Gå til innhold

ragman

Medlem
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om ragman

  • Bursdag 04/26/1964

Profile Information

  • Interesser:
    Hadeland

ragman's Achievements

  1. Nå har Bmw'n min stått på gårdsplassen i 2 måneder, og vært til å fra når det gjelder å få start på den. Sist skiftet jeg veivhusventilasjonen (CCV) som var helt tett, og modifiserte røret til peilepinnen. Bilen startet etter lit kinning med full gass, og jeg lot den gå en times tid. Den startet lett da den var blitt varm. Neste dag måtte jeg også holde inne gasspedalen for å få start, startet imidlertid greit når den hadde nådd arbeidstemperatur. Nå har det vært noen minusgrader i natt, og da var det ikke mulig å få start på den, hakket og tente litt, noe eksos og bensinlukt. Er sikker på at den starter igjen når det blir varmere. Hva kan ha forandret seg fra at den startet kald og stoppet/ var umulig å starte når den hadde gått seg varm til at den nå ikke vil starte kald, men fungerer prikkfritt når den er varm?
  2. Nå når det er plussgrader ute har jeg skrudd litt på bilen igjen.. Den har stått med batteriet frakoblet i et par dager. Skiftet kontaktstykket til tenningslåsen, skiftet temperaturgiveren i motoren, satte på ekstra jording til motoren, (jording er alltid bra ) og dro opp peilepinnen 10 cm. Koblet til batteriet og bilen startet ganske greit.
  3. Har vært opptatt med jobb men er nå klar for videre feilsøking Er helt enig i at symptomene ligner veldig på drukning, har da også opplevd det for noen år siden da bilen ble flyttet noen meter i forbindelse med plenklipping... Bare holde full gass og kinne i vei til den startet. Det er ikke olje i tennplugghull, toppdekselpakning er byttet, også gummi innsug. Bilen er kjørt 380000 Km, Bruker ca. 1 liter olje mellom oljeskift, og kanskje 1 liter vann pr. 30000 Km
  4. Kan være at det behøves mer avansert diagnose. Den eneste koden som verkstedet har lest av var feil på veivsensor, det var i sommer mens bilen stoppet på tomgang og lot seg starte umiddelbart. Ingen feilkoder da det tok en uke å få start på den. Nå var bilen skikkelig tungstartet, stoppet den og prøvde etter 20 min, da startet den ikke. Fikk låne en motorstyring fra maken bil der koding mot startsperre er fjernet, men den oppførte seg nøyaktig likt som tidligere. Kinnet lenge uten å få start, den bare hakket og tente litt.
  5. I går byttet jeg tilbake til den uorginale veivsensoren kjøpt på Meca, bilen startet fortsatt ikke, hakket og tente litt når jeg ga gass. I ettermiddag gjorde jeg et nytt forsøk, bilen tente litt, så startet den ganske greit. Lot den gå til den fikk normal arbeidstemperatur, kanskje et par antydninger til småfusk den halvtimen den gikk. Startet den en gang etterpå, og da startet den lynraskt. Er det veivsensoren som er defekt eller er det noe annet? Litt nervøs for å legge ut i trafikken uten å vite sikkert...
  6. Bensintrykket målte jeg til ca. 6,5 Bar. Prøvde startgass i høst da bilen oppførte seg likt, resultatet var nesten brann i luftfilteret... Den startet ikke. Verkstedet fikk start på bilen senere uten å ha funnet noen feil eller skiftet noe, har kjørt ca 2000 km etter dette. Har ikke sjekket gnist på tennpluggene, skal gjøre det når jeg får noen til å hjelpe meg.
  7. Ja, trykket gikk opp når jeg skrudde på tenningen og holdt seg til jeg fjernet manometeret. Brukte en bensintrykk/ vakuum måler fra Biltema, den gikk utenfor skalaen, dvs.samme trykket som fra kompressoren min. (Testet med den for sammenligning) Vet ikke riktig hvor mange bar det er.
  8. Da tror jeg igjen mer på feil med hjerne/ motorstyring... Tidligere da jeg har prøvd starte uten hell har det luktet bensin. Når bilen var i godlune startet den lett med alle 3 nøklene. Hadde det vært en vanlig bil med bare en coil ville jo symptomene være riktige i og med den starter etter en pause, men at alle 6 coilene skal kutte og virke igjen samtidig over flere måneder er usannsynlig...
  9. Koblet fra batteriet noen dager, fikk fatt i manometer som jeg koblet på railen. Koblet til batteriet igjen og slo på tenningen, fikk bensintrykk med det samme. Imidlertid startet ikke bilen, bare hakket litt som da jeg forsøkte å starte etter den stoppet av seg selv. Tenker derfor at bensinpumpe er ok. Hvis det er hjernen/ motorstyringen kan den tulle med startsperren da? Hvordan virker startsperren, vil startmotoren fremdels gå? Hadde en gang en E34 der startsperren sviktet, der fungerte alt, sentrallås, radio osv, men den reagerte ikke når man vridde nøkkelen i startposisjon.
  10. Det var en god ide, får ta en tur på Biltema og sjekke om de har manometer for bensintrykk. Bensinfilter ble byttet sommeren 2015. Bilen oppførte seg forøvrig likt i dag. Startet lett men etter 10-15 minutter hakket den et par ganger og kuttet helt. fikk ikke start igjen.
  11. Føler kamaksel 12141703221, ble kjøpt hos GS Bildeler. Veivsensor Hella 6PU 009 110-001 står på bilen nå, kommer fra en annen E39 der den kun hadde blitt brukt en kort tid. Har også en uoriginal veivsensor 1545-3148990037 som ble montert på Meca i August. Jeg bør kanskje prøve en original veivsensor også?
  12. Har problemer med min -98 E39 523iA. Da det var -11 grader ute startet jeg bilen for å la den gå seg varm, kom ut etter 15 minutter og da hadde motoren stoppet. Startet ikke igjen. Prøvde det samme i dag, startet lett som bare det, men etter 15- 20 minutter hadde motoren stoppet, fikk ikke start på den etterpå, tente litt sporadisk men gikk ikke. Etter ca 3 timer prøvde jeg igjen, startet umiddelbart og gikk fint, men nå stoppet den etter ca 5 minutter og lot seg ikke starte igjen. Er det noen som har en ide om hvor feilen ligger? Det skal nevnes at den er feilsøkt for startvansker hos Meca for en måneds tid siden uten noen feilkoder ble funnet. Det er byttet kamsensor, veivsensor og luftmassemåler. Nye tennplugger. Forslag mottas med takk!
  13. Hei! Fikk for høye avgasser på eu- kontrollen. Nye tennplugger, luftfilter og oljeskift hjalp ikke. Har også byttet katalysator da det viste seg at den var oppbrent. Bilen går som ei klokke, ikke antydning til fusking og forbruket er i følge kjørekomputeren 0,82 på normal kjøring. Bilen er en 1998 523ia. Vet det er skrevet mye på forumet men kanskje det er noen som har ny viten å bidra med?
  14. Solgt!
  15. Nei, felgene står her fortsatt.
×
×
  • Opprett ny...