Gå til innhold

StevieG

Medlem
  • Innholdsteller

    59
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Interesser:
    Helgeland
  • Kjøretøy
    Z3 coupe & E90 320i m LCI

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

StevieG's Achievements

  1. Hei. Har en 2009 e90 320i med motorhavari. Sliter litt med å finne ny(brukt) motor til bilen uten å ruinere meg selv. finner flust med 1/316 motorer, men lite med 1/320 motorer. Fikk så en liten ide` her på morgenkvisten og begynte å sammenligne delenummrene på komponentene i 316-318-320 motorene. og etter hva jeg kan se er motorene identiske bortsett fra kammen på innsuget.. så hvis min teori er rett kan jeg kjøpe en motor fra en 316/318, flytte over kammen på innsugsiden og ledningsnett fra min 320 motor å sitte igjen med en fullgod 170HK 320 motor? Noen innsigelser på min teori? Har foreløpig funnet ut at 316/318/320 deler følgende komponenter i motor : - Blokk - Topp - veiv - råder - stempel - vanos drev innsug - vanos drev eksos - kam eksos Flere deler jeg burde sammenligne?
  2. Hei. Fikk byttet hele registeret på min 320i 2010 mod for 4 mnd / 16.000km siden. I dag fikk jeg registerhavari på motoren, tror jeg. Skulle akselerere ut på motorveien, så ble det en slags høy mekanisk "pang" lyd fra motoren med påfølgende motorstopp. Forklarte for verkstedet som hadde fikset bilen tidligere hva som hadde skjedd, og de var ikke direkte uenig i min konklusjon ang. Registerhavari. Men måtte selvfølgelig se på bilen først, noe de skulle gjøre så fort jeg får den fraktet dit. Uansett, spørsmålet mitt er som følger; dersom det er havari på registeret, kan jeg da kreve at verksted fikser dette på sin regning? Eller må jeg bare regne med å betale dette selv? Betalte 24.000,- for nytt register for ca 4 mnd siden.. regner med at motoren som står i bilen nå er bare å kaste, så dette blir jo sikkert å koste nå djevelsk.. Kan nevne at bilen hadde gådd ca 203.000km når jeg fikk byttet registeret og har gådd ca 219.000km nå. Noen som kjenner lovverket hær?
  3. mulig et dumt spm. men kan en defekt vakumpumpe skape overtrykket i toppdekslet? hva er ellers symptomene på en defekt vakumpumpe? (har lest meg fram til at disse ofte ryker på denne motoren, og ser i papirene til bilen at den har vært byttet en gang før) er forøvrig tørt og ingen olje rundt vakumpumpen..
  4. har en 2010 e90 320i med n43 motor. Tok ved en tilfeldighet av oljepåfyllingslokket mens motoren gikk i sta, og oppdaget at det var er ganske høyt overtrykk dær. kastet ut en del olje osv. slik skal det vel ikke være? tyder dette på tett veivhusventilasjon? (har fylt 1l olje siste 7000km og kan ikke se noen lekkasjer utvendig på motor.) motoren har ellers noen andre sykdommstegn, kan dette ha noen sammenheng med det over? - motoren må av og til kinne i 3-4 sek før den starter. - raslelyd fra motor ved svakt gasspådrag. - tilbakevendene feilkoder på div følere på avgasser og katalysatorer. (får opp gul motorlampe en gang i mnd ca, forsvinner når jeg sletter feilkodene) Har byttet følgende siste 2000km : - plugger. - alle coiler. - bensintrykksføler. - nox sensor. - vannpumpe. Noen ideèr?
  5. bump
  6. Har et M54B30 innsug og en adapterplate for å kunne bruke innsuget på m52b28tu. adapterplaten er fra Turner motorsport. kan lese en del om emnet her feks. http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1519407-Intake-Manifold-Swap-The-answers-to-your-questions-of-late Selges HBO 1.500,- kjøper betaler frakt.
  7. Noen som vet om en diff fra e30 vil være bolt on på min 1999 z3 coupe?
