
Halco
Medlem-
Innholdsteller
25 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Halco's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Så vidt jeg har forstått, er vannlekkasje i dørene et ikke ukjent problem hos F10/F11. Jeg har nå lekkasje i begge bakdørene i min F11 som jeg tenker jeg skal fikse i dag. Det ligger rikelig med videoer om temaet på youtube, og jobben ser grei ut. Spørsmålet er: hvilken type/merke "kitt" eller "pakning på tube" velger man til en slik jobb? Vil tro at jeg skal bruke noe som kleber og tetter uten å lime permanent fast. Anbefalinger og tips mottas med stor takk. Bildet er hentet fra nettet.
-
Dere får ha meg unnskyldt, jeg er en gammel gubbe som har kjørt som en kjerring siden jeg var atten, mesteparten av tiden i en irriterende seiglivet MB W123 med rekkesekser og 195/70-14 ballongdekk. Da jeg i 2011 endelig tok til vettet og påspanderte meg en ekte nybil, endte jeg, etter å ha prøvekjørt det meste her i Bergen, på en F11/525d med 3liters rekkesekser. F11 har mye av det jeg likte så godt ved W123, nemlig solid drivlinje, god balanse, gode bremser, presis styring, god komfort, i sum trygge og trivelige egenskaper på veien. Likheten mellom W123 og F11 er ikke tatt ut av luften, i løpet av mine førti år bak rattet har jeg vel nå kjørt snart en million kilometer på et veinett som må oppleves for å fattes, og på veien minner en velholdt W123 (nye fjærer, foringer, Sachs dempere mm) mye om E90 som er den mest velbalanserte, presise og svingvillige BMW'en jeg noensinne har kjørt, og som har vært konebilen vår nå i over ti år. Som dere sikkert forstår av historikken, har jeg valgt ballongdekk også til min F11, 225/55-17. Jeg har hittil kjørte på ContiPremContact 5 sommerdekk som har en grei mix av komfort og moderat sportslighet. Ulempen er kort levetid. Jeg har inntrykk av at sommerdekk selges med brukbar rabatt på høsten, og er fristet til å handle nå i stedet for å vente til våren. Jeg har blinket meg ut tre kandidater: Michelin Pilot Sport 4 ContiPremContact 6 Nokian Hakka Black 2 Håper noen av dere har anledning til å gi et tips eller to om hva som kan passe best til en 1,6 tonns F11 på vestlandsveier. Jeg har forsåvidt testet de tre dekkene, men på andre biler (PS4 på en Tesla S, CPC6 på en A6, og Black på en C-klasse). Vanskelig å vurdere siden bilene er ulike, men jeg følte at PS4 kanskje var litt lett på rattet og noe nervøs og upresis i styringen, med PS4 føltes Teslaen på 2,4 tonn som en Mazda 6 (men det er kanskje slik Tesla er?). CPC6 føltes skarpere og mer presis enn CPC5, men hadde etter mitt skjønn dårligere fjæringskomfort og et høyere støynivå. Med Hakka Black merket jeg ingenting spesielt, egentlig, bare en passe blanding av ro, komfort og presisjon.
-
Takker for de to siste. Greit å bli brakt ned på jorden. Jeg begynner etter hvert å innse at bilene i dag ikke er som de var på 80-tallet. Og så lenge BMW ikke finner en slik jobb definert i systemet, kan jeg nok bare gi meg. De har selvfølgelig garantien å tenke på, og kan ikke ta sjansen på noe tukling. Surt, men forståelig.
-
Takk for svar. Det var noe slikt jeg også tenkte på. 1. Pluggen fra bil til setet må passe. 2. Setevarmen fra bryteren på dashbordet må treffe rett pin i pluggen, og må leses på rett måte av setet. Det krever kanskje omprogrammering. 3. 12volten fra bilen til setet må treffe på rett pin, slik at motorikken i setet funker. Hvis dette går greit, er saken klar. Da våger jeg meg på et bytte. Jeg håper BMW forhandleren her i byen (Jæger) kan bekrefte 1-2-3 før jeg henter opp setene. Det eneste som da kommer i tillegg er memory-funksjonen, hvor bryteren sitter i døren. Den er det neppe kablet opp til (?), så den får jeg heller droppe. Det er helle ikke det viktigste. Får jeg på plass 1-2-3 er jeg storfornøyd. Jeg har så vidt snakket to ord med Jæger om dette, og de skulle sjekke nærmere. I verste fall må de kanskje høre med Tyskland, for en slik jobb lå ikke inne i systemet.
