Gå til innhold

veghon

Medlem
  • Innholdsteller

    21
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

veghon's Achievements

  1. Har pussa vekk litt smårust på understellet på min BMW E46 2004 mod i romjula: Som vist på bildet ovenfor har rusta spredd seg ut i fra et luftehull. Måtte pusse rust på begge sider. Hullet befinner seg rett foran bakhjulet, og er som dere ser svært utsatt for både veisalt og sprut. Derfor lurer jeg litt på om dette hullet virkelig er et luftehull for hulrom? Eller, kanskje det er jeg som mangler gummitetning på begge sider? Noen som kan oppklare dette for meg?
  2. Ja, siden det er flere som også har det slik på sine biler, så er det godt mulig at det faktisk er en avblendingsfunksjon på instrumentpanelet. Det som gjør at jeg fremdeles er litt usikker, er at jeg får beskjed om at høyre baklys er gåent med ujevne mellomrom, selv om baklyset fungerer som bare det. Kan vel tyde på en liten jordfeil. Hmmm, tror jeg bare får vente og se hva som skjer når det blir kaldere....
  3. Har en 2004 mod 320i. Når jeg kjører uten hovedlys på frontlyktene har jeg sterk bakgrunnsbelysning i hele instrumentpanelet og navigasjon-LCDen. I det øyebilkket jeg skrur på hovedlysene, så blir bakgrunnsbelysningen betydelig svakere. Har ikke fått opp noen melding fra kjørekomputeren om at noe er galt enda. Hva tror dere er galt? Er det dynamo eller batteri?
  4. Skal ha bilen på oljebehandling før veisaltet setter inn. Bilen er 8 år og har fått overflaterust på understellet, og vil derfor ikke benytte tectyl. De mest anerkjente antirust-verksteder i Trondheim benytter derimot tectyl. Lurte derfor på om noen kan anbefale meg et verksted med dyktige ansatte som driver med oljebehandling her i byen?
  5. Hmmm, så det er kanskje dynamoen min da som har begynt å bli dårlig. Trodde egentlig at det var batteriet siden det er 8 år nå. Men hvor lenge skal egentlig en dynamo holde sånn omtrent (bilen har rulla 90 000 km)?
  6. Hei. Jeg har mistanke om at batteriet mitt er dårlig da jeg har observert følgende: 1) Belysningen på navigasjon-displayet (professional-utgaven) blir svakere når jeg skrur på hovedlysene 2) Bakgrunnsbelysningen på speedometer og turteller blir også svakere når jeg skrur på hovedlysene. Tenkte å vente noen måneder til før jeg kjøper nytt batteri. Noen som vet om det er skadelig for elektronikken å kjøre rundt med dårlig batteri? Tåler elektronikken å få tilført for lav spenning?
  7. Har forstått det slik at man kan bli plaga av rust ved valsing av hjulbuer. Skulle gjerne ha fått litt "input" på punktene nedenfor: 1. Hvor dukker rusten opp? Er det på utvendige karosseriplater (skjermer, hjulbuer) pga mikrosprekker i lakk? Eller kommer rusten av at karosseriplatene glir i forhold til hverandre og gir opphav til små glis hvor man får vanninntrenging og dermed spaltkorrosjon? 2. Risiko for rust er avhengig av hvor mye som valses. Jeg tenkte å valse slik at jeg får plass til dekk som er 10mm bredere enn de som står på nå. Noen som kan komme med en vurdering på om en valsejobb er "safe" i mitt tilfelle mtp. rust? Verkstedet jeg har planer om å bruke heter forresten Automote (Orkanger), og skal ha god erfaring med ombygging/restaurering/lakkering av BMW.
