Gå til innhold

Hammerz

Medlem
  • Innholdsteller

    30
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Nordfjordeid
  • Kjøretøy
    BMW 530xd E61, BMW 525ix

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Har nå hatt ute dette kontaktstikket på ABS-modulen, -og alt ser ut til å være i skjønneste orden der. Må forsøke å finne et skjema som viser K-busen i sin helhet, med de forskjellige komponenetene, slik at jeg får overblikk over hvordan det er oppbygd.......
  2. Heisann,

    Ser av en tidligere tråd at du har fikset et tilsvarende problem som jeg sliter med.....

    -Startsperre og rattlås aktivert på E60/61, etter bytte av batteri. Har forsøkt å koble bort IBS, uten at det gjorde noen forskjell.

    Har både INPA og ISTA+ tilgjengelig og installert på laptop, -men har aldri brukt det.

    Ble brukt med remote tilkobling via LAN-kabel og Twitter på en tidligere BMW for å tilpasse en brukt CCC- enhet til min bil.

    Hadde like før dette problemer med en ABS-sensor, -som etterhvert genererte en "skog" av K-bus relaterte feil. Kom ikke så langt at jeg fikk fiksa dette, før batteriet takka for seg.

    Hadde vært supert om du kunne gitt meg noen tips slik at jeg fikk liv i bilen igjen. Nå er den ikke engang flyttbar.....

    Mvh.

    Arnstein Hammerseth 

    tlf. 953 08 448 

     

    1. Knekten

      Knekten

      Heisann!

      Dersom det er en EWS synk som må til, så skal det være lagret en EWS-relatert feilkode.

      Her er en video som forklarer dette i detalj med INPA:

       

      Håper det hjelper!

       

      Mvh
      Morten

    2. Hammerz

      Hammerz

      Takker og bukker! Da er dette problemet løst, -og bilen starter og går, men jeg har også et annet som jeg sliter med å rydde opp i.

      Det begynte med alarm på manglende registrering fra ABS-sensor V.F. 

      Kort tid etter trigget dette en mengde alarmer på diverse styreenheter, -relatert til K-bus. 

      Bytta sensoren med en som jeg hadde liggende og som skal virke, -etter å ha riktig motstand. Men fortsatt ingen registreing av omdreininger og umulig å fjerne feilkodene som ligger lagret. 

      Bruker en Foxwell NT520 Pro, med BMW-programvare, som har vært til god nytte på flere biler tidligere.

      Finnes det noen som kan bidra til å løse dette problemet også?

      Har jobbet et helt yrkesliv som skipselektriker, så feilsøking har vært en naturlig del av jobben, men "moderne" biler med sine forskjellige kompakte og avanserte styringer, må jeg innrømme at jeg tidvis sliter med.

      Har dårlig erfaring med merkeverksteder, -der det ikke handler om garantisaker. -Ikke mye tips og råd å få der........