-
Jeg dreit på draget da jeg kjøpte min 2011 modell 525d: jeg bestilte den med standard-seter. Nå har ryggen gitt klar melding om at jeg må oppgradere til komfort-setene, kjapt som faen, ellers må jeg skifte bilen. Jeg ser at det bør være greit å hente komfort-seter for en rimelig penge fra Tyskland, men er usikker på om det er like greit å gjøre selve jobben, mht kabler, sensorer ol. Noen som har vært borti en slik jobb, eller som kjenner til om det er samme plugger og kabler? Jeg tenker primært på de justerings-funksjonene som ligger i selve setet, samt varmetrådene. Alle tips mottas med stor takk. Steinar
-
Nå er det gått såpass lang tid siden bremsene ble reparert til at jeg tør påstå at feilen endelig er fikset. Skiftet av alle fire caliperne har gjort jobben! Dette er nok en sjelden feil, men hvis noen skulle få liknende problemer med bremsene må dere gjerne ta kontakt med meg så skal jeg maile hele verkstedsloggen. Og nå når hvilepulsen har kommet tilbake må jeg innrømme at jeg nok har vært litt hard mot BMW Jæger. Den garantiansvarlige hos Jæger har stått på min side hele tiden, og det eneste jeg kan kritisere verkstedet for er litt logistikkproblemer. Jæger har vært forståelsesfulle og høflige hele veien, men har møtt doveggen hos BMW Norge i Oslo. Det er BMW Norge som er skurken i min fortelling og som er årsaken til at det tok over ett år og fire komplette skiveskift før de var villige til å vurdere en reparasjon av bremsene. En siste bug har imidletid ødelagt litt av gleden. Alle fire BMW orginale sommerdekk av typen Pirelli runflat har utviklet 3mm høydekast, målt og konstatert av Jægers dekkverksted. Dekkene har kun gått en sesong, ca 14.000km. Bilen rister som en Zanussi, på flat vei. Og igjen avslørte BMW Norge at de driter i Nybilgarantien og Forbrukerkjøpsloven. BMW Norge innrømmer at høydekast er et kjent problem med disse dekkene, men at dette er noe kunden selv må ta opp med dekkleverandøren. Dekkene inngår etter deres mening ikke i Nybilgarantien. Så nå må jeg ut med sure 9000 for nye dekk, til tross for at dette er en opplagt reklamasjonssak. Kjedelig. Hvis mine erfaringer ikke er et unntak så er BMW Norge i ferd med å parkere BMW som bilmerke i samme omdømme-grøft som Møller og BertelOSten har slitt hardt for å komme opp av.
-
Før jeg kjøpte min F11 i 2011 browset jeg nettet på jakt etter svakheter. De to gjengangerne var jumpy transmission på de største automat/bensinmodellene som gjorde at bilen hoppet fremover ved start, og risting som oppsto ved høye hastigheter. Når jeg tittet innom forumene igjen i dag ser jeg at F10/11 fremdeles sliter med vibrasjoner som kommer brått på når bilen nærmer seg 90-100kmt. jeg opplever dette på min 525dat med de orginale sommerhjulene, men ikke med de uorginale vinterhjulene. Sistnevnte var kostbare felger/dekk og jeg tror faktisk at de holder høyere nivå enn BMWs egne. jeg har lurt mye på om disse vibrasjonene kan være årsaken til problemene med bremseskivene, men har egentlig slått det fra meg. det virker ikke logisk. Ekspertisen hos Jæger virker å være kjent med vibrasjons-problemet og ba meg jekke opp bilen og sjekke etter høydeforskjell på dekket, noe modellen visstnok er svært overfølsom for. (Sjekker til helgen) Dette med høydeforskjell på dekket stemmer også med hva som diskuteres og konkluderes på forumene, hvor man ofte skifter alle fire hjul for å få vekk vibrasjonen. Her mener man også at harde lavprofil (runflat) dekk øker risikoen, og at BMWs felger/dekk ike nødvendigvis er bedre enn andre hjul. Jeg tror altså ikke at dette har noe med bremseskivene mine å gjøre, men inntil jeg er sikker på at feilen nå er utbedret så tar jeg gjerne imot tips her i tråden om relevante uhumskheter.
