BrilleBjørn
Medlem-
Innholdsteller
185 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av BrilleBjørn
-
Prøvde først å poste dette problemet i den "O`store diesel-tråden" til TRF, men fikk ingen svar, så da prøver jeg her, og håper på bedre respons. Jeg har en 320dat 2003(150hk) som har begynt å kødde for meg i det siste, håper noen har ett par tips å komme med. Første gang feilen kom var for ett par uker siden, gul motorlampe i dashen og bilen gikk i nødmodus(ingen turbotrykk). Fikk tatt diagnose samme kvelden, først med en billig kina-sak til mobil som kom opp med disse 2 feilene; P2227 - Powertrain Barometric Pressure Circuit Range/Performance P0236 Turbo/Super Charger Boost Sensor "A" Circuit Range/Performance Fikk slettet disse, men så dukket de opp igjen når vi leste av feilkodene en gang til rett etterpå. Men ingen motorlampe lyste, og bilen virket fint. Fikk allikevel tatt diagnose me DIS, og der dukket samme feilene opp, men med litt mer info; MAP-sensoren leser for høyt trykk, tillatt avvik ifht barometrisk trykk var 25mBar, føleren i bilen hadde ett avvik på 35-40mBar. (Dette på tomgang) Fikk slettet kodene me DIS, og bilen fungerte fint på vei hjem, og har fungert fint helt til nå på fredag da det skjedde igjen, samme gule motorlampe, og bilen i nødmodus. Motorlampa kommer alltid på 1-2sek etter oppstart, men det er ikke alltid bilen går i nødmodus, og hvis den går i nødmodus hjelper det ofte å bare stoppe bilen, og så starte igjen. Har prøvd å plugge ut MAF-sensor, men bilen oppfører seg likt. Kan man prøve å plugge ut MAP-sensor? I dag hadde jeg ute MAP-sensor, MAF-sensor, og tempføleren som sitter mellom IC og EGR, og renset disse med CRC Air sensor cleaner. Skal vel ikke være no poeng å rense MAP-sensor, men leste om andre som hadde gjort det med hell, så jeg tok likesågodt den også. Fremdeles gul motorlampe rett etter oppstart, og sporadisk i nødmodus. Den virker dog noe friskere når den ikke går i nødmodus etter rensingen. Etter ett par kjøreturer i dag forsvant motorlampa, men bilen gikk allikevel i nødmodus?? Update; motorlampa lyser nå igjen, og bilen kan gå inn og ut av nødmodus/turbo-kutt flere ganger under samme kjøretur. Merker at hvis den går i nødmodus/kutter turbo midt i en litt hard akselerasjon så kommer det en liten svart røyksky bak bilen, men dette kan vel ha noe med for mye drivstoff akkurat i den den kutter turboen? Kan det være det lille avviket på MAP-sensor som er rota til alt dette onde? Vakumstyring til turbo? Har sett over alle vakumslanger ifbm turbo, og alle ser fine ut. Kan man forøvrig bytte ut vakumslangene med noen uten tøy?(har noen meter uten tøy liggende) Eller er tøyet der for varmebeskyttelse/oljebestandighet? Alle innspill mottas med takk! Mvh - Bjørn
-
Rått prosjekt du har gående her, kommer til å bli grisetøft! Åsså digga jeg den E46`en, er dette noe man får godkjent i norge, eller må man utenlands med den en tur før de her hjemme godkjenner det? Mvh - Bjørn
-
Til den første M47D20-motoren på 136hk heter turboen Garrett GT1549V, men det finnes noen forskjellige varianter av den, så for å være sikker på hvilken du har må du nesten plukke den ut å se på delenr. på den. Mvh - Bjørn
-
Det var på grunn av denne feilen med instrument-panelet du leverte inn bilen på verksted? I så fall må du gå tilbake å be dem fikse problemet, de kan jo ikke fakturere en kunde 30k uten å fikse problemet den ble levert inn for?! Siden hele instrumentpanelet er juletre, og bilen ikke går, vil vel iallefall min mistanke rettes mot hjernen. Mvh - Bjørn
-
