Gå til innhold

berntrh

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    E61, G11

berntrh's Achievements

  1. Sikring nr 20 ryker hos meg også. Har hatt vann i hjulbrønnen bak. Har skiftet de tre releene som ligger øverst til venstre i brønnen, samt rele-setene. Nytter ikke. Hva kan det være som må byttes i tillegg? Når jeg setter inn det grønne releet øverst til venstre, eller sikring #20, så blir det giganto kortslutning. Har tatt ut kontaktene til baklukeåpner oppe og nede, samt vinduspussermotor bak, forgjeves.
  2. Nevnte ikke at stopp-problemet gjentok seg flere ganger...
  3. Har en 1998 (e39) 523iAT. Bilen har fusket litt i oppoverbakker før, men 1.nyttårsdag på vei over Saltfjellet ble det ille. Bilen stoppet helt. Fikk ikke start igjen med det samme, men etter ett minutt var alt ok igjen. Merket ingen ting på drag eller kjøreegenskaper. Det er ikke lett å få seg time på verksted på Mo nå for diagnose. Østbyen Bil i Bodø mente det kunne være veivhusventilasjonen (ble byttet for to år siden), lekkasje i luftoverføring mellom luftfilter og motor, eller en annen type luftlekkasje. Er det noen som ide om hva dette kan være?
  4. Hvis bakruta spretter opp i eninga på en touring, kan problemet være RUST. Holdt på å bli gal en sommer, da bakruta hoppa opp i ett sett. Heldigvis bare når det var godvær! Skrapte av litt rust på innsiden av luka. Rusten hadde gjort det for trangt, slik at låsen ikke klarte å holde bakruta på plass. Har ikke sett problemet igjen de siste 1 1/2 år, og det uten å bytte ut en eneste del. Planen er å bytte ut hele bakluka. Man kan få på pukkelen når man kjøper bruktimportert fra Tyskland.
  5. Jeg synes "bruksanvisningen" for å ta av innerdekslet til førerdøra og døråpneren på utsiden var lite detaljert. Jeg skulle bytte wire til åpningsmekanismen, som hadde røket. 1. Ta ut den lille plastluka i bakkant av døra, dersom du vil ha ut åpningsmekanismen på utsiden. (Den trenger smøring av og til.) Inni hullet ser du en firkantet metallsak, med et firkantet hull i midten. Den venstre kanten er messingfarget, og sitter ikke fast i resten. Skyv den inn ca en cm. Dersom den er treg, ikke skyv på. Vent til du har tatt av dekslet på innsiden, og smør opp med f.eks CRC 5-51 før du skyver den videre inn. Samtidig er det en liten tapp som kan ta imot, den ser du bare fra innsiden. 2. For å ta av innertrekket, ta ut det runde dekslet inni åpningsmekanismen på innsiden, og løsne skruen. 3. Løsne skruen inni den runde ventilasjonskanalen som er øverst framme på innsiden av døra. (Den glemte jeg, og brakk dermed av dekselfestet til skruen. Ordnet det ved å bruke en stor skive etterpå.) 4. Løsne brakettene, bruk et bredt skrujern eller et tappjern. Begynn nederst på døra. Hvis du lyser inn i sprekken mellom døra og dørtrekket, ser du hvor brakettene sitter. Bend forsiktig rett ved siden av disse. (Det finnes et eget spesialverktøy til dette formålet, men det trenger du ikke.) 5. Innertrekket er festet med en stor brakett plassert midt på døra. Røsker du i det store dørhåndtaket på innsiden, inn mot setet, løsner dette. Bruk evt et brekkjern, forsiktig. Løft dørtrekket opp og smøy ut låseknappen, og løft innertrekket av klipsene øverst. 6. Nå sitter innertrekket fast i ledningen til airbagen, høyttaler, vindu/speiljustering og lyset under døra. Det anbefales at man tar løs batteripolen før man gjør noe som helst med airbagen, da den kan "eksplodere" ved uforsiktig håndtering. 7. Ledningen til airbagen tas løs. 8. Jeg lot innertrekket henge på setet, og tok ikke løs de øvrige ledningene. 9. Ta av de fire skruene til airbagen. Behandle den forsiktig når du legger den i fra deg. 10. Ta løs "skumtrekket" i øvre venstre hjørne, og så langt du syns du trenger for å komme til. Det kan være en fordel å ha klistermasse på ved montering, slik at det tetter skikkelig. 11. Nå ser du "messinglisten" som holder den ytre døråpneren. Smør med klisterfett eller lignende. Du ser også tappen på "messinglisten" som kan sette seg. Bruk et skrujern e.l for å bende listen til høyre. Den ytre døråpneren kan nå tas løs ved å ta den ut nederst først. Lirk den deretter ut. Dersom du skal skifte wiren slik jeg gjorde, er det et lås som må åpnes på plastbraketten som holder ledningene til den elektriske låsemekanismen. Jeg skrudde også løs dørlåsen for å komme bedre til for å tre ut kroken på wiren, og inn med den nye. Når du skal sette dørtrekket på plass igjen, begynn med å sette fast den store braketten i senter av døra. Etter at batteripolen er satt på igjen, vil det høyre baklyset være tent inntil du slår på tenningen første gang. Dette er for å markere at batteripolen faktisk har vært av. Klokkeslett/dato/årstall må settes på computeren etterpå. Har du flere språk, må dette også settes. Det var det jeg kom på i farten. Demonteringen tok ca en time første gangen, men det bør gå på et kvarter når man har gjort det et par ganger. Øvelse gjør mester. Lykke til andre som vil prøve!
  6. Ønskes kjøpt snarest, kr 500,- for eksemplar uten synlige feil. Vi avtaler vedr. frakt. Ring Bernt på 9525 4418, Mo i Rana
  7. Bor på Mo, er interessert i bunnplata. Har en 523 iAT '98, antar bunnplata skulle passe. Ring meg på 9525 4418 om du ikke har solgt den.
×
×
  • Opprett ny...