-
Det bmwcab skrev om at bilen/rattet rister i hastigheter over 60kmt var interessant. jeg opplever nemlig det samme i min bil når den nærmer seg 80kmt. Og det skyldes ikke ubalanse i hjulene for det skjer med begge sett, og jeg har fått kontrollert avbalanseringene. Dette med vibrasjoner i bilen skal jeg ha i bakhodet hvis skivene mot formodning begynner å tulle igjen om noen måneder. Så takk for den infoen, den kan være relevant og viktig.
-
Nå fungerer i hvertfall bremsene som de skal. Men helt sikker på at feilen er fikset er jeg ikke før om 2-3 måneder. Forøvrig var det fremdeles noen smådeler til de nye bremsene som mangler og som Jæger må sette på når de kommer fra Tyskland, bla noen støvdeksler. Skal innom igjen om to uker. Hadde en opptelling og bilen har med denne ene bremsefeilen vært innom Jæger 11 ganger siste 12 måneder. Har vært uten bil tilsammen 18 hele dager. Men akkurat nå er jeg bare happy for at Jæger endelig har tatt grep og skiftet noe mer enn kun skivene. At jeg er happy sier mye om hvor hardt jeg har måttet slåss mot det håpløse BMW-garantisystemet. Når dette synker inn etterhvert kommer jeg nok til å reflektere på hele denne historien med litt mindre happy følelser. Det som skremmer meg er tanken på at dette ikke er et særtilfelle men faktisk et eksempel på hvordan BMW håndterer garantisaker generelt. BMW bilene fortjener bedre!
-
Falsk alarm. Bremsene funker som de skal, og vel så det! Kanskje det var noe rustbeskyttende belegg på skivene som måtte slipes bort først.
-
HansH, du treffer i tieren på en viktig blink når du sier at det ikke er likegyldig hvem av hhv BMW-Tyskland, BMW-importøren, BMW-forhandleren, eller BMW-merkeverkstedet som er pålagt det økonomiske ansvaret for garantiarbeid/deler. Dette er et dritviktig poeng, for det er vel skolelærdom at incentivene for å yte det lille ekstra for å gjøre kunden fornøyd krymper med den fysiske avstanden til kunden. Jo lengre inne i en kontorbygning i Tyskland man sitter, jo mindre er man villig til å gjøre som Toyota (og Mazda, som jeg kjenner fra innsiden) som fikser problemer grundig og ofte på forskudd uten at bileier engang får vite om utbedringen. Da får man fornøyde kunder og et verdifullt rykte som driftsikkert bilmerke uten at, som det nevnes over, Toyota eller Mazda er noe særlig bedre skrudd sammen enn BMW i utgangspunktet. Og da er vi vel ved kjernen til både BMWs problem og min bremseskivehistorie? Hvis metallbokstavene B M W på dørlisten faller av (det skjedde på femmeren min) så må forhandler/verksted ta bilde av nummerskilt, km-teller og dørlisten. Så sendes bildene til BMW-importøren i Oslo som tar en titt på sakene og skriver noen ord på engelsk, og videresender saken til Tyskland for garanti-godkjenning. Slik var det med bremseskivene mine også, med det resultat at bokholderne i Tyskland sannsynligvis aldri fikk med seg historikken og kun godkjente nye skiver til bilen min fortløpende hver annen måned. Fullstendig idiotisk, og det måtte mye tid og innsats til fra min side før jeg fikk presset frem en erkjennelse hos BMW importøren i Oslo av hvor idiotisk det var å kun skifte skivene hver annen måned. Og alt dette tullet kun fordi verken Jæger eller BMW-importøren hadde noen økonomiske incentiver for å fikse den underliggende feilen. Da var det triveligere å eie min gamle Mazda som (har jeg fått vite i ettertid) fikk skiftet både pluggledninger og mye annet småknask som Auto23 av erfaring visste burde skiftes når bilen var innom for service, som et føre var prinsipp, helt gratis og uten at jeg fikk vite