Jeg er fristet til å be deg selge bilen og kjøpe noe ditt lokale verksted forstår seg på..
Du skriver gamle vakuumslanger, bytt de tvert! En morken slange kan lage mange slags problemer, men mest merkbart er at turboen ikke får til å regulere vnt mekanismen iforhold til ønsket ladetrykk.
F.eks. så øker turtallet (og derav ladetrykket) fort i lette gir, men i tyngre gir blir det vanskeligere å bygge ladetrykk og effekten uteblir ganske enkelt til du får tilstrekkelig med turtall så eksosstrømmen klarer å drive turbinen.
Dette er noe de fleste har opplevd på bilen sin minst en gang, og er relativt rimelig og enkelt å ordne opp.
Du kan teste dette helt enkelt ved å sette en vakuummåler eller turbotrykksmåler som også viser vakuum på slangen som ligger på tvert over motoren framme ved oljepåfyllingen, under et deksel. Det er en skjøtenippel der, koble av og sett slangen til måleren på den enden som kommer fra innsugssiden (høyre når du står foran bilen).
Du skal ha ca. 28-30 in/hg (eller tett opptil 1bar om du måler med turbotrykksmåler) på tomgang, har du ikke det er det bare å bytte slanger. Kan jo være så enkelt som at en eller annen "mekaniker" har kommet borti en av slangene og ikke satt den på igjen.
Dette er god gammeldags feilsøking fra før tiden med datamaskiner og diagnoseprogrammer ble vanlig, men likevel absolutt gjeldende, og ikke minst gratis å gjøre selv.
En annen ting, nede ved turboen er det en elektrisk solenoidventil som regulerer mengden vakuum innpå vakuumklokka på turboen, disse har et filter på seg mot atmosfære, disse hender seg blir tette og problemer oppstår. Du kan for å teste rive av dette, det er en rektangulær liten boks på kanskje 3x1,5cm som står tredd innpå en nippel som stikker ut fra regulatoren. Om det fungerer bedre da, så kan du stikke på bensinstasjonen og kjøpe deg et lite gjennomsiktig bensinfilter og en liten bit med slange som passer på og sette dit istedenfor.
Nr. 1c på bildet:
http://workshop-manuals.com/bmw/3_series_e46/320d_m47_sal/2_repair_instructions/11__engine_%28m47%29/74__el.valve_for_exh._gas_recirculation/1_ra__layout_of_vacuum_hoses_%28m47___m57tu%29/