-
Innholdsteller
84 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Paulsen
- Bursdag 01/05/1994
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Svolvær, Lofoten.
-
Kjøretøy
5-serie
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Paulsen's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Update: Motor tatt ut av bil med god hjelp fra en kompis og sendes fortløpende til Cylmo i Trondheim til full overhaling. Dette er nok det minst kostnadseffektive alternativet på lang vei, men blir greiest for meg. Alle TDS-motorer jeg har funnet til salgs er gått et sted mellom 350-500k km, mens min bare akkurat har bikket 250.000 km. Sånn helt egentlig skulle man satt i en M57-maskin, men gidder ikke styret med ledningsnett, startsperrer og eventuelle godkjenninger hos SVV. Forhåpentligvis ordner dette seg greiest mulig og jeg har en så god som ny TDS i løpet av sommeren.
-
Nedslående resultat etter motorflush. Motor bakket seg god og varm på tomgang til det begynte å piple ut peilepinnerør. Tømte ut olja og heiv på motorrensen. 10 min tomgang, tømte ut, fylte på ny olje. Lot motor bakke på tomgang i vel 20 minutter, uten at det hadde lekt noe. Kjørte derfor litt rundt i nærområdet og dro på litt, regner med han spydde ut vel 1 liter olje på to små pådrag over et par hundre meter. Konklusjon er vel heftig blow-by og ferdig maskin. Får se hva neste kapittel i boka bringer, om det blir overhaling eller byttemotor. Men det blir nok ikke med det første. Takk for alle tips og innspill.
-
Oppstart idag etter at CCV-systemet er gjennomgått og rengjort i diesel. Ingen synlig eksos eller mye trykk fra peilepinnerør, men pipler olje ut av ventilasjonshull etter 40 min bakking på tomgang (er vel lite vits å dra opp peilepinne da, hvis man ikke vil ha seg en oljedusj i trynet). Når det gjelder påfyllingshullet i toppdeksel, så vil jo bare kammen spy olje ut overalt med motor i gang, så vi åpnet påfyllingsdekselet rett etter vi slo av motor. Synlig røyk ut fra toppdeksel, men usekker på om dette er eksos. Kan vel egentlig konkludere med at vi snakker om et blow-by problem. Bilen har gått med tett cat en stund og har derfor vært satt bort på lager de siste 3 mnd uten start av motor. Hadde ikke problem med olje ut av peilepinnerøret før jeg satte bilen bort. Har derfor et yderst lite håp om at stempelringene sitter fast grunnet sot og avleiringer (om enn så lite håp, så er det vel det siste håpet for motoren jeg har igjen). Jeg tenkte derfor å kjøre en oljeflush, selvom olja bare er rundt om året gammel og 7000 km. Har kjøpt 7 liter renseolje fra Biltema som skal stå i på varm motor og 10 min. tomgang.
-
Stemmer nok det som JakkeJakobsen sier, bilen betyr for mye for meg til å bli spiker. Så kommer det til det at det er for mye blow-by, så er nok erstatningsmotor letteste alternativ. Har lagt ut annonse på FINN etter erstatningsmotor, men får ikke delt linken enda da den må igjennom annonsekontroll. Men gir ikke opp håpet riktig enda, hvis noen har noen forslag så er det bare å komme med innspill til hva som kan være galt.
-
Update: Monterte den originale EGR-ventilen tilbake på bilen, med rør fra eksosmanifold og innpå EGR, samt vakuumslangen og leak-oil-slangen. Startet opp bilen og lot den bakke seg god og varm på tomgang. Etter ca. 45 min tomgang var det enda ikke tegn til lekkasje fra ventilasjonshullet i peilepinnerøret. Ruset deretter motor opp på 1500-2000 omdreininger en stund, men enda ikke noe. Skulle til å legge ut på testtur men allerede etter 300m så jeg store oljeflekker bak bilen, da hadde det lekt en god del olje igjen fra peilepinnerøret. Legger ved et bilde av det såkalte ventilasjonshullet på peilepinnerøret (peilepinnen var selvfølgelig i røret når motor var i gang).
-
Paulsen reagerte på et innlegg i et emne: Xdrive? Med eller uten?
