E39 528ia 1996
Symptomene kom først for 3-4 uker siden, da motoren stoppet i en rundkjøring, uten forvarsel. Etter dette har den blitt veldig tungstartet, enkelte ganger må jeg gi halv gass for å få start. På tomgang oppleves det som turtallet er lavere enn normalt, mellom 500 og 600 ca, bilen "rister" litt når han går på tomgang. Ellers har den blitt generelt treig, og akselerer ikke jevnt heller.
samt at den har for vane å bare stoppe ved fek.s køkjøring.
Kjørte en diagnose med en Peake r5/fcx og fikk feil på veivakselsensor. Denne kjøpte jeg og skulle montere idag.
Så fant jeg ut at veivsensoren ikke lå under starteren, slik som det står omkring på nettet, samt på tegningene på koed som jeg bestilte fra.
Fant heller ut at den lå under vannpumpen på framsiden.
Skiftet den så, og resatt feilkoder med peake'n og prøvde å starte opp og kjøre en tur, men alle symptomer er der fortsatt.
Tok deretter en diagnose til, og får opp feilkode på veivsensor igjen.
Tok så et voltmeter og forsøkte å måle spenningen i kontaktene til både veiv og kamføler. Dette viste seg å være tricky (jævlig kronglete plassert), men fikk noen målinger, 5V på veivføler kontakten, og 0V på kamføler kontakten. Dette er ikke 100% sikkert, da jeg kan ha bommet på kontaktene, men er ganske overbevist likevel.
Hva er neste steg videre? Er det noen sikringer eller releer kanskje? Eller kanskje ingenting av dette er kilden til problemet i hele tatt.