  8. og burde jeg slette noen adaptioner etter å ha byttet følgende deler : lavtrykks bensinføler, coiler, plugger og nox-sensor?
  9. Ja det var det jeg gjorde. Slettet feilkoder et par ganger så begynte gasspedalen å virke igjen. Byttet tennplugger og slettet feilminne tidligere i dag, pluggen på sylinderen nærmest torpedovegg var våt av bensin, ellers var de tørre og så ganske fine ut. Startet opp, men kom fortsatt like mye hvit røyk fra motoren.. Byttet så nox-sensoren, slettet feilminnet og startet opp. Nå røyk det betydelig mindre fra eksosen. Kjørte et par mil med blandet kjøring og får ikke opp noen feilkoder relatert til avgasser/bensin. når jeg nå leser av avgassene ser det slik ut. "lambda voltage after catalys bank 2" er nå grønn, i mot rød tidligere. mens "lambda voltage pre catalys bank 1 og 2" går opp til rødt ved gasspådrag. er det normalt? Sitter igjen med en feilkode relatert til motor nå, den kommer igjen med en gang.. : Finner ut via google translate, at dette betyr feil med termostat. er dette den "vanlige" termostaten, eller noe mer avansert? Mange takk for god hjelp så langt
  10. får opp didsse feilkodene nå.
  11. Da har jeg byttet coiler og den lavtrykks bensinføleren. fikk ikke byttet pluggene siden man tydeligvis trenger en spesiell pluggnøkkel som jeg må bestille. uansett, byttet delene og slettet feilkodene. Bilen var litt tungstartet på første forsøket, men startet etter litt hosting og harking. lar bilen gå en stund, stopper den, og starter igjen. Starter lett som bare det denne gangen. Trykker litt rundt i inpa og får opp dette skjermbildet : trykker litt videre rundt i inpa og finner etter hvert dette. i mitt hode virker det her logisk å trykke på F4 : Når jeg nå starter bilen igjen, hoster og harker den mens turtallsnåla ligger hopper mellom 1100-1300rpm og dashbordet lyser som et juletre med all slags feilmeldinger. Gasspedalen har også sluttet å virke.. stopper motoren og leser ut feilkoder på nytt, glemte å ta bilde av disse kodene men sto noe om "throttle" et eller annet. Sletter feilkoden men bilen er fortsatt like gal. trykker meg videre rundt i inpa og finner etter hvert dette, trykker her F6. Sletter feilkoder og starter. motoren går igjen som en drøm og ingen feilmeldinger i dashn. Stopper motoren og prøver og starte igjen, nå er motoren plutselig gal igjen, hoster å harker og gasspedalen virker ikke. får fortsatt opp feilkode på "throttle". Bilen blir frisk så lenge jeg trykker F6 som på forrige skjermbildet før oppstart, men blir riv ruskende gal hvis jeg ikke gjør det... Noen som har peiling på hva jeg har stelt i stand her? bilen ble slik etter at jeg trykket F4 på bildet nummer 2...
  12. Takk for et meget godt og utfyllende svar! Problemet mitt er at det er 40 mil til nærmeste bmw verksted. Får nesten bare prøve å bytte coiler, plugger og den lavtrykks bensinføleren i første omgang, og håpe at jeg har litt flaks og alt blir i orden
  13. Nox sensoren ble bytten en gang mot slutten av 2014 tror jeg det var. så det holder ikke å bare slette feilkodene i inpa?
  14. mange takk, får vel bestille den føleren også da La også merke til en ganske markant tikkelyd fra motoren, som kom etter 20-30 sekunders gange når jeg startet opp i sta. men greide ikke å lokalisere lyden nøyaktig. skal prøve å få lånt meg noe lytteutstyr i morgen.
  15. kan også legge til at jeg har bestilt nye coiler og nye tennplugger, siden jeg har forstått det slik at disse ofte er synderen når det kommer til problemer med denne motoren (N43)
×
×
  • Opprett ny...