-
Ø.K.: E39 original Hella facelift xenonlykt (venstre, førerside)
emne svarte i Paulsen sin Paulsen i Ønskes kjøpt
Kan kjøpe lyktesett hvis prisen er god. -
Ø.K.: E39 original Hella facelift xenonlykt (venstre, førerside)
emne svarte i Paulsen sin Paulsen i Ønskes kjøpt
bump -
Ø.K.: E39 original Hella facelift xenonlykt (venstre, førerside)
emne svarte i Paulsen sin Paulsen i Ønskes kjøpt
bump -
En kompis kikka litt på bilen min i helgen og fikk blant annet tatt en kikk på turbo. Ingen slakke og fine blader. Vi satte på et åpenfilter for å høre når turboen laddet, siden vi ikke hadde turbotrykksmåler tilgjengelig. Høres ut som turboen ladder som bare det, men etter å ha kjørt en stund går plutselig bilen dass og turboen ladder lite eller ingenting. Igår oppdaget jeg at bilen luktet diesel når den sto og gikk på tomgang utenfor butikken og riktignok stinket det diesel i motorrommet. La merke til en dieselflekk i oppkjørselen idag hvor bilen har stått. Så regner med det er en heftig lekkasje en plass, som kan bidra til at bilen går dass. Jeg fikk forøvrig tatt diagnose på bilen idag og ble ikke noe særlig klokere. Lå en haug med feilmeldinger inne, noen som jeg regner med er eldgamle (vannpumpa røyk i 2009). Så jeg slettet alle feilmeldingene, kjørte en liten testur og tok en ny diagnose. Før jeg slettet feilmeldinger: # ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- DDE -> 26/BA - Air-mass flow sensor 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 Shadow-memory: 26/BA - Air-mass flow sensor 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 EWS -> 0F/22 - Power on reset 00/01 - Wrong identification, key 0 A/C -> 15/02 - Auxiliary water pump LCM -> 28/03 - Thermal oil-level sensor defect Shadow-memory: 5B/01 - Level washer fluid 78/1F - Left low beam light 7A/1F - Front left side light 7B/1F - Front right side light 7C/1F - Front left turn signal indicator 7E/13 - Right fog light 7F/1F - Left fog light 81/02 - Right high beam light 8C/0D - Rear left side light 8D/1F - Rear right side light 8E/0C - Left tail light 8F/11 - Right tail light 92/1F - Left brake light 93/0F - Right brake light 95/01 - Rear right fog light ZKE -> Shadow-memory: 93/21 - Power up from the GM III 73/21 - Cable Tacho A (speedometer) or IKE implausible PDC -> 10/CE - Converter, rear left # SCAN END --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Etter sletting av feilmeldinger og testtur: # ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex) --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- DDE -> 08/B2 - Glow-plug system 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 Shadow-memory: 08/B2 - Glow-plug system 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 00/00 - Error number 00 LCM -> 28/01 - Thermal oil-level sensor defect PDC -> 10/C6 - Converter, rear left # SCAN END --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vet dog ikke om BMW Scanneren fikk tilgang til alle modulene, da page 2 og page 3 var så og si tom. http://i60.tinypic.com/10okv37.jpg http://oi62.tinypic.com/291c9yx.jpg http://oi58.tinypic.com/2q8vtxi.jpg
-
Batteriet er nylig byttet uten hell. Ny diagnose er ikke tatt, men har diagnoseprogram (BMW Scanner 1.4.0) på vei fra ebay. Bor på "bygda" så har begrenset med diagnosemuligheter, men jeg har en kompis som jobber på et VW-verksted som mente på at han kunne få kjørt en diagnose (hvis BMW scanneren ikke funker). Kjører for tiden med LMM frakoblet. Virker som bilen har bra gassrespons nå og jeg har enda ikke opplevd rykk og napp. Men den drar noe så utfattelig dårlig, omtrent null drag. Virker nesten som en sugediesel. Bare jeg er såvidt borti gasspedalen nå, så girer kassa ned for å kompensere. Det er vel normalt siden bilen går i et slags nødmodus vil jeg tro.
-
Ny LMM og nytt luftfilter fra ebay på vei i posten, så er det bare å krysse fingrene!
-
Hei igjen. Har vært opptatt med studier i det siste så har ikke hatt tid til å bruke på bilen. Bilen oppfører seg likedan enda, den kan finne på å låse seg i rundt 60 km/t og responderer ikke på gass. Bilen kan også rykke og nappe i rundt 70 km/t fra tid til annen, akkurat som om kassa ikke vet om den skal gire opp eller ned. Bilen er gått 223k km, automatgirolje og filter ble byttet for 13k km siden. Batteri ble byttet for 2k km siden, dieselfilter er også byttet uten hell. Har flyttet hjem igjen for sommeren, så har ikke tilgang på et BMW-verksted.