Hepp! Jeg har en 320dat 2003(150hk) som har begynt å kødde for meg i det siste, håper noen har ett par tips å komme med. Første gang feilen kom var for ett par uker siden, gul motorlampe i dashen og bilen gikk i nødmodus(ingen turbotrykk). Fikk tatt diagnose samme kvelden, først med en billig kina-sak til mobil som kom opp med disse 2 feilene; P2227 - Powertrain Barometric Pressure Circuit Range/Performance P0236 Turbo/Super Charger Boost Sensor "A" Circuit Range/Performance Fikk slettet disse, men så dukket de opp igjen når vi leste av feilkodene en gang til rett etterpå. Men ingen motorlampe lyste, og bilen virket fint. Fikk allikevel tatt diagnose me DIS, og der dukket samme feilene opp, men med litt mer info; MAP-sensoren leser for høyt trykk, tillatt avvik ifht barometrisk trykk var 25mBar, føleren i bilen hadde ett avvik på 35-40mBar. Fikk slettet kodene me DIS, og bilen fungerte fint på vei hjem, og har fungert fint helt til nå på fredag da det skjedde igjen, samme gule motorlampe, og bilen i nødmodus. Motorlampa kommer alltid på 1-2sek etter oppstart, men det er ikke alltid bilen går i nødmodus, og hvis den går i nødmodus hjelper det ofte å bare stoppe bilen, og så starte igjen. Har prøvd å plugge ut MAF-sensor, men bilen oppfører seg likt. Kan man prøve å plugge ut MAP-sensor? I dag hadde jeg ute MAP-sensor, MAF-sensor, og tempføleren som sitter mellom IC og EGR, og renset disse med CRC Air sensor cleaner. Skal vel ikke være no poeng å rense MAP-sensor, men leste om andre som hadde gjort det med hell, så jeg tok likesågodt den også. Fremdeles gul motorlampe rett etter oppstart, og sporadisk i nødmodus. Den virker dog noe friskere når den ikke går i nødmodus etter rensingen. Etter ett par kjøreturer i dag forsvant motorlampa, men bilen gikk allikevel i nødmodus?? Kan det være det lille avviket på MAP-sensor som er rota til alt dette onde? Vakumstyring til turbo? Har sett over alle vakumslanger ifbm turbo, og alle ser fine ut. Kan man forøvrig bytte ut vakumslangene med noen uten tøy?(har noen meter uten tøy liggende) Eller er tøyet der for varmebeskyttelse/oljebestandighet? Alle innspill mottas med takk! Mvh - Bjørn
-
For 4 dekk som passer på 8,5" felg kan det vel variere mellom 2 og 6000 en plass, alt etter hvor gode dekk du bil ha. - Bjørn
-
Har ikke peiling hva inox skal bety, finner helt sikkert ut etter et søk på google! Var helst "rustfri stålkant som er maskinert på felgen" jeg stusset på, ser ikke helt hvordan de har fått dette til. Utifra nærbildene så ser det jo ut som flere av felgene må pusses, sparkles og lakkes, så jeg mener at 1500-2000 er en grei pris for disse. - Bjørn
-
Nærbilde av skadene? Er alle felgene skadet? Er det lakk/klarlakk på kanten, eller har disse ulakkert kant i rustfritt? Ser at det på GS sine sider står; "Felgkanten er påført en rustfri stålkant som er maskinert på felgen ( inox)", hva nå enn det skal bety? Hvis felgene må pusses ned, og lakkeres med ny klarlakk ville mitt bud vært 1500-2000. Mvh - Bjørn
-
Mener på "Integrale 8v/ELS tuning" her på forumet selger Vipec, han har også lagd ledningsnett til diverse motorer før, så hør me han om hjelp. Mvh - Bjørn
-
E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230
emne svarte i BrilleBjørn sin SSM i BMW-prosjekter
Tok noen flere bilder av bilen din i dag, med bedre kamera denne gang. Bare gi beskjed hvis jeg skal fjerne dem igjen. -
E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230
emne svarte i BrilleBjørn sin SSM i BMW-prosjekter
