Heissan, jeg er en 9-10 års eier av en BMW 318 E46 1998 modell, en fantastisk bil jeg har vært veldig fornøyd med. Den er bruktimportert fra tyskland.
For alderen har den ikke gått særlig langt med 160.000 km på telleren til nå.
Men siste besøk på EU kontrollen var ikke fullt så positivt med en mangel-lapp som kan bli dyr.
- Bremsene på høyre bak er "ramlet av" med tilhørende skrapelyd - mulig hele systemet må skiftes
- Begge bærekulene foran er slitt ned (visstnok et vanlig problem for BMW sies det)
- En del av bremserørene bak er rustet (men jeg hadde den på en 15000 kr service på BMW Jæger i Bergen
for to år siden hvor de skiftet nesten alt det andre, dvs de som går under bensintanken).
- Forskjellig bremsekraft bak, som klart delvis skyldes at bremsene er "løs" på ene siden, men mulig en del rust på skive venstre bak også
- Parkbrems virker bare på ene siden (høyre bak)
- Slakk i støttearmsforinger venstre bak
- Stabilisator stor slakk i foringer indre foran venstre side
- Oljelekkasje fra motor
- Det er også en del 1'er feil som manglende parklys og dårlige viskere som jeg kan fikse selv
- Defekte ryggelys derimot skyldes nok brudd i ledningene et eller annet sted (har sjekket pærene som er ok)
- Knappen for å åpne bagasjerommet funker heller ikke, kan bare åpnes fra nøkkel-fjernkontroll
En pen smørbrødliste med andre ord.
Det jeg egentlig lurer på, hva ville du gjort med denne bilen? Jeg er dessverre ikke byggmester bob så det er ingen av disse tingene jeg kan fikse selv så det vil nok koste en del å få det fikset på verkstedet. Jeg har blitt forespeilet 15000+ kr pluss hva enn oljelekkasjen skyldes, dvs hvis topplokket er gånn så er det snakk om 15000kr bare der alene. Men fattern sier at det kan være noe enkelt (simmerringer?) også. Selve lekkasjen har avtatt det siste året og jeg fikk den EU godkjent i forrige runde under tvil (heldigvis). Alt henger egentlig på denne delen for rundt 15000 kr totalt er overkommelig for å få den på veien igjen. Har en mistanke at 15000 kr er underestimering for alle de andre tingene også. Eller?
Bilen har en del nyere deler også:
- Nye fjæringer foran (begge disse ble skiftet+1 dekk pga fjæring brakk tvert og piercet dekket)
- Nye støtdempere foran (skiftet i samme slengen som fjæringene når de først var ute)
- 2x nye sett med dekk (sommerdekkene er brukt i 1 mnd toppen)
- Nye bremserør (alle de på knotete plasser)
- Ny radiator og ekspansjonstank (den sprakk engang og trykket laget huller i radiatoren, mulig oljelekkasjen startet da også)
Gode råd er dyrebare... eller i hvertfall dyre ser det ut som.
Kom med tips, hva ville dere gjort? Selge eller fikse? Aner ikke hva bilen i denne standen kan være verdt heller.