
Finn1
Medlem-
Innholdsteller
20 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Oslo
-
Kjøretøy
2000 320ci
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Finn1's Achievements
Newbie (1/14)
1
Nettsamfunnsomdømme
-
Oppgradere E91 professionel og basic
emne svarte i Finn1 sin Finn1 i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Takker igjen. Det er åpenbart spart både her og der ja. Om ikke akkurat gromlyd blir det nok litt bedre når høttalerne får godt med strøm og uanstrengt drift av forsterkerne. Utbedringen er jo minimal og er gjort på et par timer. Takker Gizmo - men kjøper likegjerne nytt - billige saker. Finn -
Oppgradere E91 professionel og basic
emne svarte i Finn1 sin Finn1 i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Hei og takker Yngven Høres korrekt ut det du skriver - leste igjennom linkene. Må åpenbart bruke kablene til basshøyttalerene, og ser ikke at det gjør noe at de er i parallell med dørhøyttalerene. Forstår på deg at det trolig ikke sitter et lavpass filter / spole noe sted. Litt rart egentlig. Kan ikke se noen fora som slår dette fast. Kunne jo godt sitte en spole der det for fronthøyttalerene sitter en kondensator. Jeg kan jo bare prøve - har en "straight true - no nonsen" eldre digitalforsterkerjeg har lyst til å bruke (eldre Infinity DPA275). Tror jeg river i en signalomformer da de som koster litt har justerbar spenning på utsignal, samtidig som at de løser remotestrøm til forsterkeren. Forsterkeren har gain og bass boost justering. Så helt straight true er den ikke. Blir det helt uregjerlig er det jo fort gjort å bytte forsterker. Eller koble faenskapet tilbake til original -
Hei dere. Spiller og høyttalere, ja hele anlegget egentlig, har jo sine betydelige begrensninger hva angår både effekt og lydkvalitet. Tenkte å pynte litt på det med å få frem mer effekt til høyttalere. Løsningen blir separat effektforsterker til bassene. På den måten kan spilleren bruke hele sin strømforsyning og effekt til disse stakkarene som sitter i dører. Tenkte å bruke adapter fra høyttalerledninger til basser og konvertere disse til phono med en liten boks jeg kjøper i bilstereoforretning. Dette i mangel på signalutganger og mangel på vilje til å installere all verdens sorte bokser til en formue. Ny forsterker tilkoblet bassene. Billig, enkelt og greit. De fleste elementer vokser betydelig med mer tilgjengelig effekt. Men - bassene skal kun spille lav mellomtone og bass. Jeg klarer ikke å finne ut hvor signalet er filtrert. Noen som vet ? Enten må det være i signalveien i spilleren. Tviler på det. Da må det vel sitte en spole eller et delefilter et eller annet sted ? Eller er det så galt at bassene får fulltone signal ? Noen som vet ? Har 2 forsterkere liggende, den uten delfilter er den beste. Men hvis jeg må filtrere får jeg bruke den andre med innebygget justerbart filter. Har også en singelkanal monoforsterker. Kanskje like greit å la bassene spillene mono. Den forsterkeren tåler 2 ohms last. Håper noen har kunnskap om dette settet med proffesional (proff og proff fru blom) og basic høyttaleranlegg. Så får jeg litt klarhet i hva slags signal jeg disponerer. Og svar gjerne enkelt med enkle betegnelser - så kanskje jeg forstår svaret Takk, takk, takk. Finn
-
Googlet litt. Noe med et veivhusfilter ? Noe slanger i forbindelse med turbo som skal rengjøres ? Finn
-
Da er 320ci byttett ut med en diesel stasjonsvogn. 2006 320d E91. Bilen er kjørt 90000km. Er absolutt amatør, men tålmodig. Har i alle år tatt service selv på min MB SL På SLen har jeg en servicelogg der jeg har følgende aktiviteter og intervaller: Olje + oljefilter motor: 1 år Luftfilter motor: 1 år Pollenfilter coupe: 1 år Bremsevæske: 3 år Tennplugger: 3 år (ikke aktuelt) Servoolje styring: 5 år Differensialolje: 5 år Gearolje: 5 år Aircondition service eksternt: 5 år Drivstoff filter: 5 år Frostvæske: 5 år I tillegg en haug med sjekkpunkter av slitedeler, mansjetter, styredemper, lager osv. Har aldri hatt diesel tidliger. Tips om hva serviceloggen bør inneholde ut over nevnt over ? Noe skifte av veivhusfilter, ekshaustfilter, justering eller skifte som jeg ikke vet om ? Begynner nok å nullstille samtlige punkter over samt sjekk av alle slitedeler på vanlig måte. Takker for innspill - Finn Thon
-
StigJ reagerte på et innlegg i et emne: 2000 E46 320ci - kvalitet deler Koed ?
