Gå til innhold

tomerik1

Medlem
  • Innholdsteller

    17
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

tomerik1's Achievements

  1. Hei. Har en 523 med m52 motor som har gått bra over 300 000. Den bruker en del olje. Ser at flere har valgt og bruke en tykkere olje som for eksempel 10/40 el. for å få den til å gå ned noe på forbruket. Har også lest at noen har høyt forbruk på for eksempel mobil1 sin 5/40 olje (bruker den nå). Det som er spørsmålet mitt er. Er det noen som har prøvd flere merker og viskositeter på en m52 motor her, som kan dele erfaringer ang oljeforbruk? Takker for svar.
  2. Ikke på e39. Er ingen rør der. Hullene der wirene går inn er nesten midt under brekket, så er ikke mulig å få ført de inn i hele tatt. Veien fram til hullene er sikkert 0,5-1m lenger fram er armene mine når. Har prøvd å finne svar på dette tidligere, og finner så mye forskjellige svar. Noen sier en kan bøye varmeskjold til sies, og noen sier at eksosanlegg må ned. Er det noen her inne som faktisk har gjort jobben uten å måtte gå drastisk til verks?
  3. Hei. Er i gang med å bytt håndbrekkswire på min E39 touring. Etter mye slåing med slegga på hylsa som sitter i navet så løsnet den. Deretter dro jeg wiren ut av coupen etter og ha løsnet mutteren der. Jeg skal nå sette den nye wiren inn i bilen, men åssen får jeg tredd wiren opp i gulv og inn i bilen igjen?? Må jeg skru ned eksos og skjold, eller finnes det en finurlig måte på og få den inn? Takker for alle svar
  4. Tusen takk for hjelp og svar til alle sammen her. Veldig snilt. Og du bmwmann24 som har tatt deg tid til og finne veivhusfilter og:-)
  5. Hei. Takk for link. Ikke noe hvit seig guffe i oljelokk nei, så lite kondens i motor. Bilen blir brukt til lengre turer og går som regel flere mil i slengen. Det er skikkelig blårøyk som kommer når jeg starter bilen på kald motor, for eksempel etter nattan. Men dette er borte etter typ 3 sekunder. Jeg syns også at oljeforbruket er alt for høyt på den. Bremse den på gira har jeg ikke prøvd enda, men det ryker aldri av bilen ellers. Bare ved oppstart. Ikke ved skikkelig kickdown eller pådrag heller. Mye tyder på at det er tettningene?
  6. Ok. Men en vanlig komptest vil vel ikke gi svar på om det konkret er topp eller bånn som lekker, bare at det er dårligere komp på den ene eller den andre sylinder. Da er jeg jo like langt, for det at det er lekkasje et sted vet jeg jo. Men det er jo en ganske sikker indikasjon på at det er ventiltettninger det er noe galt med, for den ryker jo i noen sekunder under oppstart når motoren er kald. Sånn som når den for eksempel har stått over natten eller en hel dag. Har også hørt at det er problemer med at veivhusventilasjon tetter seg på disse motorene, og dermed begynner å bruke olje pga trykk i bånn på motor. Noen som har noe innspill om dette??
  7. Ok. Jeg tenker nok helt feil. Åssen er det denne lekkasjetesteren funker da?
  8. Kom til å tenke på. Hvis jeg har slitte tettninger, vil ikke det også da slå ut på sylinderlekkasjetesten? Så da vil jeg jo ikke få noen indikasjon på om det er slitne ringer på stempla, sylindervegger eller slitne tettninger i topp. Bare lurte. Har aldri vært borte i en slik tester, så du får "correct me if i am wrong"
  9. Skal jeg få gjort
  10. Har hørt fra et par stykker som heller anbefaler å bytte motor når den tiden kommer for at tettningene er slitt, p.g.a all jobben som er på en 24 ventiler. Derfor vil jeg ha flere synspunkter fra folk her inne som har vært borte i det samme
  11. Tusen takk for svar. Har tittet en del på videoer på youtube. Er en ganske stor jobb i og med at det er 24 ventiler, og mye rundt som skal demonteres før en kan plukke av topp. I og med at bilen er i daglig drift, så var tanken og få tak i en brukt topp til en billig penge som jeg kunne pusle med. Det er jo en del jobb, og da får jeg jo brukt bilen i mellomtiden mens jeg holder på med overhaling av byttetoppen. Men skulle gjerne visst hva som må gjøres med eventuelt startsperre hjerne og liggende for og bytte til 2.8. Er en raskere jobb det vil jeg tru og kanskje mer lønnsomt i og med at bilen min har gått 310k. Men da og få tak i en motor som har gått mindre da:-)
  12. Hei. Har en 523ia som jeg tror ventiltettningene er slitte på. Den ryker voldsomt ved oppstart i noen sekunder. Dette skjer når bilen har stått en stund. Har tenkt en stund på hva jeg skal gjøre... Skal jeg overhale toppen som sitter i, få tak i en løs topp som jeg overhaler, eller sette inn en byttemotor? Hva er det mest lønnsomme? Tanken har slått meg at jeg skal bytte til 2,8 liter også. Er alt likt ved disse motorene, og burde jeg få med hjernen til 2,8 eller kan jeg programmere om 523 hjernen? takker for svar mvh Tom Erik
  13. Hei. Nei jeg tok ikke ut mekanismen. Eneste jeg gjorde var og skru løs switchboksen, for å se att tappen på baksiden av tenningslås gikk ut og inn når du vrir på nøkkel som den skal gjøre. Det gjorde den ikke. Da fylte jeg opp tenningslåsen med rustløser til det rant ut på baksiden og lot den stå litt, lirket litt med nøkkelen, og vips så funket den. Funker like bra nå etter snart tre måneder
  14. Takk for alle svar her. Som siste forsøk så tok jeg rustløser i tønna, og det virket faktisk. "Tappen" på baksiden som går inn i switchboksen satt fast, og gjorde at nøkkelen bare gikk rundt. Tok i rustløser så spratt den ut
×
×
  • Opprett ny...