  8. Ja, jeg også er skeptisk til rust når man valser. Har vertfall hørt mange andre som sier at det kan by på problemer når man valser. Ser for meg at det oppstår små glis mellom plateskjøter hvor det lett trenger inn vann/fukt slik at man lager rustbombe. Nei, jeg heller trodde ikke 255 skulle subbe. Men det er bare såvidt at det subber, hadde innpresset vært 6-7 mm høyere så tror jeg at problemet ville vært løst. Ser i vognkortet at med 255x35x18 dekkdimensjon så skal det være ET50. Til sammenligning har jeg idag ET37 på felgene som subber. Det fine med å bruke breie dekk er jo at man får ekstra beskyttelse mot oppskraping av felgkant. Hvordan er dette med dere som kjører 225-235 mm dekkbredde? Gir dekksidene noe beskyttelse mot oppskraping av felgkant på en 8.5" felg her? Kanskje er det mulig å kjøpe dekk som har en "ekstra lippe" ved felgkanten slik at felgen beskyttes bedre?
  9. Noen som kan utdype litt om hva som er minimum anbefalt dekkbredde (lavprofildekk) på en 8.5" felg?
  10. Jeg har nettopp gått til innkjøp av en BMW 320i E46 sedan 2004 mod med M-sport understell. Originalt har vel denne bilen innpress ET42 og iflg. vognkortet skal det brukes 7Jx16 felger med dekkdimensjon 205x55x16. Har nå oppdaget at dekkene subber litt i platefalsen mellom skjerm-hjulbue bak (OK klaring til spiralfjøra). Felgene som står på er originale BMW felger til E90-serien av typen "8.5Jx18 M Star-Spoke" med innpress ET37: Forrige eier har satt på dekkdimensjonen 255x35x18 på bakhjula. Siden felgene er 8.5" burde det vel gå an å sette på litt smalere dekk, og da unngår man kanskje at det subber i hjulbuene. Hva er minimum anbefalt dekkbredde? er 235 mm fornuftig? Jeg regner med at det sikkert er andre her på forumet som har prøvd disse felgene på sin E46 sedan (NB! coupe har bedre plass i hjulbuene). Har dere hatt problemer med subbing ved tunglastet bil? Hvilken dekkdimensjon bruker dere? Har det vært nødvendig å valse hjulbuene for å bli kvitt problemet?
  11. Har oppdaget at bilen min subber oppi hjulbuefalsene bak. Dekkdimensjonen er 255x35x18, innpressmålet har jeg ikke funnet ut av ennå. Felgene har stått på bilen siste 5 år (jeg kjøpte den for 3 uker siden). Slik jeg ser det, er det enten noe galt med innpressmålet eller så har bilen sigd ned pga. slitte dempere/fjærer. Bilen har originalt M-sport understell. Spørsmålet mitt til dere er derfor følgende: Noen som vet hvilken avstand det skal være fra høyeste punkt på "hjulbuekanten" og til senter av navet? Eventuelt et annet karakterisk mål slik at jeg kan måle på min egen bil og sjekke om bilen har sigd ned mye bak?
  12. Dette lurer jeg også på fordi jeg har fått antydning til noe rustblære nederst på vertikal vinduslist på passasjerdør bak. Tror ikke denne delen er innmari dyr, maks. 500kr.
  13. Så dersom du skal kunne åpne garasjeporten din, så må du i tillegg ha den vanlige garasjeåpneren liggende et sted i bilen? Eller kan denne "gadgeten" erstatte den vanlige garasjeåpneren?
  14. Takk for godt tips! Det var akkurat denne prosedyren med syregrunning jeg fikk beskjed om fra et lakkverksted her i byen. Skal pusse ned rusten i morgen og ha på syregrunning Har egentlig ikke tenkt over at man kapsler inne fuktigheten dersom man smører på tectyl på kitt-fuger/sikaflex-forsegling. Men hva med å heller smøre på en oljefilm med sagolje utvendig på sikaflex-forseglingen? Det høres ut som en god plan i mitt hode I tillegg skal jeg ta en komplett behandling hos Trondheim Antirust i høst hvor de spruter inn et tyntflytende stoff i hulrom, sveiseskjøter, kittfuger etc. Håper dette er nok for å holde rusten unna. Setter forresten stor pris på tilbakemeldingene jeg får her inne
  15. Du kan vel ikke oljebehandle hvis rusten er på innsiden? Det er vel mest for understell.. Lurer litt på hva dere legger i begrepet "oljebehandling". Vil det si å sprute tyntflytende olje vha. trykkluft i innvendige hulrom i dører, panser og bagasjelokk? Eller tenker dere på å smøre inn rustutsatte steder som f.eks "sikaflex-forseglingene" med olje utvendig?
×
×
  • Opprett ny...