-
Takker folkens Da kan jeg stole på at det ikke bare er mikkmakk selv om delene er sjarmerende billig. Ser at nye bremseskjold bare koster en drøy hundrings, så jeg kjøper med nye sånne også. Må splitte nederst for å tre på har jeg lest. Så er det bare å bygge opp en posjon entusiasme og optimisme. Og være klar for noen nye nedturer. For det er helt sikkert ett eller annet som sitter bom fast eller knekker underveis. Finner nok frem blåselampen, slagtrekker, stålbor og grisepikk for sikkerhets skyld Takk igjen Finn
-
Det tar av litt nå før EU-kontroll og må tenke kostnader. Noe rakkel med brekket. Må bytte bremsedeler. Skal skivene av kan jeg like godt sette på nye, bytter jeg skiver bør jeg bytte klosser ............. ++++ Ser at Koed har uoriginale deler til bilen min til sjarmerende priser. (eks: bremseklosser uoriginal/original 752 / 225) Bremseskiver, bremseklosser, bremsebånd m/flærsett, bremseslanger osv. Noen erfaring med kvaliteten på disse uoriginale delene fra den leverandøren som gjør at jeg bør betale mer for originale deler ? Har jo ikke lyst til å måtte gjøre jobben om igjen om et halvår fordi jeg sparte en tusenlapp. Men sparer den gjerne hvis det ikke spiller noen rolle. Erfaringer mottas med takk. mvh Finn
-
Takk for tips alle sammen. Det nærmer seg EU-kontroll ............ litt annet å fikse også. Setter bort skifte av endeledd til verkstedet. Avventer forstillingsjustering til etter EU-kontroll i fall det er andre saker som må byttes. Takk igjen mvh Finn
-
Ved sideveis vrikking på hjulet klunket det litt. Kjørte innom verkstedet - det var dessverre ikke så enkelt. Fikk beskjed om at begge endeleddene er slitt og må byttes. Er det med endeledd entydig eller kan det vøre mye forskjellig som kalles endeledd ? Vrient for en tålmodig amatør å skifte selv ? Får titte litt på Youtube, men vet ikke hva endeledd heter på engelsk...... Finn
-
Hei igjen alle. Kan forhjulslagerene justere på denne bilen ? Altså vippe av fettkoppen, løsne mutterlåsen og trekke til lagermutteren. Eller er lagerene fast dratt til med moment og "permanent" låsing av mutteren ? Kan selvfølgelig se etter, men raskere å spørre her Takker på forhånd. mvh Finn
-
He, he - må innrømme at jeg ikke var særlig optimistisk. Det lyste som vanlig ved første oppstart og sinnet var ganske tungt akkurat da. Etter 50m prøvekjøring slukket alle lampene og både ABS + antispinn fungerte prikkfritt. Merkelig hvordan humøret kan svinge fra svart til lysegult på under 15 sekunder. Så joda - problem solved. Men at det tok tilsammen nærmere 5 timer med skruing og banning er jeg overbevist om. Finn
-
Da var vi der. Dremmel med slipesak i hullet. Ruststøvet tåkela halve garasje. Føler venstre rett inn. På høyre side var sensoren knukket. Tok av calipter og bremseskive for å komme til bedre. Da ble sensoren synlig mellom festehull og blekkplate. Boret ut innmat så godt det lot seg gjøre. Boret et minihull i det synlige delen mellom festehull og blekkplate for å stikke inn en syl og dytte. Litt røsking, vriing og dytting og sensoren kom ut etterhvert. Sånn ble en halvtimes jobb til 4,5 timer. Så lærte vi litt denne gangen også. Takk til dere som bistod. Finn