noe om det. Jeg trodde faktisk bilen var 100% feilfri alle de seks årene jeg eide den. Sannheten var, fikk jeg vite seinere, at den hadde sine feil som de fikset fortløpende, og at de regnet en 6 år gammel Mazda med 150000km på teller som oppbrukt!! (og likevel regnes Mazda som mer driftsikker enn BMW...). Auto23 fortalte også at det ikke var alle kundene som fikk slik særbehandling, kun faste gode kunder som meg og min far. Det er nesten så jeg lengter tilbake...men kun nesten. Mazda....nei, nå har vi fått smaken på BMW begge to og er helfrelst. Var forresten oppe hos Jæger og hentet bilen med de nye høyhastighets-bremsene i dag. Svære saker, caliperne fremme gikk nesten borti felgen. Da jeg kø-bremset første gang holdt jeg på å seile rett inn i ræven på en XC70. Hvor i svarte er bremsekraften? Og nå går jeg å grubler på hvorfor bremsene virker så "tunge" å bremse med. Må virkelig legge vekt på pedalen for å få effekt. Og da begynnner selvfølgelig knotten min å jobbe igjen. Har de nå satt på noen svære "tungdrevne" calipere som krever høyere trykk enn den gamle bremseservoen klarer å levere? Dette har jeg absolutt null peil på, men det var ikke noen god første-erfaring. Håper dette går seg til etterhvert. Noen som vet om dette er normalt når man får nye bremser eller oppgraderer til større bremser?
-
Til Jæger Sentrums forsvar kan det mht bremsehistorien min være relevant å nevne at BMW er ett av få bilmerker (det eneste?) som har som hovedregel at de ved utbedringer som sorterer under garantiansvaret kun skifter den eller de delene som påviselig er defekte. Denne policyen følges slavisk selv om det i flere tilfeller medfører følgefeil eller at samme feil oppstår gjentatte ganger, som bremseskivene mine og coilene/pluggene til madammen. Tok for moro skyld en titt innom e90post.com for å se om BMW fremdeles praktiserte sin firkantede garantiservice når kundene kom innom med den velkjente defekt coil/defekt plugg/defekt motorstyringsSW: Anyone else having problems with ignition coil failures on a 330i? For the second time in 18 months my car is off the road with a coil and spark plug failure, my dealership are now doing a software upgrade as this is the second time it has happened. Just had the same problem. If you have over 50k miles, replace all 6. It's just gonna happen again. That's ironic, here in the UK the dealership said they wanted to replace all 6 of my coils under warranty, but BMW wouldn't let them! BMW has a policy that they will only replace the faulty parts at initial visit as opposed to the whole lot. So I suppose my car will be off the road for another day or so when the next one goes. Took it to the BMW garage and they recommended to replace all coils and spark plugs. Its funny how if you're out of warranty they want you to replace EVERYTHING, otherwise its just the the bits they want to... BMWs answer seems to be to keep changing the coils/sparks/injectors as and when they fail, and only then. BMW-mønsteret med å droppe feilsøking og feilutbedring ved garantisaker, og i stedet kun bedrive akutt brannslukking er mao ikke ukjent eller noe nytt fenomen, enten det gjelder coiler, plugger, eller bremseskivene mine. Det paradoksale er, som det nevnes i postene over, at sålenge bilen er under garantiansvar så skiftes kun èn coil eller èn plugg ad gangen. Men hvis garantitiden hadde vært utløpt så hadde BMW anbefalt (som Auto 23) at man skiftet alle coilene og pluggene samtidig. Denslags kundebehandling blir for spekulativ for meg. Er det noen som har tanker eller erfaringer med dette?
