Gå til innhold

The Edge

Medlem
  • Innholdsteller

    235
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

The Edge's Achievements

  1. Men så er det det med forskjellig type understell, og på gsbildeler finner jeg bare en fjærtype til mitt bilnummer, står ingenting om hvilke understell den er til, bare at den er original og koster kr 2291, pr fjær. På Skruvat fant jeg jo fjærer for forskjellige typer understell og fant da disse sacsfjærene på lager som skulle passe til mitt understell og som også tilfeldigvis var eksakt samme fjær som stod på bilen fra før, de kostet kr 900,- pr fjær som virket som eg god deal da jeg trodde sachs var bra.. Koed selger så vidt jeg kan se suplex fjærer til kr 1346 pr stk, men kjenner ikke kvaliteten på disse..
  2. Hmm, ja det går vel slik med mange annerkjente merker som man kjøper i håp om at de holder den kvaliteten de har blitt kjent for, men så har de flyttet produksjonen eller gjort andre grep så det har tapt seg, eller vi har bare vært uheldige.. På gamle e39'en var jo fjærene som stod på når jeg kjøpte den så rustet at det knapt var igjen lakk på dem og delenummerene var ikke leselige. De fjærene knakk jo ikke selv om de var rustet i mange år. Eneste grunnen til at jeg til slutt byttet dem var da jeg skulle skrive senk inn i vognkortet og ville ha fjærer med synlig delenummer på for trangsynet.. Skiftet da til Eibach Pro og kjørte med de i mange år uten problemer frem til jeg solgte bilen. Skjønner ikke at disse sachsfjærene skulle ryke etter knapt 4 mnd'er.. Finishen er jo like fin fremdeles, men kan jo ha vært en svakhet i akkurat denne fjæren.. Ok. Ja, får ta noen bilder til helgen, og ta kontakt med dem.. Siden også fjær nr 2 røk for deg like etter, er det ikke akkurat fristende å bare bytte den knekte til samme type for å spare seg for jobben på den andre siden, dersom man da fort ender opp med knekt fjær igjen og trippel jobb.. Usj, men hvilket merke skulle man byttet til i så fall..? Du fikk ikke noe problem med de fjærene du byttet til som kunne tyde på at det var andre slitte komponenter som kunne ha ført til fjærbrudd i sachsfjærene?
  3. Ja, dette er jeg klar over så jeg prøvde jo så godt jeg kunne å ikke skade lakken og la iallefall ikke merke til noe lakkskade etter montering. Det er vel ikke særlig sansynlig at den ville rustet av i løpet av noen få måneder nå på sommerhalvåret..? Skal sjekke bruddstedet for rust når jeg kommer meg hjem i garasjen til helgen. Fjærene ble montert i henhold og riktig orientert ja, og understellet ellers er i god forfatning. Den gikk også gjennom pkk uten noe som helst anmerkning. Oki interesant at du opplevde det samme med nettop sachs fjærer. Nå kjøpte jeg disse fra Skruvat, har ikke hatt reklamasjon mot dem tidligere så vet ikke hvordan de er å ha med å gjøre.. Hvilke argumentasjon/dokumentasjon måtte du legge frem for å få gjennom reklamasjonen?
  4. Ja, ledbar er gode greier, og nok det jeg ender opp med. Men ser jo likevel etter alternativer. Takk for link og bilder, det der ser ut til å være grei lokasjon for ledbar ja. Jeg har jo heller ikke noe i mot at ledbar monteres "utvendig" og vises, men den må falle litt naturlig inn i designet på fronten. Den kunne kanskje også vært montert forran den grillen uten at det hadde gjort noe, men man taper kanskje ikke så mye lys på at den er bak grillen heller.
  5. Ehm jeg betaler da alltids 6k for lykter som er verdt å montere, vet du om noen? Altså, jeg så et sett med noe som vistnok skal være originale led lykter til denne, men da var jo prisen mere som 60k, da synest jeg det koster mere enn det smaker. Den ble da eu-godkjent for noen måneder siden, ett av kontrollpunktene er jo lysinnstillingen så jeg går utifra den er riktig justert. Uten at man kan bedømme det så akkurat uten å sjekke i instrument, så ser nå lysjusteringen riktig ut, og folk blinker ikke på meg. Plasten på lyktene er kanskje 97% , og som nevnt nærlyset virker bra med ren fin bruddlinje. Om noe, så lyser den lenger frem på nærlyset enn jeg er vant med fra før, regner med det hadde vært enda verre fjernlys dersom den var justert for kort på nærlyset. Har ikke sjekket enda hvilke pærer som står i. Ja, jeg forstår ikke at ikke den innerste kunne ha vært brukt på annet vis. De klarte da å få til dette på e39 facelift lykter og mange andre, prosjektor ytterst, reflektor innerst som hadde hver sin funksjon, og egen pæresokkel til å lyse opp haloringene, skulle da være unødig å bruke ene plassen til å gi lys til haloringene. MrB: Synest som nevnt at nærlyset er bra. Man taper generelt litt i lysstyrke på å gå opp i Kelvin, så det går vel kanskje opp i opp..? Ja, de sprer rett og slett for mye. Bra at de lyser opp litt rundt omkring, men hadde vært helt greit med en kraftig ledpære i innerste med spot funksjon i tillegg ja.
  6. Synest egentlig nærlyset er helt ok, bare at når du legger inn fjernlys, så kaster den ikke lyset lenger frem i veien, den bare sprer lyset over et større område. Den burde også ha kastet lenger frem. Rent kostnadseffektivt er det vel lite tvil om at løsningen på dette vil være å montere en led lightbar med fjernlysbilde, men irriterende at de ikke benytter begge prosjektorene for bedre lysutbytte i stedet for å kaste bort den ene til å drive parklys eller haloringene eller hva den nå gjør.. Hadde uansett vært snasent med litt freshere hovedlykter dersom noen viste om noe som er verdt å ettermontere. Ser det finnes noe originale led lykter, men disse koster mere enn det smaker.
