-
Innholdsteller
2 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
verudas's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Hei, TRF
Jeg beklager så mye, men jeg må nesten prøve og plage deg igjen....
Jeg vet ikke om du husker meg, men jeg har en spansk e46 330d, 204hp som har fått ny motor, byttet fra vacum turbo til elektronisk turbo (dessverre, dette var aldri meningen skulle bli så stort problem, men jeg har blitt satt i en knipe jeg må klare og komme meg ut av på et vis...) her er kopi (klipp og lim) av svaret du ga meg forrige gang:
jeg vet hva som er feil, men litt usikker på enkleste måten for deg å rette det på. Jeg tror dette vil være enkleste fremgagnsmåte:
Få VIN-nr på bilen du har fått motor fra (evt en annen 2005 330d med el styrt VNT). Gå inn i ETK, og finn "delenummer" for "programmert ecu" (IKKE "basic").
Koble opp Progman/SSS (gemmlet bmw forhandler utstyr som ganske mange har lasta ned), velg "update SW". Velg "manual entry" på delenummer på ECU, og skriv inn det du fant i ETK fra enn tilsvarende bil. Den skal da legge inn ritkig SW for deg.
Jeg vil først takke for hjelpen forrige gang! Bilen har vært hos "SweetBmw" i asker og fått lagt inn det jeg håper er riktig sw. Bilen går nå mye bedre, men det er fremdeles et par feilkoder som jeg (mekanikeren som hjelper meg) ikke vet hvorfor er der. Bilen har forøvrig fjernet "swirlflaps" så inntaket er jo derfor ikke "originalt", og dette kan jo ha noe med feilkoder og gjøre.
Problemet mitt er jo også at jeg ikke husker hvordan den gikk originalt, men det virker som det er alt for lite effekt på lavt turtall
Her er et bilde av feilkodene:
Og da kommer jo spørsmålet:
Hva er galt? er det mer som må programeres? (annet som er forskjellig i ecu?) Hvordan løse problemet?
-eller kort sagt... hva ville du gjort hvis det var din bil? den er helt rustfri og nylakkert, alt av gummiforinger stbstag og bærearmer er nytt, cluch er ny bimass svinghjul er nytt interiør er dønn strøkent, nytt ratt, girkule osv.... så kaste den er ikke et alternativ. Det som i verste fall kan være en løsning er og hente en bil med "riktig" motor fra England og bytte igjen, men jeg synes dette virker litt vel drastisk...
Jeg håper virkelig du vet hva jeg burde gjøre. Jeg sender ikke sånne tiggemails som dette uten at jeg har prøvd ALT annet først. og jeg aner ikke hvor jeg ellers kan hendvende meg med dette problemet.
Bilen er fremdeles i Norge, og har nå vert "av veien" i over 1 år. i juni må den på eu-kontroll i Spania, så jeg MÅ nesten ha den hjem før det, og det hadde vært fantastisk hvis den faktisk virket som den skal når dette skjer.
-håper du kan hjelpe meg igjen!
Med vennlig hilsen
Bård Hageland
