Gå til innhold

Recon

Medlem
  • Innholdsteller

    68
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Recon

  • Bursdag 10/09/1991

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Recon's Achievements

  1. Er det 318Ci du har? Ifølge Norskbildelkatalog så er det slik: Trinn 1: 30 (Nm) Trinn 2: 90 (°) Trinn 3: 90 (°) Men garanterer ingenting, men som regler er det riktig der inne.
  2. Heisann! Holder på med montering av 2 DIN spiller.. Pioneer spiller med 6,1" skjerm og DAB+ osv. Driver å tar en del bilder mens jeg holder på nå, dette er da en installasjon uten noe form for kit.. det eneste jeg har bestilt er en pynteramme Her ligger jo noen gode DIY rundt omkring på nettet, men greier ikke finne en norsk DIY her på bimmers til e46. Lurte litt på å lage en DIY her inne slik vi har en norsk en. Så da er spørsmålet mitt om det er noe interesse for slikt og vil noen dra nytte av det? Ellers ser jeg ikke noe poeng i å lage Mvh Recon
  3. Nøyeaktig hva vi har gjort, først byttet jeg kjedestrammeren, fjernet noe av lyden en stund så kom den igjen. Byttet toppdekselpakning siden jeg hadde oljelekkasje, kamaksel føler (eksos) fordi det sto på DIS at det er en kortslutning på føleren derfor byttet jeg denne, men kommer på at jeg glemte å fjerne feilen på programmet, men scanet igjen med INPA, ingen feil. Nylig hadde jeg skiftet olje med motorrens, oljefilter, olje castrol 0-30w, og veivhusventilasjon siden bilen sliter på lavt turtall, men går ganske ok nå iforhold til før jeg byttet denne, og veivhusventilasjonen har ikke blitt byttet siden bilen er produsert altså 2004. Men alt i alt synes jeg motoren går bedre nå, bare at jeg sliter med den lyden. Er ikke veldig mye motoreffekt på en 316i. Men den er ganske ujevnt på tomgang, så jeg mistenker bensinfilter som er delvis tett, denne skal byttes snart. Da har jeg bare lyden igjen som jeg finner ikke ut noe av, har foreløpig brukt 4000 kr på kun deler(har 30% rabatt på delene). Og jeg ønsker ikke å bruke så jævlig mye penger på den mer, bare kun vedlikehold. Vil nesten vite hva som lager denne lyden, noen sier det kan være ventil løfter? Og som jeg forstod det på kompisen min som kan skru, så sa han det er ikke så vanskelig å bytte registerkjede på den (Som å skifte sykkelkjede, sa han), han har spesial verktøy for å låse av kamakslinger, så jeg må vel skifte denne. Hvis det ikke hjelper så gir jeg opp.. Jeg orker ikke å bruke mer penger på den da, kunne vel ha byttet motor kanskje? hehe Ja, så lenge du ikke har hatt et reghavari som jeg hadde, og timingen til motoren er riktig, så er det ikke så grusom jobb. Det er så klart litt fikling, men det er veldig overkommelig, det har han rett i, men si han ikke må sammenligne en bimme motor med en sykkel hehe. Ser ikke helt for meg å bare skifte kjeden skal hjelpe, men gudene vet. De er ganske avansert bygd de motorene vi har dessverre.. Finner du ikke ut av det ville jeg anbefalt deg å bare oppsøke en bmw forhandler og få en diagnose. Bedre å betale dem rundt en tusenlapp enn at plutselig kjeden går til helvete eller noe annet kjedelig skjer.. Skummel lyd det der..
  4. Har enda en feeling på at det er noe tull med vanosen din, men vanskelig å si over nettet.. I min situasjon var det litt spesielt da den fikk en stygg skade etter reghavari
  5. Worst case scenario: samtlige av plastrailene som kjeden ligger på er knekt. Da må du ned med bunnpanne og gjøre den ren for plastbiter + oljesil. Du må også kjøpe verktøy ca 1500 kr, nye skruer, ny kjede, ny bunnpannepakning og alt det dillet der. Eksos og innsugvanos må skiftes og de er svindyre. Kommer ann på hvor grundig man skal gjøre jobben. Noe kan jo så klart brukes opp igjen. Men ser ikke poenget med å spare inn noen hundrelapper når man gjør en så omfattende jobb fra før Hmm, hva skiftet du av deler på din? Over et halvt år siden så husker ikke heeelt. Men skiftet regkjede, strammer, alle plastdeler, veldig mange av skruene (hadde dessverre kjøpt litt for lite), så jeg måtte bruke opp igjen 2-3 stykker, vanosenheter, bunnpannepakning og sikkert noen ting jeg ikke husker i farten
  6. Worst case scenario: samtlige av plastrailene som kjeden ligger på er knekt. Da må du ned med bunnpanne og gjøre den ren for plastbiter + oljesil. Du må også kjøpe verktøy ca 1500 kr, nye skruer, ny kjede, ny bunnpannepakning og alt det dillet der. Eksos og innsugvanos må skiftes og de er svindyre. Kommer ann på hvor grundig man skal gjøre jobben. Noe kan jo så klart brukes opp igjen. Men ser ikke poenget med å spare inn noen hundrelapper når man gjør en så omfattende jobb fra før
  7. ¨ HAHAHAH! Ser jeg var trøtt igår. Trodde du sa lambda.
  8. Jeg synes det høres mer ut som en defekt vanos. Har du mulighet til å hive på diagnoseapperat og kjøre med den og se Er-verdier til vanosen imens du kjører? Min eksosvanos var defekt (innsug også just fyi) så det endte opp med mye fjusking ved oppstart og bilen kunne plutselig stoppe. Samme tid som du sier også, som f.eks når jeg trykte inn clutch og i kryss og lignende.
  9. Hadde samme lyden på bilen min (N42). Relativt samme motor. Og tok ikke lange tiden før registerkjeden hoppet over noen tenner. Nøyaktig hvilken jobb har dere gjort på den? Det er en vanvittig kjedelig visst registerkjeden din hopper av, og ikke minst kostbart å reparere det på verksted. Det er ganske dyrt selv også. Da jeg fikset det selv kom jeg oppi nesten 10.000 kr for deler. Det er en omfattende jobb. Så merker du noe tap i motoreffekt snart så stopp bilen med en gang. At du får en feilkode på kamaksel sensor betyr nødvendigvis ikke at den er ødelagt. Den registrerer at det er noe feil på eksossiden. Det er en typisk feilkode for en defekt kjedestrammer da det er den siden slakken kommer og det er på eksossiden kjeden vil hoppe av mest trolig. EDIT: Om det har seg slik at du må bytte registerkjede eller lignende, så må du ha spesialverktøy for å få låst av kamakslinger og ymse. Har dette liggende så bare si ifra så kan du få låne dette med meg så lenge det ikke kommer tilbake maltraktert ^^
  10. Du kan prøve å ohme dysene dine også å se om de fungerer. Kommer det bensin til railen så må nesten pumpa fungere.
  11. Aiai, plutselige trykkøkninger i kjølesystem tyder ofte på defekt toppakning ja. Har du trykktestet hele systemet? Det kan jo vær radiatorlokket ditt som ikke slipper på trykket, men lite trolig.. er som oftes den andre veien.. Sjekket hvordan oljen din ser ut? Prøvd å måle CO i kjølevæska?
  12. Spørs om det er termostaten ja. Er det termostaten vil bilen din gå seg varm veldig raskt.. Sjekk om alle kjøleslangene er varme (det skal de være når motor er varm) evt skru ut termostat, kok den og se at den åpner. Ikke vits i å kjøpe ny termostat før du vet at det er den som er gåen.. Det er ikke dyreste saken, men vekkasta penger uansett.
  13. Recon

