Gå til innhold

sstordahl

Medlem
  • Innholdsteller

    17
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Bosted:
    Trondheim
  • Kjøretøy
    2011 X5 40d

sstordahl's Achievements

  1. Til info så går det helt fint å bytte strømkabel til gløderele uten å demontere innsug. Det løste imidlertid ikke mitt problem. Fortsatt tungstartet/ujevnt tomgang og kode 4949 Glow Plug, Diagnostic feedback går ikke bort. Hva nå enn det betyr. Eneste feilkode på bilen. Ekvals100, har du funnet ut noe mer av ditt problem?
  2. Takk, det var en fin bekreftelse på min mistanke. Da blir det å bytte denne kabelen, siden plugger og rele er helt nytt. Idiotisk å ikke bytte strømkabelen samtidig med releet, for den koster 400-500kr. Delenummer 12427800167 til N57. Vet ikke hvor kabelen kommer fra på M57, men på N57 er det type 30cm kabel fra dynamo til rele (del 6 på bildet). Forskjellene på M57 og N57 er vel at på M57 må man av med innsuget for å bytte plugger og rele, mens på N57 kan man bytte plugger uten å demontere innsug, men ikke rele. Jeg har en sterk forhåpning om at det skal være mulig å få hånda innunder innsuget og nappet ut strømkabelen fra releet, uten å demontere innsuget. Kommer tilbake etter at jeg har forsøkt. Om dette går, kan det også være et bra tips til trådstarter om å sjekke/bytte kabel før de andre komponentene. Om bilen har passert 100.000km kan det uansett være lurt som Mons1 sier, å bytte pluggene. Bytt dem før heller enn senere, så slipper du eventuelle svært ubehagelige konsekvenser som man kan lese om rundt om på nett med plugger som brekker osv. Jeg bytta på 130.000km og det var uproblematisk.
  3. Hei! Nei, du får ikke byttet releet uten å ta av innsugsmanifold, du kommer ikke til boltene for å løsne det. Glødeplugger får du imidlertid byttet uten å demontere innsuget. Den største utfordringen med å demontere innsuget er å få løsnet på alle strømpluggene. 13stk eller noe sånt, og alle er forskjellige. Se vedlagt bilde for posisjon på gløderele. Jeg har en 2011 X5 40d hvor jeg har eksakt samme problemer som deg. Jeg har byttet både glødeplugger og gløderele, men problemet er der fortsatt. Alle glødepluggene var i orden, og jeg mistenker at også releet var OK fordi jeg får feilkode på gløderele enda (DME/DDE 4949 Kind of error 61), selv om det er nytt. Mulig det er strømkabelen til releet som er ødelagt. Det går mye strøm gjennom denne (koblet rett på dynamo), så har hørt at kontakten kan smelte og feile. Jeg huska selvsagt ikke sjekke kabelen da jeg var av med innsuget... Så tips; om du bytter gløderele, sjekk også tilførselskabelen nøye. For min del skal jeg hekte på et tangamperemeter mens jeg gløder, for å se om det trekker strømmen det skal. Har du forresten funnet noen løsning på problemet ditt?
  4. Hei! Fikk sprekk i ruta mi så måtte bytte til ny. Jeg gløtta bare såvidt på sensorene på den gamle ruta før bytte og mener det var 2 stk åpne felt i den sorte delen midt på ruta. Den ene er jo regnsensor, men vet ikke om det andre var noe. På den nye ruta var det kun et hull til regnsensoren. Er det bare 1 sensor eller var det andre hullet til en solsensor eller noe? Synd jeg ikke tok bilde før jeg bytta ruta. Bilen er en 2004 520ia. Takker! Sindre
  5. Nå har jeg montert 55W xenon i mine fjernlys. Jeg fikk feilmelding om gåen pære + blinking så måtte lodde inn en 4700uF 50V kondensator mellom + og - på ledningene til fjerlyspærene for å simulere en last og "lure" pærevarslingssystemet. Det funker perfekt hele tiden! Du trenger også et par metalladaptre for å kunne feste xenonpærene til lyktehuset. Slike: http://www.ebay.com/itm/190406021881?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649. Jeg kan absolutt anbefale å montere xenon i fjernlysene dersom du har halogen i dag, det er billig og lettvint og gir et sabla bra resultat! Det er også mulig å få plass til ballast og hele sulamitten inni lykten, men da må man demontere begge lyktene for å komme til. Det kan gjøres uten å fjerne støtfangeren først. Videre så oppdaget jeg at det er et hav av plass under grillen nederst i støtfangeren. Det er et plastdeksel som man kan nappe ut der, og da er det plass til å montere to ekstralyskastere skjult inne i støtfangeren! Jeg hadde to stk Hella Comet FF200 liggene, allerede modifisert med 55W xenon, så dette ble montert! Meget behagelig når man kjører på mørke høstveger. Viktig å blende ned i tide med 220W xenon i fronten da, men elgen oppdages tidligere enn før!
  6. Du må roote og ha en custom recovery for å kunne installere mods som denne volumboosteren. Dette er ikke vanskelig, men det krever at man orker å sette seg ned å følge guidene og at man har en viss forståelse for IT. Når telefonen er rootet og man har clockworkmod recovery kan man starte telefonen i en slags "bios" hvor man har muligheten til å installere oppdateringer av telefonen. Dette er en meget fin guide som rooter telefonen og gir deg CWM recovery: http://galaxys4root.com/galaxy-s4-root/how-to-root-galaxy-s4-cwm-method/ Når dette er gjort er det bare å laste ned volumeboosteren og legge .zip-filen inn på SD-kortet i telefonen, boote telefonen i CWM og velge "install zip from sdcard", velge volumboosterfilen og resten fikser den selv. Det finnes også mange andre forbedringer av telefonen når den er rootet, så det er verdt bryet etter min mening.
