Gå til innhold

F10

Medlem
  • Innholdsteller

    139
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om F10

  • Bursdag 04/01/1948

Profile Information

  • Interesser:
    Ås

F10's Achievements

  1. Du mener vel mekanisk eller elektronisk? Alle km-tellere vises med tall (digits), mens hastigheten vanligvis vises med viser (analogt). Noen bilmerker har speedometer med digital visning av hastighet. Teknikken og mekanikken er vel veldig forskjellig i kombiinstrumentene med mekanisk og elektronisk visning. Det er sikkert mulig om du finner de rette impulsgiverne. Må jo gjelde for hele kombiinstrumentet. Finnes sikkert noen "luringer" her ute. Må kanskje bytte elektronikken i hele bilen tilsvarende nytt kombiinstrument.
  2. Om avtagbare hengerfester blir sittende på for lenge, har de en tendes til "å sette seg". Særlig på vinterstid. De krever litt smøring og vedlikehold.
  3. Låsesmed??? De er flinke til slikt. Alternativet er å borre ut låsesylinderen. I tillegg litt rustløser og olje? Sikkert mye som "har satt seg" godt.
  4. Automatkassene er bygd opp av planetgir som er i konstant inngrep, på samme måten som en T-Ford. På T-Forden ble giringen foretatt av pedalene som "la til" bremsebånd. På automatkassene styres dette hydraulisk av oljetrykk. Får du for lite olje, mister du trykket og giret går i fri. Er kløtsjene i kassa utslitt, får du heller ikke bilen i gir. Defekte kløtsjer sees på giroljen og kjennes også på lukten. Kløtsjene slirer ikke som en manuell kløtsj ved igangsetting og slites normalt ikke. Det som kan ødelegge automatkasser er overbelastning (varmgang), for mye olje, eller for lite olje. Når kløtsjene slites eller metallet i drevene slites, vil det oppstå forurensing av oljen. Andre mekaniske feil kan jo selvsagt oppstå. Styringsenheten for eksempel. Eller momentomformeren, som forøvrig også er en komplisert sak med skovler og høyt trykk. På de første automatkassene (de hadde ett planetgirdrev, dvs. 2 gir framover, direkte og ett reduksjonsgir + revers), ble giringen styrt av (under)trykket i manifolden. Vi som er litt eldre husker amerikanske biler med vakumpussere. Moderne automatkasser styres på en helt annen måte. Prøvd forklart enkelt.
  5. BMW-klubben har kanskje noen rabatter her. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... katid=1124 Samme produktet som ovenfor. Grei beskrivelse og opplysninger. Litt billigere å handle på ebay, men husk at moms og frakt kommer i tillegg.
  6. http://motors.shop.ebay.com/eBay-Motors ... 313&_rdc=1 Her er forslag til adaptere. Det finnes sikkert flere om du tar et søk på Google. Jeg har sett forskjellige løsninger både her i Norge og ellers i verden. Til de fleste bilmerker og modeller. Og mere kommer nok når fristen nærmer seg og FM-nettet stenges. Finnes løsninger som kan styres av knappene på rattet osv.
  7. Ingen F10/11 er levert med 6-tr automat. Kun 8-tr enten som vanlig eller sportsautomat. 6- tr er manuell. F10 ble jo produsert fra mars 2010. Min 520dA er produsert i sept 2010 som en av de første etter ferien, som 2011 mod. Jeg har aldri sett noe sted at F10/11 er levert med 6-tr automat.
  8. F10

    Defa alarm??

