Gå til innhold

arvidka

Medlem
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW E90 320i 2008

arvidka's Achievements

  1. ***** S O L G T **** Vi selger vår 2008 modell BMW 320i (E90) M-sport sedan automat- lite kjørt!, kun 62.000 km! Norskkjøpt bil fra Bavaria Stavanger. Står i Stavanger. Sprek og fresh bil i Sparkling Graphite metallic lakk, 18" BMW Motorsport (originale BMW felger) og Beyern Spartan 17" vinterhjul. Gode dekk. Kun kjørt 62.000 km. Ikke vinterkjørt fra 2008-2014, da vi kjøpte den av forrige eier. BMW CarClub medlem og -entusiast. Nydelig stand, lyst Dakota beige skinninteriør. Takluke. Automat m/Steptronic. Fullt servicehefte fra Bavaria Stavanger. Siste service og EU februar 2016, neste gang mars 2018. Nye bremseskiver og -klosser samt håndbremsdetaljer i februar/mars 2016. Se full annonse på finn.no! http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82850522&ref=ads&myad=82850522 Arvid tlf. 90154012
  2. Fasit (??) Hei igjen! Trådstarter her! Jeg tok bilen med til mine venner på Mekonomen i Tananger, hvor diagnoseekspert Kjartan fant fire forskjellige feilmeldinger som alle gikk på selve sensoren til nox-katalysatoren. Vi bestemte oss for å skifte denne (ca kr 7000,- med diagnose og arbeid), slette tidligere feilkoder, og vipps, så har den fungert perfekt, uten nye varselmeldinger. Får håpe dette gjorde susen! Til info! Arvid
  3. Takk for oppklarende svar! Bavaria sa at de ikke hadde funnet årsaken på diagnosen (ingen feilkoder overhodet) sist gang. Men jeg forsto de hadde nærmest gjettet seg til denne "partikkelfilter"-feilen pga ekstremt kort kjørelengde, dvs. sannsynlige korte shoppingturer på denne konebilen. Og det har de jo rett i.. Men ut fra de rådene jeg fikk: vil også etn NOX-katalysator bli frisk av sånn hardkjøring/langtur?? I så fall rart at det dukket opp igjen i forgårs på slutten av mine ti mil i frisk fart/turtall?? Skulle ikke NOX problemet dukket opp på diagnosen? Noen tips til alternativ til Bavaria for dette problemet vårt, med koding og evt service her i Stavangerområdet?
  4. Ovennevnte bil fra 2008 med kun 55.000 km på telleren har to-tre ganger gitt gul motorlampe i displayet. Kontaktet Bavaria som ikke fant noen kodefeil, men mente vår småkjøring hadde gitt tett partikkelfilter. De helte tune-up stoff på tanken og freste en tur på motorveien. Da jeg hentet bilen var varsellyset vekke. Fikk råd om hard langkjøring på høyt turtall, noe jeg gorde. Men nå en måned senere, etter å ha kjørt bilen hardt til hytta i nærmere ti mil, kom lyset på igjen - midt på motorveien. Nå lyser det konstant siste dager. Merker absolutt intet galt på kraft, tomgang, ingen lugging, ingen nødmodus.. Må ta ny diagnose nå. Kan jo være alt mulig ( coil??) men jeg lurer på: har denne BENSINmotoren partikkelfilter i det hele tatt?? Trodde det var forbeholdt dieselmotorer? Tips mottas med takk!
  5. *** S O L G T **** Hei! Har en knapt åpnet "murstein" av en bok liggende: BENTLEY SERVICE MANUAL E39. To bind, nesten 700 sider, se bilder. Dette må vel være selve "bibelen" for E39-eiere. Nypris langt over tusenlappen..... Bestilt fra Amazon i sin tid. Har ikke E39 lenger. Vi er i en flyttefase og denne kan hentes i Stavanger mot kr. 250 i kontanter - snarest! Sender ikke! Ligger også på Finn.no http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70520878&ref=ads&myad=70520878 Svar via Finn-annonsen på mail eller telefon/SMS
  6. Iingen som har noen ideer omkring dette? Er det passiv forflytning av bensin mellom de to tankhalvdeler, eller er det en pumpe??
