Gå til innhold

ArneR

Medlem
  • Innholdsteller

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

ArneR's Achievements

  1. Selger en lysmodul til BMW E53 X5 / E39 5 serie, denne er den du trenger om du enkelt vil bygge om til Xenonlys lovlig, da den har LWR modulen (lyshøyderegulering) inni seg. En annen fordel med den er at du kan kode bort kaldsjekk av baklys osv, så du kan montere LED pærer i alt av parklys etc. Ser for meg en pris på 2000,- eller bud. Den ligger i Overhalla i Nord-Trøndelag, men kan sendes mot forskuddsbetaling. Jeg har BMW scanner og kan nullstille modulen før salg om ønskelig, men jeg anbefaler evt. kjøper og skaffe dette selv da du bør ha det for kodingen uansett.
  2. ArneR

    BMW dieselmotorer

    Hei, tenker på å kjøpe meg en bil med M51D25 motor, men selger sier at den ikke starter etter å ha stått en vinter, det kommer diesel fram til pumpen men ikke lenger. Bilen er ombygd fra bensinmotor og har gått før. Hva bør sjekkes, eller hva kan ha skjedd? Har da litt erfaring med disse motorene, men her stopper erfaringen min dessverre.
  3. Opp igjen, noen må da ha en bil til salgs?
  4. Opp
  5. Er på utkikk etter en rimelig E36 Coupe, minimum 320 og ikke nyere enn 1995 modell. Bilen bør være komplett og grei, og ikke helt opprustet. Ingen fantasipriser takk. Men kan vurdere å strekke strikken for "riktig" bil. Svart bil er et pluss, men alt er interessant. Kan gjerne ha automatgir, defekter i motor osv., så lenge bilen ellers er bra, men da til en tilsvarende redusert pris. NB: det er et krav fra banken at bilen er eugodkjent en stund. Men ta kontakt uansett. Ta kontakt om du har en bil til salgs.
  6. ArneR

    BMW dieselmotorer

    M20/21/51 har samme lutning, så kassene passer således om hverandre. Hvilken mellomaksel du må ha aner jeg ikke, da de sannsynligvis har forskjellig lengde ettersom hvilken bil de er tatt fra. Verdt å merke at de fleste av disse bilene bruker 96mm hardykobling, med unntak av e30 muligens.
  7. ArneR

    BMW dieselmotorer

    Når du finner ut at det er for mye bry, så kan jeg sikkert kjøpe den av deg.
  8. ArneR

    BMW dieselmotorer

    Stemmer nok bra som Alpejohn sier.
  9. ArneR

    BMW dieselmotorer

    Jepp, får finne fram laptopen og ta en sjekk.
  10. ArneR

    BMW dieselmotorer

    Aha, den ryker ikke blått nei, så jeg har ikke tro på ventiltetninger. Får prøve å måle på glødepluggene mens noen skrur på tenninga da, men om det var modulen burde det jo være umulig å få startet bilen i kulda? Den går litt ruskete med det samme ja, så går den seg til og slutter å ryke.
  11. ArneR

    BMW dieselmotorer

    2001 525d, nylig skiftet glødepluggene, men ryker surt når den startes opp første gang om dagen. Glødelampe slukker så å si med en gang, er dette normalt? Det er jo bra varmt for tiden, men jeg kan ikke hjelpe for å tenke at det hadde vært bedre om den glødet litt lengre. Har prøvd å slå av og på tenningen et par turer for å få den til å gløde en tur til, men det hjelper ikke så veldig mye. Takknemlig for svar.
  12. ArneR

