Gå til innhold

oivind

Medlem
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW

oivind's Achievements

  1. Så med en motor som har vært registrert i en norsk bil så vil da biltilsynet ikke bry seg om noe dokumentasjon da de kan se alt de ønsker ut fra motornummeret? Tror kanskje jeg skal ende en forespørsel til biltilsynet direkte da de burde kunne svare på dette. Jeg har også en motor som stammer fra en dansk import for mange lange år siden, men bilen har nok aldri vært registrert i Norge med skilter og det er nok også usikkert på om bilen fysisk eksisterer fortsatt.
  2. Jeg har lenge lurt litt angående dokumentasjon ved kjøp og salg av brukte motorer en stund og tenkte det er på tide å få dette helt på det rene nå. Er det noen med god erfaring på dette området som kan belyse litt hva som er viktig av dokumentasjon i slike tilfeller for å sikre at man kan benytte motoren som man vil fremover? Er det kun et vanlig salgsdokument som dokumenterer at motoren er kjøpt og ikke tilegnet seg på andre måter? Og ønsker man å kunne dokumentere nøyaktig hvilken bil motoren stammer fra (med VIN?) eller er det kun nødvendig å vite hvilke typemodell motoren orginalt kommer fra, hvordan dokumenteres dette? Er det noe standard dokumenter som man må få fra myndighetene eller BMW Norge på dette området eller skriver man bare et dokument selv med evt motorkode og VIN og signatur fra selger, myndigheten vil jo ikke senere kunne gå god for hva selger mener? Hvordan går man frem slik at man har alt i orden dersom man ved en eller annen anledning langt frem i tid ønsker å benytte motoren i en annen typemodell enn hva motoren opprinnelig kommer fra? Og hvorfor er dette dokumentet viktig? Er det ved evt godkjenninger av biltilsynet at de vet alt om utslipp og tekniske data på motoren? Dersom man ikke har noen papirer på motor, vil man da få problemer med godkjenning slik at den ikke vil bli godkjent selv om man kan se hvilken motor dette er visuelt (uten dokumentasjon)? Her er det bare å fyre løs med all deres kunnskap!
  3. Finnes det noe god dokumentasjon på utmåling og toleranser for overhaling s14b23 motoren på nett eller pdf? Finnes det noen bøker som har dette beskrevet i detalj? Hvor kan evt denne informasjonen oppdrives? Tenker nå i første omgang mål og toleranser for rammelager til veivaksling i blokk, råder, selve veivakslingen samt toleranser etter lager og veiv er montert i blokk. Kort fortalt alle mål og toleranser som gjelder for s14b23 blokk ved overhaling. Planen er forøvrig å bruke plastigage helt til slutt for å verifisere at alt er 100% når den tid kommer etter at mekaniske deler er ferdig maskiner/balansert/polert etc.
  4. Er VIN tag platen lokalisert samme plass på alle typer e30 M3? Jeg har sett denne på overkant hjulbue i motorrom, noe som er forskjellig fra andre e30. Ut fra bilder på nett ser det ut til at dette er korrekt plassering for e30 m3. Gjelder dette alle årsmodeller og utgaver? Motorkoden er gitt på VIN platen og det er ok. Er det også en kode for gearkasse som kan verifiseres mot VIN? Noen som kan utdype her i så tilfelle? Noen som har oversikt over alle plasser chassinummer er gravert i rammen?
×
×
  • Opprett ny...