  3. Takk igjen for svar. Jeg heller fortsatt til den oppfatningen at den omtalte sensoren, -eller helst kablingen til denne, er det som har forårsaket at denne situasjonen har oppstått. To forskjellige sensorer, som ikke registrerer omdreininger på venstre hjullager foran. Før dette skjedde var alt helt normalt. Hadde jeg klart å oppdrive tegninger som viser faktisk kabling av CAN-bus systemet, og ikke bare en prinsippskisse, så tror jeg at jeg skulle funnet ut av det. Får bare bruke litt tid på å lete etter dette på nett, eller rådføre meg med et samarbeidsvillig BMW-verksted over helga for å få tips.....
  4. Nå er ny sensor på plass og tilkoblet, og situasjonen er akkurat den samme. Flere feilmeldinger relatert til både ABS, 4x4, og vindusviskere slår seg på, speedometer/turteller "går bananas" til tider. Mistenker feil på kabel/koblinger til denne sensoren, usikker på om dette kan få så store ringvirkninger som det her åpenbarer seg....... Aktive feilkoder nå: KOMBI K-CAN line fault, SMFA K-CAN line failt, SMBA K-CAN line fault, DSC Wheel speed supply front left, No message from instrument panel receiver DKG/EGS transmitter AHM kombi, No message from SZM receiver EGS transmitter kombi / SZM, Message (wheel speed 0xCE) error receiver VTG transmitter DSC, VTG AWD limp home contr. activated. No DSC specified nominal torque, CAS Car Access System fault. Er det en tanke å starte feilsøking på K-Can bus-en, -og er dette noe som er forholdsvis overkommelig for de fleste verksteder? Har begrenset erfaring med BUS-baserte systemer, og om noen her har forslag og råd til å få bukt med dette, så er jeg veldig glad for det.
  5. Kunne lese av rpm fra tre av fire abs-sensorer før jeg demonterte den som ikke ga noe utg.signal. Da var det heller ikke andre aktive feil å registrere. Heller ikke på CAN-bus. Så min første tanke var at dette måtte skyldes at jeg fjernet den sensoren fysisk, -og at der nå ligger en åpen krets, som trigger feil på alle komponenter i samme krets. -Men dette er kjapt gjort å finne ut ved å koble inn den nye sensoren. Oppdatering kommer..... Takker for alle innspill
  6. Tusen takk, -det var akkurat det jeg håpet på, men har ikke tilstrekkelig kunnskap på bus-baserte systemer til å konkludere. Da er det veldig nyttig å her kunne høste både kunnskap og erfaring fra andre. 😉
  7. Syntes bare at det var veldig rart at det skjedde etter at jeg koblet bort den sensoren fysisk, og kretsen da ble brutt.... Alt var normalt tidligere.
  8. Har en defekt ABS-sensor som ikke er tilkoblet på venstre forhjul, og etter dette har det blitt registrert en mengde feilkoder relatert til flere ting som ikke har noe med denne sensoren å gjøre. (Ny sensor er bestilt) Ved avlesning av feilkoder, er mange relatert til CAN-BUS. Kan et brudd i kretsen til den nevnte sensoren være årsaken til dette? Ingen feilmeldinger/koder før varsel om feil på ABS/ 4×4-system/DSG etc. dukket opp, og ved diagnose var der ingen registrert omdreining på venstre forhjul ved kjøring. Bilen er en E61 525iX.
  9. Har bytta CCC- enheten, da den opprinnelige sluttet å fungere (grå skjerm og "ubrukelig" I-drive controller) Erstattet med en fungerende av samme type fra en annen bil, -her får jeg opp bilde på skjermen, men I-drive controlleren er fortsatt ubrukelig og "lugger", når den vris på. CCC-enheten må jo kodes til å passe mitt VIN-nummer, samt at jeg må aktivere AUX-funksjonen. Har nødvendig programvare/kabel, men usikker på om jeg kommer til å "gjøre vondt verre" med å forsøke, -etter instrukser fra Har også bytta skjermen med en Android-unit, og får klart og fint bilde på denne. Takknemmlig for eventuelle tips og bistand til å løse dette, -da jeg nå vurderer å selge bilen. Er fullt kjørbar, - men trenger litt pleie Det er gjort diverse "modifikasjoner" motormessig på denne, så det er en "ulv i fåreklær", -med et heftig "skyv". Er noen interessert i å overta den og fikse det som trengs, kan vi sikkert bli enige om en passende pris.
  10. Har solgt bilen det skulle monteres på, så trenger det ikke. Helt nytt i eske, komplett med monteringsanvisning og tilhørende el, sats. (Plug&Play) Kr. 2 500 + frakt.
  11. Kan du måle nøyaktig lengden på rollo? Om den passer til E53 (x5), er jeg interessert i den svarte med netting. Forslag til pris?
  12. Grunnet kjøp av X5, selges nå denne for innbyttepris. Kilometer 178000 Reg. nr. BP97089 Kjøpte bilen i august for 285 000, og har vært veldig godt fornøyd. Skiller seg litt ut fra mengden med full utvendig M-optikk (frontspoiler, sideskjørt, hekkskjørt) + AC-Schnitzer hekkspoiler og bakrutesenker. Både karosseri og interiør er i god stand, alder og kjørelengde tatt i betraktning. Nytt, umontert hengerfeste m/ originalt el. kit (plug&play), tilpasset bilens el. anlegg kan følge med om ønskelig Originale 16" BMW Alufelger m/ Nokian Hakka Piggdekk Originale 17" BMW Alufelger m/ KUHMO 225-50/17 Selges til første bud over innbyttepris på kr. 230 000 Kan være behjelpelig med levering. Ta kontakt på e-post, mobiltelefon eller SMS for mer info. Utstyr Full lyspakke (innvendig og utvendig) Oppvarmet skinnratt Dekktrykksensorer Oppgradert stereo Parkeringsensor foran og bak Xenonlys Cruisekontroll Elektriske sportsseter u. memory Elektriske speil El.vinduer Farget glass Kjørecomputer Klimaanlegg Midtarmlene Multifunksjonsratt Navigasjonssystem Oppvarmede seter Radio/CD Regnsensor Sentrallås Servostyring ABS-bremser Airbager foran Sideairbager Alarm Antiskrens Antispinn Startsperre
  13. Har nå fått utstyret fra AudioSystem og fått på plass høyttalere i dørene og SUB-er under setene . SUB-ene og diskantene passet perfekt, mellomtoner trengte en smule tilpassning. Har trekt tre par nye kabler på begge sider fra bagsjerommet og til henholdsvis nye SUB-er, dørene og til de opprinnelige kablene til SUB-ene. De siste er tenkt benyttet til innganger på High/Low converter. Inntil videre er kablene koblet sammen uten ekstern forsterker, og kvaliteten på lyden er VELDIG merkbar. Er egentlig ganske fornøyd allerede Har tenkt å la eksisterende høyttalere i hattehylla forbli tilkoblet den opprinnelige forsterkeren, eventuelt oppgradere disse med nye, samt diskanter. Bruke to kanaler på den nye forsterkeren til SUB-ene og to til diskanter/mellomtoner i dørene. Høres dette vettugt ut, eller?
  14. Bump
×
×
  • Opprett ny...