Gå til innhold

BrilleBjørn

Medlem
  • Innholdsteller

    182
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Interesser:
    Haugesund

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

BrilleBjørn's Achievements

  1. Bare for å konkludere her; på min '12 så ttengte jeg ikke programmere noe. Funket med en gang jeg byttet, ingen feilkode lagret lengre.
  2. Var noe i den gata jeg håpet på. Mye plunder å bytte, eller grei jobb?
  3. Hei, Oppdaget plutselig i dag en svak "skrapelyd" ved dreiing av ratt i bilen. Høres ut som det kommer fra rett bak rattet. Noen som har vært borti lignende, og vet hva fiksen er?
  4. Takker, @Reef89!
  5. Takk for svar, Da satser jeg på å få satt opp ISTA til enet-tilkobling, og prøver derfra. Ang. sidebytte av tms, jeg bør kanskje bytte tilbake den som originalt sto på høyre side? Iom at den sannsynlig allerede er programmert for høyre, eller spiller det ingen rolle så lenge jeg ikke har AHL?
  6. Hoy, Noen som kan fortelle med sikkerhet hvordan ny TMS skal/kan kodes inn på pre-lci f11? Med xenon, uten adaptive. Fikk dugg i venstre lykt, kjøpte ny Hella, byttet over "innmat", fremdeles ikke lys i halo's, blink eller sidemarkeingslys. Byttet så TMS over fra høyre lykt, nå funker venstre lykt, men høyre har ingen halo's, blink eller sidemarkeringslys. Kom da til konklusjon at TMS, har hatt seg ett lengre vannbad, og er moden for utskifting. Har bestilt og mottatt ny AIC TMS modul, men denne må antagelig kodes inn? Er det også sånn at den jeg byttet fra høyre til venstre helst bør tilbake til høyre lykt? Eller spiller det ingen rolle så lenge min ikke har adaptive headlights? Setter stor pris på en grei redegjørelse på fremgangsmåte her. Har ikke satt i den nye modulen enda, men tviler vel det fungerer rett ut av boksen? Mvh Bjørn
  7. Du har sikkert LCM-2, da må du nok opp pp LCM-3 for å få kodet us-blinkers. Denne må kodes med f.eks ncs-expert ved bytte.
  8. Så bra du fikk orden på det! 😁 Om ddt skulle skje igjen, så er det jo som han over her skriver, en mulighet å dele turbo, for å få gjort skikkelig rent. Men jeg har hørt nevnt at dette muligens kan kødde til den mekaniske innstillingen av vnt-mekanismen, så dette ville jeg lest meg litt opp på først, om du får demontert og montert igjen uten at du kødder til innstillingen, så er det bare å kjøre på. Men dette er en litt større jobb, er mye som må skrus løs før en faktisk får turboen ut, men du finner oppskriften på newtis.info eller TIS om du har dette. Mvh. Bjørn
  9. Av de feilene som kommer opp her, så er det iallefall helt tydelig at det er noe galt med turbotrykksreguleringen. Hvis du sier du ikke ser bevegelse på vnt-mekanismen, så er det mest sannsynlig her feilen ligger. Har sett det mr.muscle-trikset, og det kan hende det fungerer, men jeg skal passe meg for å råde deg til å gjøre det. Syns det virker litt risikabelt. Om du skulle finne på å prøve, så må du få de inn i eksoshuset på turboen, da det er der vanene sitter. Du an prøve å legge ut det du har funnet ut nå i "den store dieseltråden", å se hvilke svar du får der? Jeg er ikke mekaniker, men har hatt min del turbotrøbbel opp igjennom. 🤣🤮
  10. 22,6psi er rett over 1,5bar, så virker normalt det. Går den i limp-mode hver gang du kjører med høyt gasspådrag/høyt turbotrykk/høyt turtall? Fått opp de kodene fra dde?
  11. Hvis du tar en kjøretur med live-data i inpa, velger "analogue values" så vil du fort se om du får for høyt trykk, eller om det kan være map-sensor som tuller. Tviler egentlig på map-sensor siden bilen klager på at den ikke får svar fra control-unit til turboen.
  12. Vanskelig å si utifra bilde ditt, eneste som står der er at det er 4 feil i dde. Du må inn på dde, for å se beskrivelse av hver feil. 😉 Edit: bare for å spesifisere; det er ikke selve turboen som kokser igjen, men "vanene", eller "nozzles" som skal endre geometri i eksoshuset, som kokser til plata de skal gli mot.
  13. Du ser den mekaniske armen som skal bevege vnt(vgt)-mekanismen i turboen din på videoen der. Prøv å få noen til å sitte i bilen å ruse den, så ser du om det er bevegelse i den. Om det ikke er bevegelse i den ved rusing, så er det noe galt, og det positive da er at du har i det minste funnet problemet. Du kan prøve å bevege den for hånd, for å sjekke om problemet ligger i turbo, da disse kan kokse fast. Om den elektriske aktuatoren er kaputt, så er jeg usikker på om man kan bytte bare denne, men ser med ett kjapt google-søk på ladedrucksteller at disse blir solgt løse fra turbo, så antar at denne skal gå an å bytte. Mulig den må kodes i tilfelle. Du kan også sjekke at alle ledninger er intakte frem til aktuator, mener du finner koblingskjema på newtis.info. prøv å google "turbo actuator n47" så får du sikkert svar på beste løsning. Mvh Bjørn
  14. På din motor er den elektromekanisk, elektrisk del styrer mekanisk stag. På eldre modeller er dette styrt elektro-vakuum-mekanisk. Hvis du klarer å finne staget som går inn på turbo for styring av vnt, så skal du se at dette beveger seg ved forskjellige turtall/rusing av motoren. Se video for hvordan dette skal fungere. https://youtu.be/AzAT0R9XG58 Den feilkoden i inpa tyder på at bilen ikke får kommunisert med den elektroniske delen av turboen. Dette er ikke ett ukjent problem på n47.
  15. Den ene koden fra inpa der peker på reguleringen av vnt i turboen. Elektrisk eller mekanisk defekt. Kan være dårlig kontakt, sjekke der først kanskje? Om det er feil på regulering av turbo, så kan det forårsake for høyt ladetrykk, som vil gi limp-mode, of muligens også forklarer den feilen du får på Map-sensor i siste bilde.
×
×
  • Opprett ny...