    Service

    Og det med dekktrykk, felger, dekk osv så er jo det nærmest en vitenskap i seg selv. Mange forskjellige meninger, men visst dekkene dine er innenfor den +-5% grensen på rulleomkretsen så bør du ha tilnærmet likt dekktrykk som om det skal vær originaldekkene som står på. det du sier der er vel egentlig HELT feil vel. du kan ha 20" med lavprofil innafor + - 5% av rulleomkrets på for eksempel en bil med org 16" tom du kan jo prøve å kjøre med org luftrykk på for eksempel 33 psi på en 20" felg med dekk som har lik omkrets som org,så skal du se hva som skjer . kort fortalt for eksempel en 16" med 33 psi så får man en 20" med helt lik rulleomkrets med da bør man ha over 40 psi gjerne så høyt som 45psi tilogmed(hvis det er 30 profil eller noe) Som sagt så er det ingen fasit på dette da det ikke er originaldimensjon som lenger står på bilen. Jeg har personlig ikke noen erfaring med nøyaktig det eksempelet du kom med der, jeg bare sier det jeg har hørt etter å ha hatt samme diskusjon med utallige tekniske ledere og folk som har jobbet med dekk hele livet. Så jeg velger å stole på hva de sier. Har fått forsåvidt samme svaret med alle. Men da får man heller fylle litt ekstra om det er lite. Man merker det ihvertfall fort
  14. Recon

    Service

    Og det med dekktrykk, felger, dekk osv så er jo det nærmest en vitenskap i seg selv. Mange forskjellige meninger, men visst dekkene dine er innenfor den +-5% grensen på rulleomkretsen så bør du ha tilnærmet likt dekktrykk som om det skal vær originaldekkene som står på.
  15. Det er nok vanvittig mange tilfeldigheter som spiller inn når det kommer til hvorfor personer synes en olje er bedre enn den andre. F.eks at man akkurat har skiftet til en annen oljetype så gikk motoren nærmest til helsike.. (som den nok ville gjort uansett) Så tilfeldige erfaringer spiller nok mye inn. Er enig med Odd-M Kvaliteten og om den oppfyller kravene burde egentlig holde for å kjøpe olje til motoren.. Det viktigste er nok ikke om du bruker mobil eller castrol (så lenge de oppfyller kravene), men intervallene på hver oljeskift.
×
×
  • Opprett ny...