Gå til innhold

N45B16A

Medlem
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

N45B16A's Achievements

  1. @Andreashag hvordan har det utviklet seg? funnet ut noe mer?
  2. Ok. Bakgrunnen for teorien med oljepåfyllingslokket er erfaringer fra en bruktimportert Audi RS4 som kom fra Tyskland. Gikk helt normalt til det ble kaldere enn minus 25. Da røk det vanvittig. Merker riktignok ingenting rett etter oppstart, når alt fortsatt er kaldt inni motoren. Hørte senere om en kollega som hadde opplevd det samme med en A6 2,7 biturbo, også den importert fra Tyskland. Begge disse ble løst med å bytte til "norsk" påfyllingslokk. Det du skriver kan bekrefte at utlufting i lokket ditt har vært for dårlig, med kraftig utblåsning som resultat etter at trykket har blitt for høyt. Prøv å lån deg eller kjøp et lokk. Kan forøvrig være flere ting som ikke er bra.
  3. Jeg har forøvrig ikke vært borti EGR-problemer på BMW før, men alle andre biler jeg har hatt trøbbel på gir feilmelding om dette dersom det var problemet.
  4. Hvor kaldt var det ute forrige uke? Exhaust Gas Return sin funksjon er å kjøre eksos tilbake til innsuget, delvis for å få varmere "luft" til innsuget ved lave temperaturer, men hovedsaklig for å forbrenne eksosen en gang til for å få ned utslipp. EGR kan være tett eller styringen av den kan feile. Motoren vil som regel ikke gå pent på tomgang rett etter oppstart (grunnet at luftmassemåler ikke vil gi korrekte målinger i forhold til hvordan motorstyringen justerer EGR), det vil ryke av eksos, MEN det skal ikke være olje tilstede. Om det er koks og vann du ser kan dette se ut som olje. Om turboen lekker olje på eksossiden og denne er montert rett på manifoilen (kjenner ikke motor i din bil) og før uttaket til EGR kan dette bli med en runde til gjennom motoren og gi ekstra røyk. Det jeg heller tror er at din bil enten er importert fra utlandet eller at oljepåfyllingslokket ditt er tett. Motoren vil da ikke klare å kvitte seg med trykket inni motor når temperatur øker. Resultat av dette kan være at olje vil presses ut gjennom sylinderne hvilket gir røyk. Ved driftsvarm motor er trykket utlignet og bilen går som normalt. Spørsmålet da er hvorfor du har olje utenpå motoren?? Toppakning tett? Om problemet vedvarer med et annet påfyllingslokk ville jeg mistenkt 1) toppakning (dårlig toppakning vil kunne gi omtalte symptomer) og 2) turbo ( uten at det kan forklare oljesølet ditt). Alternativ 2. Se etter oljesøl på veien mellom turbo, via intercooler og til innsug) Jeg har ikke peiling på motor jeg heller.
  5. N45B16A

    Baklys E90

    @Viko Hva ble løsningen på denne? Jeg har nesten et likt problem på min 2008 E90. Eneste forskjellen er at alle lysene lyser slik de skal, men de to nederste på høyre side (altså bremselys/backup-løsningen) i tillegg til kjørelys. Napper jeg ut kjørelysene på venstre side tenner også de to nederste (slik de skal). Min foreløpige konklusjon er at et må være feil på lysstyringen (Footwell module, FWM) eller noe tilsvarende.
×
×
  • Opprett ny...