Joda, får me lyden, og sånn noenlunde det som skjer. Jeg er ikke akkurat kameramann av yrke, så filmingen er ikke akkurat top notch den heller. Men de ligger her; http://youtu.be/wzKZlPrIoRA http://youtu.be/-qxE7px7jg4 Fikk med når du snurra! Hadde også ett par bilder av bilen, så kan jo slenge de og ut. -
E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230
emne svarte i BrilleBjørn sin SSM i BMW-prosjekter
Har ett par bilder og filmer, men de er tatt med mobil så kvaliteten er vel heller laber.. Skal sjekke kvaliteten siden, så får jeg se om jeg hiver de ut på youtube. -
E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230
emne svarte i BrilleBjørn sin SSM i BMW-prosjekter
Morsomt å se bilen i aksjon på bane i dag! Friskt kjørt, og som alltid meget underholdende! Hadde du forresten kamera retta mot ansiktet te han som satt på? - Bjørn -
Mulig du finner noen tips her; viewtopic.php?f=1&t=234061 Mvh - Bjørn
-
De lengdene jeg skrev i forrige innlegg er feil. Det korrekte er B25 råder er 135mm og B27 er 130mm.B23 og B20 som du sier har også 130mm, så det skal nok funke ja. Mvh - Bjørn
-
Man trenger vel veiv fra M21 eller M20-eta, også trenger man råder i tillegg, da disse er forskjellige fra M20B25-B27. edit; B25=140mm råder, B27=135mm råder. Mvh - Bjørn
-
Du må av med hele spindelen for å få på nytt bremseskjold, og du må ha nytt hjullager for hånd, dette går nesten garantert i stykker under demontering. Spindelen må du bruke avtrekker på(jeg bruker glidehammer), og da henger ofte ytterbanen av hjullageret fast i spindelen når den kommer av, dette må så trekkes av spindelen igjen. (Her kan du bruke en vanlig avtrekker/ters) Hvis du ikke får tak på baksiden av lageret med avtrekkeren kan du skjære spor i selve lageret med vinkelsliper for å få dradd den litt av, før du får tak på baksiden. Kan også være en fordel å ta ut drivakselen av spindelen før du begynner å trekke og rive i den, fort gjort å skade sporene i både spindel og drivaksel både på vei ut og inn igjen. Når du har fått av spindelen er de rimelig rett frem å bytte bremseskjoldet. edit; surra litt, det er indre bane som henger fast i spindelen, ytre bane henger fast i nav. Mvh - Bjørn
-
Colour DIAMANTSCHWARZ METALLIC (181) Dette er de jeg får opp på det chassisnr. Kan det stemme? E30 325 2-dør? Mvh - Bjørn
-
Både Koed og GS skaffer deg disse. Koed er noe billigere. Men du må vite nummeret på blokka di, er 2 forskjellige utgaver. Mvh - Bjørn
-
Hold knappen inne i 3 sekunder ja, så har du ett orange/ symbol midt i instrumentpanelet, og så skal varsellys for håndbrekk bli orange/gul. Da er det bare å sladde! Mvh - Bjørn
-
Kommer lufta ut under innsuget eller eksosen? Hvis den kommer ut eksos så er det nok bøyde/ødelagte ventiler på eksossiden, for uansett hvor feil timingen på kammen er, så skal ikke alle eksosventilene være åpne samtidig. Så hvis du har prøvd å blåse trykkluft i alle sylinderene uten å dreie på kammene, og det allikevel lekker til eksos på alle sylindere, så er det noe galt med ventilene. Av med toppen så ser en nok problemet. Mvh - Bjørn
-
olly`s 1040whp 1139wnm m3 s50b30 turbo til salgs
emne svarte i BrilleBjørn sin olly i Bilder og filmer / Show-off
Denne var råfrekk! Og for noen vanvittige tall fra benking! Denne river vel faktisk skinnet av pølsa?! - Bjørn -
Abbonert!
-
Var det samme verksted som hadde diagnose som byttet sensoren? Måtte du betale BMW-verkstedet for bytte av veivakselsensor? Da ville jeg reklamert på jobben, de har jo tydeligvis byttet noe som var i orden, og ikke fikset problemet ditt i det hele tatt.. Be dem ta en ny diagnose å se om det kommer noe annet opp. Mvh - Bjørn