    Hadde en e32 '87 med DEFA alarm. Stor klump som fjernkontroll. Styreenheten lå under dachbordet ved rattet. Både styreenheten og fjernkontrollen hadde små brytere som kode. De måtte stemme overens. På min var det montert en sikring ved rattstammen. Når jeg tok ut den, koblet alarmen ut. Batteri på fjernkontrollen må byttes en gang i blandt. Bilen kan jo låses opp manuelt med nøkkelen.
  9. Men det er lurt å skru av lokket på beholderen da det går mye lettere å presse stemplene tilbake. Det er bare et lite hull du skal presse luften/evt. bremsevæsken ut av Og så har du kontroll så bremesvæsken ikke renner over. Bremseæske er ikke noe særlig bra for lakken. Men med det samme du holder på er det lurt å skifte bremsevæsken. Skal jo byttes annethvert år alikevel.
  10. Jeg brukte en varmepistol forsiktig. Varmet forsiktig og ikke så varmt at plasten ble deformert. Kjente etter med finger. Brukte et stemjern og ettervarmet og gikk forsiktig rundt kanten. Helt kurant jobb. Går sikkert også med en hårføner.
  11. Glapp i en kontakt? Ta av, spray med kontaktspray og sett på igjen. Et forsøk verdt. Billig. Vet ikke hvor de forskjellige ledningene er plassert.
  12. Prøv med vinterdekkene bak, resp. foran og se om du får samme resultat. Om det ikke er forstillinga, kan det være en slark bak. Det skal lite til. Om dette ikke hjelper, prøv et annet hjulsett, samme dim, men annet mønster. "Fiskebeinmønster" er sjelden bra, unntatt på helt slett, jevn asfalt.
  13. Hvor de forskjellige sensorene sitter, har jeg ikke så stor informasjon om, men utetemp sitter under forskjerm på høyre side, innetemp suger luft i panelet og så sitter det en tempmåler/solsensor nederst ved frontvinduet. I tillegg sitter en sensor/styringsenhet inne i anlegget. På e39 sitter den på høyre side ved fotbrønnen. Det finnes også BMW'er med manuell klima, bla. e39. Det er også drenering i boksene under kupefilterene. Har du kjøling av luft, må du ha lufttørke, ellers vil du få kondens. Derfor er det viktig at klimaanlegget går hele tiden. Faller temeraturen, kobler anlegget automatisk ut. Kompressoren går da heller ikke. Regner det ute, er luftfuktigheten tilnærmet 100%. Varmere det er, mere fuktighet (vann) er det i luften. Kald luft inneholder lite vann. Blir det mye vann i luften, blir det tåke, eller regn om luften ikke kan holde på vannet. Vi snakker om relativ fuktighet (%Rf). Alternativet til å tørke luften, er å heve temperaturen. Da kan du få badstuliknende tilstander. Ta en sjekk på Wikipedia om relativ fuktighet.
  14. Når klimaanlegget er i drift, går også avfukteren. Det er viktig at den er i orden, ellers vil du pøse på med fuktig luft inn i kupeen. Er ikke så viktig om det er kaldt ute (tørr luft), men systemet kjøler først og tørker luften, og så blir varmen inn (tørket luft) regulert med varme fra varmeapparatet. Da får du varm tørr(ere) luft inn (relativ fuktighet). Klimaanlegget skal derfor ikke slås av ved lave temperaturer, det ordner anlegget selv. Under visse forhold kan avfukteren fryse igjen om anlegget slås av. Det er også godt at kompressoren til klimaen går en gang i blandt, året rundt. Står den for lenge kan pakninger og tettinger sette seg og lekkasjer kan oppstå. Jeg har latt klimaanlegget stått på sommer som vinter siden jeg kjøpte min første BMW ('83 732i) i 1988. Om du har mistet kjølevæsken i klimaanlegget, vil heller ikke anlegget virke som det skal og ha den effekten som er nødvendig. Ta en kontroll og evt etterfyll. Må gjøres av kvalifiserte. Det er derfor det heter klimaautomatikk og ikke aircondition som bare kjøler og i visse tilfeller blander uteluft og nedkjølt luft. Klimaautomatikk i biler er ofte mere avansert og komplisert enn ventilasjonsanlegg i bygninger.
×
×
  • Opprett ny...