  7. 2011 E70 X5 bixenon men uten adaptive headlights. I og med den har bixenon er både nærlys og fjernlys i den ytterste prosjektoren, det innerste settet med prosjektorer ser ikke ut til å ha rare funksjonen. Har lest både at den gir lys til angel eyes'ene eller fungerer som lyshorn, men jeg ser ikke helt dette. Går utifra de kan ha forskjellige funksjoner i forskjellige markeder. Går det ann å få bedre fjernlys på den på noe vis(type lyse lengre frem i veien)? Går det ann å utnytte det innerste settet til fjernlys? Finnes det evt. ettermarked ledlykter eller lignende som har kvalitet som er verdt å montere? Savner led lightbaren jeg hadde på gamlebilen (buet ledbar som lot seg montere ganske diskret under nummerskiltet foran på e39'en), hvordan er det å montere lightbar på x5 i forhold til parkeringssensorer/ radar til adaptive cruise og få det noenlunde pent?
  8. Takk for tips, men de hadde i følge websidene ikke på lager eller leveringsklare.. Ble bestilt på ebay i stedet fra uk, det pleier gå rimelig fort.
  9. Finnes det en eller annen norsk nettbutikk som selger slik at man slipper vente 1mnd ++? Eller noen som har en de vil selge?
  10. Takker alle for svar Ovenfornevnte Bmw performance kit ser ut til å være tilgjengelig for x5 fra 2013 og utover, kanskje ikke for denne? Men men..
  11. Kjapt, enkelt og greit Ja, den norsksolgte har mere foretrukket utstyr og også noe lavere km, så den er egentlig å foretrekke fremfor den tyskimporterte ubesudlede.. Forstår jeg det da riktig at dersom samme tuning utføres på 211hesteren og på 245 hesteren så ender man opp med likt sluttresultat, eller vil den nedtunede fortsatt være mere kortpustet på toppen enn den andre?
  12. Kikker litt på bil om dagen bl.a. X5. Har sammenlignet to stk x5 30dX med samme 3l N57 motor, en tyskimportet produsert i desember 2010 og en norsksolgt produsert i april 2011. Motor og girmessig ser de helt like ut bortsett fra at den norsksolgte er registrert med 211hk og den tyskimporterte er registrert med 245hk. På vindecoder er begge registrert med 180kW.. Er det da slik at den norsksolgte er en detunet utgave spesielt for norske fjolleregler? Hva er i så fall forskjellen på disse to og går det ann å få bort den idiotiske norske begrensningen? Er det noen merkbar forskjell på disse? Oppnår man samme resultat med tuning på disse to?
  13. Edit: Til høyre for ASC-knappen viste seg å være ypperlig sted for å montere bryter, det er bare en blender som man enkelt kan vippe ut dersom man drar ut koppeholderen og vipper ut blendern med fingrene. Ledninger kan enkelt strekkes fra bakom der og ut i hanskerommet og videre derifra frem i motorrommet eller bakover til batteriet. Tåkelysplassen er opptatt med tåkelysbryteren. Jeg har ikke automatisk høydejustering, så plassen for høydejustering er også opptatt med den manuelle justeringen. Det eneste naturlige plassen for bryter jeg kunne tenke meg er hvor av/på knappen for cruise controllen som sitter i trimpanelet til høyre for rattet sitter.. Har jo byttet ratt fra standard preface til m-ratt, hvor man har av/på knapp for cruise controllen i rattet(den oppe til venstre på dette bildet ), men den har hos meg ingen funksjon så må bruke den originale av/på knappen som sitter til høyre for rattet for å skru på cruise controllen, siden styrer jeg den via rattet. Dersom jeg på et eller annet vis hadde fått aktivert av/på knappen i rattet kunne jeg brukt plassen for av/på knappen til ekstralysbryter, men vet ikke hva som skal til for å få brukt knappen på rattet til å slå av/på cc. Har aldri hatt ute det panelet, men den "blanken" som sitter til høyre for ASC-knappen, er det bare en list/blender man kan ta ut og evt. sette en bryter i ? Da kan jeg i så fall 3d-printe en ny blank som jeg kan tilpasse til en bryter..
  14. Skal montere diskret ledbar på min e39 for å få bedre fjernlys. Vil ha egen bryter til denne, men ulikt endel enda eldre biler hvor man ofte har ledige plasser til å sette inn ekstra brytere, finnes det ikke noe godt sted for sånt på e39.. Noen gode forslag til hvor man kan montere en liten bryter?(f.eks. denne https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/strombryter-kvadratisk-2000016436 ) Hadde håpet å slippe å borre hull til bryter på steder hvor det blir veldig synlig om jeg skulle finne på å plukke det bortigjen.
  15. Du mener dersom man skulle fylle ovenifra? Dette var noe jeg fablet om da jeg var strandet på en parkeringsplass uten muligheter til å komme under bilen på fornuftig vis, dersom jeg på den måten kunne få fyllt på nok olje på kassa uten tilgang til undersiden av bilen for å kunne kjøre den hjem for videre feilsøking/rep.. Nå er bilen kommet hjem på bukken og lekasjen lokalisert. Da blir det bytte av oljekjøleren og filterskifte på kassa og så fyller jeg påigjen olje i følge vanlig prosedyre i håp om at kassa ikke har tatt skade av dette. Får håpe jeg ikke trenger den, men det er notert at du har en liggende i tilfelle.
×
×
  • Opprett ny...