    BMW dieselmotorer

    Jeg er fristet til å be deg selge bilen og kjøpe noe ditt lokale verksted forstår seg på.. Du skriver gamle vakuumslanger, bytt de tvert! En morken slange kan lage mange slags problemer, men mest merkbart er at turboen ikke får til å regulere vnt mekanismen iforhold til ønsket ladetrykk. F.eks. så øker turtallet (og derav ladetrykket) fort i lette gir, men i tyngre gir blir det vanskeligere å bygge ladetrykk og effekten uteblir ganske enkelt til du får tilstrekkelig med turtall så eksosstrømmen klarer å drive turbinen. Dette er noe de fleste har opplevd på bilen sin minst en gang, og er relativt rimelig og enkelt å ordne opp. Du kan teste dette helt enkelt ved å sette en vakuummåler eller turbotrykksmåler som også viser vakuum på slangen som ligger på tvert over motoren framme ved oljepåfyllingen, under et deksel. Det er en skjøtenippel der, koble av og sett slangen til måleren på den enden som kommer fra innsugssiden (høyre når du står foran bilen). Du skal ha ca. 28-30 in/hg (eller tett opptil 1bar om du måler med turbotrykksmåler) på tomgang, har du ikke det er det bare å bytte slanger. Kan jo være så enkelt som at en eller annen "mekaniker" har kommet borti en av slangene og ikke satt den på igjen. Dette er god gammeldags feilsøking fra før tiden med datamaskiner og diagnoseprogrammer ble vanlig, men likevel absolutt gjeldende, og ikke minst gratis å gjøre selv. En annen ting, nede ved turboen er det en elektrisk solenoidventil som regulerer mengden vakuum innpå vakuumklokka på turboen, disse har et filter på seg mot atmosfære, disse hender seg blir tette og problemer oppstår. Du kan for å teste rive av dette, det er en rektangulær liten boks på kanskje 3x1,5cm som står tredd innpå en nippel som stikker ut fra regulatoren. Om det fungerer bedre da, så kan du stikke på bensinstasjonen og kjøpe deg et lite gjennomsiktig bensinfilter og en liten bit med slange som passer på og sette dit istedenfor. Nr. 1c på bildet: http://workshop-manuals.com/bmw/3_series_e46/320d_m47_sal/2_repair_instructions/11__engine_%28m47%29/74__el.valve_for_exh._gas_recirculation/1_ra__layout_of_vacuum_hoses_%28m47___m57tu%29/
  13. ArneR

    BMW dieselmotorer

    Til dere med oppjusterte M47(N) med 6-trinns kasse, hvor langt holder den originale clutchen, og hva er neste steg om den slurer? M57 trykkplate?
  14. ArneR

    BMW dieselmotorer

    7000,-?? Fyfaen.. Sjekk med Robert Ajdén på www.ajden.se heller. M20 har litt annerledes boltdeling, og passer derfor ikke rett på. Mange som har brukt manifold fra M21/M51 på M20 lavbudsjett turbobygg med litt tilpassing. Men apropos. Hvorfor ikke bare ta manifold fra M21, de får du jo med T25 og T3 flens?
  15. ArneR

    BMW dieselmotorer

    Jeg har et spørsmål som jeg ikke helt vet hvor jeg rette det, så jeg håper at noen av dere har svar angående dette. Jeg har planer om å sette min M51D25 i en annen bil, og i den forbindelse må noen ting endres. *Svinghjul: Har ingen intensjoner om å beholde dobbelmassen med den svake clutchen, så her vil jeg bruke enkelmasse. Vet at de gamleste M21 ble levert med dette, men det virker jo håpløst å finne tak i. Jeg lurer da på om jeg kan bruke svinghjul fra M20, men hvordan blir det da med svinghjulsgiver? Noen tips? Evt. noen som har et bilde av baksiden på et svinghjul til denne motoren så jeg ser hva jeg har å gjøre? *Girkasse: Har ikke muligheten til å matche utvekslingen i diffen som e36'n har i den andre bilen. Tenker da å bruke kasse fra M21D24, da denne har samme lutningen som M51 men 0,81:1 på femte gir. Evt. kasse fra M20 bensiner. Holder den til en chipet M51? *Clutch: Her blir det montert -618 trykkplate og ny organisk lamell om jeg får løst svinghjulsproblemet. På forhånd takk
×
×
  • Opprett ny...