  7. Hei! Jeg mistenker at den elektriske tilleggspumpen i min 2004 520ia er defekt. Dette fordi jeg har dårlig varme på tomgang, samt når jeg trykker på "rest" knappen. Jeg kan ikke høre noen pumpe som går når "rest" står på med motor av. Jeg vet at den elektriske pumpen skal starte ved 30*C, men utover dette kjenner jeg ikke til hvordan den fungerer. Men jeg antar den går kontinuerlig så lenge motor går og kjølevæske er over 30*C, samt når "rest" er aktivert? Hva styrer pumpen? Takker for alle svar!
  8. Jeg har Galaxy S4 selv, og det stemmer bra. Jeg vil bare gjøre dere oppmerksomme på at det er mulig å øke nivået på lydutgangen med en mod, men det krever at man rooter telefonen. Da kan du få skikkelig guffe, noe jeg har gjort selv, og fikk merkbart høyere lyd i min E60! http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2306701
  9. Hei! Har søkt høyt og lavt, men finner ingen info om dette. Er det noen som vet hvordan man skifter vannpumpen på en 2004 520ia, eller har reparasjonsmanual fra BMW på dette? Noen som vet om det er en grei jobb? Bilen har "Rest" funksjon på klimaanlegget, så har bilen en elektrisk tilleggspumpe? Takk for svar!
  10. tusen takk for at du deler dette med oss! har lenge vært i tvil om jeg skal bruke 1000kr på Gs sine, men nå er det ingen tvil. kan du ta noen bilder med litt avstand, og i dagslys osv? og en link er du snill? Det er disse du ser på bildet (passasjersiden): http://www.ekstralys.no/products/24w-le ... aerer-led2 Her er et bilde tatt i sterkt dagslys: Her er 100% crop av samme bildet: Som du ser er det ikke akkurat sammenlignbare med 2013 BMW X3 LED i dagslys, og fargetemperaturen gjør at de blir litt lite synlig til tross for at de er vesentlig kraftigere enn original halogen. Det funker dog greit, og blir penere og penere jo mørkere det er ute. Jeg synes det var verd oppgraderingen med tanke på at halogenpærene koster 250kr stk og at det matcher xenon bedre, men bare såvidt i forhold til lysutbyttet. Jeg hadde håpet på mere lys, men desverre setter nok optikken i lyktene en stopper for det, for LED pæra til ekstralys var i seg selv kraftig!
  11. Fikk i dag pærene fra ekstralys.no, og disse var vesentlig bedre enn de fra GS. MYE kraftigere LED, så disse kan jeg faktisk anbefale. Det gav også et hvitere lys som fremkommer av bildet under. LED fra GS på førersiden og LED fra ekstralys.no på passasjersiden:
  12. Da er disse bestilt fra ekstralys.no: http://www.ekstralys.no/products/24w-le ... aerer-led2 Kommer tilbake med bilder/vurdering av resultatet og sammenligning med de fra GS! Har noen hakk mer tro på disse etter en prat med Dybvik selv!
  13. Akkurat, så fra dette tolker jeg at 6 watt fra ekstralys.no er mye bedre enn disse fra GS? Ser du anbefaler Mtech, men jeg vil helst holde meg til norske nettbutikker uten at jeg har noen videre god grunn for dette. Fant ingen negative omtaler av GS sine, så tok en sjanse der. Skal ta en runde med dem og returnere pærene, for dette var ikke som foreskrevet av selgeren. Da GS er en norsk forhandler av slike produkter, kanskje du kunne kommentere på førstesiden at disse bør folk holde seg unna? Takk for tipset med å rengjøre optikken!
  14. Jeg kan dele min erfaring med GS Bildelers kit til E60 pre LCI: http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/72/2344134 Han jeg snakket med hos GS påstod at disse LED-pærene ville ha samme farge og gi nesten like kraftig lys som fabrikkmontert LED samt vises godt i dagslys. Vel... Jeg synes de er marginalt kraftigere enn standard 10w halogen, og de er ikke spesielt synlige i dagslys. Det er også et grønnskjær i ringene, men det tror jeg ikke er LED'en sin skyld, men optikken. Jeg vet ikke hvor bra ettermontert LED blir, og det er mulig jeg stiller for høye krav, men dette var rimelig skuffende saker til 1090kr. Tipper disse LED'ene er MAX 1W utifra erfaringer med andre typer LED (ikke til bil). Skal ta biler i kveld når det er mørkt også for sammenligning. Tror dere disse fra ekstralys.no er bedre, eller vil jeg bare bli skuffet nok en gang? De ser hvert fall mye bedre ut på bildene, men det kan jo være eksponeringen. http://www.ekstralys.no/products/6w-led ... paerer-led LED lampene i esken Original på førersiden, LED på passasjersiden. Nærbilde LED Begge LED
  15. Bumper denne igjen, da det kanskje er noen som har installert xenon i sine fjernlys i løpet av det siste året? Noen erfaringer? Erfaringer eller ikke, jeg skal ha 55w xenon fra VVME i fjernlysene, og vil komme tilbake med rapport her når dette er på plass!
×
×
  • Opprett ny...