Har en 520ia e39 touring m54 2002. Her er det feil jeg ikke finner ut av, som jeg håper noen glupinger her inne kan hjelpe meg med.
1. Når bilen står stille med motoren i gang eller motoren er stoppet rett etter kjøring begynner det å ryke opp av panseret og inn i bilen gjennom ventilene til acn. Men kun hvis bilen står med snuta høyere en bakpartiet, som f.eks hvis jeg parkerer med snuta opp i oppoverbakke. Da kommer det forholdsvis mye røyk, og den lukter av brent/svidd olje. Ikke elektrisk svidd. Om bilen står flatt kommer det så vidt litte grann av den samme røyken, men når bilen står med snuta nedover kommer det ingenting. Den gule oljelampa begynner å lyse etter 15-20 mil, og da heller jeg på ca en halv liter. Så kan jeg kjøre 15-20 mil, før den lyser og jeg må helle på en halvliter til.
Jeg tenker at dette er en oljelekkasje som oppstår kun når bilen er parkert med snuta opp, og som kommer i kontakt med noe varmt, slik at røyken kommer. Jeg er redd for at hele kjerra skal ta fyr. Trenger jeg være redd for det? Hva kan forårsake en slik rar oljelekkasje. Hva bør jeg gjøre for å få bukt med problemet?
2. Motoren høres helt fin ut, ingen kakling eller tikking, ingen fusking og sprek og fin. Med ett unntak: Ved nøyaktig 2100 omdreininger, og kun der, kommer det en høy lyd som høres ut som en blanding av klirring og tikking. Motoren reagerer helt normalt og fint også når denne lyden oppstår. Eksempel: Trår på gassen 1500 1600 1700 1800 1900 2000 omdreininger, helt fin sprek bmw lyd, så på 2100 masse klirring/tikking og så igjen på 2200 tilbake til vanlig fin lyd og fortetter slik til 6500 omdreininger. Dette har vært sånn så lenge jeg har hatt bilen, ca et halvt år og det blir hverken verre eller bedre. Tidligere lyste motorlampa fra tid til annen, og forrige eier var på verksted å fikk lest av feilkoden som var noe sånt som: Magnet ventil, avgas relaterad. Noen som vet hva det betyr? Og om det har noen sammenheng med lyden som kommer på 2100 omdreininger? Og hva kan jeg gjøre for å få fjernet lyden?
3. Drivlinje/bakstilling. Da jeg kjøpte bilen for ca et halvt år siden, var det så vidt en liten «nøkk-lyd» fra et eller annet sted under bilen bak ved igangsetting. Denne lyden har bare utartet seg og blitt verre og verre, og nå nøkker, klikker, og klukker det både ved igangsetting, akselrasjon, nedbremsing, stopping og over fartsdumper. Det høres ut som det er rett før det smeller og et eller annet ryker tvers av under der. Jeg har skjønt at det er mange foringer, kuler og ledd baki der, men hvilke av dem kan det være som nå antakelig er helt utslitt? Når jeg løfter opp bilen å kjenner på bakhjulene er det ingen slark hverken opp, ned eller sidelengs. Forrige eier har byttet en del foringer bak, men jeg vet ikke hvilke. Hva er det jeg bør bytte for å få rettet opp i dette?
4. Displayet på den originale cd/radioen i bilen er helt uleselig. Det ser ut som det mangler piksler, eller at skriften er feilplassert i forhold til displayet den skal vises i. Er det noe å gjøre med dette, eller må jeg ha ny spiller?
Dette ble mye på en gang, men trenger gode råd fra dere som har peiling. Før bilen tar fyr og understellet eksploderer