  7. Hei! Har en 2008 modell E90 pre-LCI med N43 firesylindret bensinmotor 170hk. Bilen har kun gått 52000 km(!) Har nå etter jul opplevd at trykk på startknappen IKKE har medført umiddelbar start. Startmotor sviver greit, men motor tenner ikke på første forsøk, må gjerne gjenta eller holde startknappen inne lenge. Kan dreie seg om 5-8 sekunder. Når den først startet, gikk den prikkfritt, ingen feilmeldinger eller lys, og alt virket normalt. Jeg fryktet at dette startproblem kunne være den omtalte HPFP høytrykks-bensinpumpe feilen som jeg har lest litt om. Bavaria tok diagnose: Jeg fikk vite at bensintanken var todelt. Fordelingen mellom høyre og venstre tankhalvdel var feil: Bensinmåleren viste kvart tank, men fordelingen var egentlig halvfull på den ene siden, og tom på den andre siden av tanken.. Så derfor kunne det ta litt tid å få bensin til å starte. Ingen andre feilmeldinger. De spurte om problemet var størst når det var lite bensin på tanken, men det hadde jeg ikke lagt merke til eller tenkt på. Vi ble enige om at bilen hadde utdatert software, så det kunne være en dataglipp. Det ble avtalt oppdatering av software til 2015, og etter en prøvetur rapporterte Bavaria at det nå på ny diagnose var lik fordeling mellom høyre og venstre tankhalvdel, og problemet forsvant faktisk! Dette var en måned siden. Nå har jeg to morgener, på kald og fuktig bil, igjen opplevd samme nølende start, og det gir meg en viss usikkerhet. Noen ideer?? Takknemlig for innspill.
  8. Bor i Stavanger, hvor vi har snø i max en uke hver vinter, men mye salting!. Har nylig kjøpt en en E90 fra 2008, pre-LCI, M-sport, sparkling grey med 18" motorsport sommerhjul, style 216. Tidligere aldri vinterkjørt, kun 47k km(!). Trenger nå vinterhjul, og vil legge litt penger i tøffe felger og piggfrie kvalitetsdekk. Fikk anbefalt Beyern Spartan hos dekkfirma. Skulle være perfekte til denne BMW modellen. Nå lurer jeg på hvordan disse tåler vinter og salting på veiene? Noen med erfaringer? Må jo få felgvoks og hyppig vask. Er det litt overkill med såpass fancy felger? Liker utseendet godt. Det er snakk om 17" dimensjon og Goodyear.
  9. Jeg opplevde det samme. Kjøpte bruktbil med nye dekk og låsebolter på felgene. Men: Dekkfirma hadde forbyttet min "nøkkel" med en annens. Bavaria hadde et lekkert etui med ca 30 forskjellige adaptere/nøkler, og en av disse passet perfekt. Gjort gratis på fem minutt på en lørdag! (Stavanger). Kjøpte fire nye standardbolter istedet. Disse låsboltene er ofte dårlig kvalitet og ruster. Få dem vekk!
  10. Flott, det var vel det jeg både trodde og håpte. Står jo mye friere da. Men sitter sensorene i ventilen eller felgen, så det må jeg vel evt. ha? Eller har det noe med ABS- sensorene og evt differanse i rulleomkrets på et ødelagt dekk å gjøre? Beklager min uvitenhet....
  11. Hei! "Ny bil", en E90 320i M-sport fra 2008, pre-LCI: Denne har som standard - og skal ha - RunFlat sommerhjul, 225/40/18 foran og 255/35/18 bak på originale BMW Motorsport felger, 8" og 8,5". (style 216) Litt hardt å kjøre med, men okei da... Dekkene var bare et par måneder gamle, Dunlop SportMaxx RF, og det er lite eller ingen sporing. Så det får gå. Det er jo dekktrykkovervåkning i denne modellen. Men hva med vinterhjul, som jeg nå må kjøpe da dette ikke fulgte med (ikke vinterkjørt, parkert i oppvarmet garasje av tidligere eier). Kunne tenke meg piggfrie vinterdekk på 17" felger og i standard dimensjon, ikke noe fancy. Ønsker altså helt vanlige vinterhjul, men det jeg lurer på er hva som skjer med dekktrykkovervåkningen da? Blir det feilmeldinger? Har jo ikke reservehjul, hva vis fruen punkterer?? Sikkert et banalt spørsmål, men allikevel... Takker for svar!
