Hei
Sliter med en 523i.
Byttet Radiator , termostat, termostathus.
Der etter fylte jeg vann slik det er vist på mange youtube filmer ang lufting av systemet på e39 (skulle ikke være noe luft i bilen).
Dette fungerte en kort periode, men ser etterhvert at vannet forsvinner etter et par lange turer.
Når jeg er ute og kjører nå må jeg fylle på en masse vann, kan da ta en kort tur, det er litt som lotto om jeg kommer frem eller må stoppe og fylle på igjen pga overtrykk.
Noen som vet om hvorfor jeg får overtrykk selv når termostaten i dashen står i mitten som den skal.
Det virker som at det blir kjempe overtrykk og da ekspansjonstanken da slipper ut masse luft og vann (koker).
når den har sluppet ut en del van blir bilen varm med engang (self) går i det røde med engang. Det jeg mener her er at mens jeg kjører blir det overtrykk og vannet går ut.
Jeg ser da først i dashen at bilen blir varm når vannet har sevet ut imens jeg kjører. stopper altid med en gang for å spare motorn.
Det jeg lurer på er: kan det være Viskosekoblin som er årsaken til dette? eller kan det også være andre ting?
Er det vanlig at vannet koker over og lager overtrykk i systemet at det da går ut via ekspansjonstanken?
Det er ikke vann i oljen heller ikke noe uvanlig røyk fra eksos. ingen uvanlig motorlyd,