-
Hansh: Takk for tipset om kompensasjon. Men historien din om Jæger Sentrum og gjentatte bytter av coilene viser egentlig at JS ikke tok den saken alvorlig heller. Madammens 318i fikk samme coil-problem nå i høst, noen måneder etter at garantien gikk ut. Jeg sjekket på nettet og der var dette med coiler som røyk en gjenganger, og BMW verkstedene skiftet på garanti kun en coil ad gangen i stedet for alle fire samtidig. Alle på nettforumene hadde erfart det samme: fire separate verkstedsbesøk i stedet for ett. Det er dårlig garanti-service. Og med defekte coiler røyk etterhvert også platinapluggene, og behov for ytterlige verkstedsbesøk. Jeg kontaktet i stedet min mann hos Auto23, og han kjente til coil-problemet på disse motorene. Han anbefalte at jeg skiftet alle fire coilene og fire pluggene samtidig. Som sagt så gjort, og bilen har gått som en klokke siden.
-
I gamle dager på 70-tallet var det komikveld på TV hver onsdag, så da tenkte jeg at det passer bra med siste episode i the neverending story om bremsene på femmeren min. Mandag for to uker siden ble jeg som nevnt i posten over innkalt til BMW-monopolisten her i Bergen, Jæger Sentrum, for skifte av skiver og calipere på alle fire hjul. Og de skulle opp en dimensjon på bremsene. De hadde mottatt delene fra Tyskland og var klare for jobben. Da de hadde skrudd av skivene og caliperne på alle fire hjul oppdaget mekanikeren at de gamle brakettene var for små for de nye caliperne. De hadde glemt å bestille tilhørende braketter samtidig med skivene og caliperne, og etter en stund da de hadde oppdatert seg på at leveringstiden var minst 5 dager fant de ut at det lureste var å sette på de gamle bremsene slik at jeg kunne benytte bilen min i ventetiden. Sist fredag fikk jeg melding fra Jæger om at brakettene til de nye caliperne var kommet. Så hvis jeg leverte bilen på mandag morgen skulle bremsene skiftes samme dag. Her skulle det åpenbart ikke stå på servicen. Jeg spurte selvfølgelig mannen i andre enden av røret om Jæger nå var 100% sikker på at de hadde alle delene til det nye bremsesettet og fikk JA til svar samt en forsikring om at de til og med hadde dobbeltsjekket at alle nødvendige deler var på plass. Jeg tok en titt innom Brembo på nettet for bremsesett til F10 og så på bildene at samtlige sett inkluderte skiver, calipere, braketter og bolter. Bolter! Det er jo egentlig logisk at når man skifter til større calipere så trenger man større braketter. Og når man skifter til tykkere skiver så trenger man også lengre bolter. Dette er tross alt ikke hjernekirurgi. Jeg vil tro at Jæger har tilgang på tekniske BMW-tegninger som viser hvilke deler de ulike bremsesettene består. Slike tegninger kjenner jo vi alle hobbymekanikere godt til.... Bilen ble levert som den skulle mandag morgen for to dager siden. Jæger gjorde akkurat som de gjorde mandagen uken før, dvs de skrudde av alle skivene og caliperne....og så oppdaget mekanikeren at de gamle boltene som går gjennom caliperne ikke var lange nok. Så da var det bare for Jæger å informere meg om at regresjonsanalyseevnene deres ikke hadde bedret seg siden sist og at boltene til det nye bremsesettet kommer med posten fra Tyskland i slutten av uken. Denne gangen monterte Jæger ikke de gamle bremsene tilbake på bilen, men festet de nye skivene og hjulene slik at de kunne trille bilen ut på P-plassen. Jeg ble tilbudt en Yaris lånebil som plaster på såret, noe jeg høflig takket nei til. Så nå venter jeg på at månen skal falle ned i hodet mitt, eller kanskje ned i noen annens hode. Tar dette helvetet aldri slutt? 4 minutter til kampstart.....