  12. Det samme skjedde med min 2003 520i i august i fjor! Svært regnskyll i Stavanger, og det dannet seg en oversvømmelse på nesten 50 meter. Jeg vurderte å stå og vente til kommunen hadde fått pumpet vekk vannet, men hadde dårlig tid, og kjørte derfor sakte med hjulene oppå høyre fortauskant, med åpen førerdør for å sjekke at det ikke ble dypere enn ca 10 cm. Da kom en svær, svart SUV opp bak meg, blinket irritert over at jeg kjørtr så inderlig sakte som i 1 km/t, så han blinket igjen, tutet og la seg så midt ut i veien og bokstavelig talt fosset forbi i full fart! Det var 45 cm dypt der (målte etterpå) og det var en veritabel tsunami som veltet opp i grill, over panser og opp på frontruten min! Det kom et kraftig dunk, og motoren sto kubb øyeblikkelig. Var så forfjamset og forbannet at jeg ikke fikk tatt nummer eller biltype (X5? Volvo SUV??) Viking måtte hente meg, kjørt til Bavaria Stavanger. Dette var en lørdag, og på mandag ringer de: mange liter vann i luftfilterboksen, dryppende vått, så bilen har inhalert masse vann, og motor totalvrak! Byttemotor som var gått så kort som vår, ca 104', var ikke å oppdrive, måtte evt bestille helt ny motor, og det var heller ikke lett for en 2003 modell! Bilen ble rett og slett kondemnert. Sto lenge på Bavaria mens de klødde seg i hodet. Ble deretter solgt til en erfaren mekaniker ved Bavaria gjennom forsikringsselskapets interne system, reparert for mangfoldige titusener på kveldstid gjennom to måneder. 6. sylinders veivstang så ut som en banan! Men vi har hatt gleden av å se bilen igjen, iorden, og det var et kjært gjensyn. Luftinntaket på disse sitter så lavt at dette fort kan skje. Noe har nok skjedd med din motor også, men din SVIVER ihvertfall, det gjorde ikke vår. Vil gjerne få ønske deg lykke til, og tvi tvi!!
  13. Har ovennevnte bil E 90 fra juni 2008', altså rett før facelift/LCI, med BMW professional radio originalt. Denne spiller bare radio, CD, og dessuten Aux via minijack i armlene-konsollen - that's it.... Har hatt navi med stor skjerm i en E39 tidligere, og savner nå både navi og bluetooth etc. Har IKKE multifunksjonsratt, forresten! Er dette noe å tenke på overhodet? Er jo billig, da, men er det bare jalla?? FINN-kode: 47628499 fra et firma i Larvik
  14. Hei StigJ, tøffe bilder forresten! Og takk for at du tok deg tid til et svar. Glemte vel å si at jeg har M-Sport utstyrspakke..... Som du skjønner er tanken min å få litt bredere sporvidde, uten at det nødvendigvis avsløres i en teknisk kontroll. Dette fordi det ser noe tøffere ut, og gir meg litt flere typer felger å velge mellom på bruktmarkedet. Ser at du også har Rogalandsnummer. Har staggered 18" på sommerhjul med 225/40 fremme og 255/35 bak på originale BMW Motorsportfelger, og liker utseendet på disse. Med så kort vintersesong som vi har her i Rogaland blir det jo ikke mange måneder med vinterhjul, men allikevel er det kjekt at det fyller litt ut i hjulhusene både foran og bak. Kikker på noen fete felger til E60 nemlig, som jeg vurderer å kjøpe og så sette på piggfrie vinterdekk. Og takk for svar! Du har altså ikke opplevd noe negativt med feil innpress på E9x serien?
  15. Trenger et sett vinterhjul til min E90 pre-facelift E90 (2008), og kikker etter brukte hjul i 17" - gjerne med utslitte sommerdekk som kan rives av og kastes. Det er altså originale BMW - felger jeg leter etter, fremfor kina- kopier. I den anledning leser jeg her på bimmers-forumet at E90 serien "sluker felger" i hjulbrønnene. Standard på min bil er innpress ET 34. Ville det gått med ET 20 fra E 60/61- serien for å fylle litt ut i hjulhusene?? Tenker ellers standard dimensjon gummi piggfritt, og lik dimensjon foran/bak. Skjønner jo at dette ikke blir helt "by the book", men gjør det så mye?? Ser jo litt tøffere ut, da..... Men vil det subbe eller endre bilens karakteristikk på noen negativ måte?
×
×
  • Opprett ny...