-
Okay - takker - er veldig glad for tipsene og bistand. Den nye føleren skal jeg nok få inn med sliping og smøring. Den knukkede skruen borer jeg ut + grisepikk Er altså ikke helt komfortabel med hvordan jeg får ut selve føleren som også er knukket. Jeg kan bore ut innmaten, slik at den sorte plastkappen (følerrøret) blir sittende igjen. Må da ikke bore helt inn til enden. Med minifil kan jeg sage et spor i plastkappen og håpe på at jeg får dratt ut føleren. Aner ikke om dette går, men noe må jeg jo prøve. Alternative metoder / stalltips mottas fremdeles med stor takk. Hvis det er vanlig at føleren knekker - hva gjør dere andre da ? Finn
-
Nja - er vel ikke dønn sikker på at det er sensorene som er årsaken til lysorgelet. Diagnosen viser ingen feil ! Tenkte det var et enkelt, rimelig og vanlig sted å starte med å skifte sensorene. Har lest om å bore ut. Det må da resultere i mye bøss og rask som blir liggende igjen inne i huset med det roterende tagghjulet ? Høres ikke bra ut med min begrensede kunnskap om hva som foregår inni der. Vi tok av calipter og bremseskive i håp om å komme til fra frontsiden, men hele faderullan er sperret av "navet" og bremsedekselet som også beskytter tagghjulet. 1) Hva er konsekvensen ved å borre og få mye skrot inne i sensorhuset ? 2) Hvordan gjøre det helt korrekt som et merkeverksted ville gjort det ? 3) Skal den nye føleren (levert av Schmidmann) være så jævla trang at den må bankes inn med fare for å bli ødelagt ? Veldig glad for bistand. Kan liksom ikke gi opp heller mvh Finn1
-
For å redusere noe av lysorgelet på dashboardet skulle jeg bytte begge abs-sensoren foran. Null problem: 15 min. på hver side. Dette i følge diverse filmer på youtube og forums. Skru ut skruen og lirk ut den 15mm lange sensoren. Og sett inn den nye. Skru fast. Full av pågangsmot og full kontroll satte jeg igang. Etter mye spraying og skruing frem og tilbake fikk jeg ut skruen. Etter enormt mye rugging, spraying, pressing og nesten all tilgjengelig tålmodighet kom også sensoren ut. All good ! Min sensor er altså ikke 15mm lang som på alle filmene. Den er 50-60mm lang. Det er bekreftet at de nye sensorene er av korrekt type - de ser også identiske ut som de demonterte. Den nye sensoren går ikke inn i hullet uten makt. Skrapte og smerglet etter beste evne. Selv med skrutrekker på kanten greide jeg ikke å knakke sensoren inn i hullet. turte ikke ta i mer før jeg er sikker på at dette er som det skal være. Noen som kan bekrefte at sensoren skal være vanvittig trang i forhold til hullet ? Etter dette ble alt bare værre på den andre siden. Spray, skru litt ut litt inn videre ut og skruen knakk halvveis inne i gjengehullet. Litt lirke, vippe, vri, lirke og dra på sensoren. Dønn fast. Etter mye forsiktig oying knakk også denne. Hva gjør jeg nå ?? Verdens enkleste halvtimes mekk ble til 4 timer og middels katastrofe. Noen som kan forbarme seg over en naiv amatør som tror at ting er enkelt ? Alle tips mottas med stor takk, selv om jeg sansynligvis er den eneste i verden som opplever dette. mvh Finn