
Tardis
Medlem-
Innholdsteller
23 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjøretøy
225xe
Tardis's Achievements
Newbie (1/14)
2
Nettsamfunnsomdømme
-
Jandyb reagerte på et innlegg i et emne: BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd
-
Hvordan henger disse tallene sammen? Kilometerstand: 1993 km Elektrisk: 1125.9 km Innspart drivstoff: 108.9 Liter Tar man spart drivstoff og deler på kilometer kjørt elektrisk gir det et forbruk på 0,97 liter på milen. Hvilket forhåpentligvis ikke er realistisk. Så hva er det bilen forøker vise oss at vi sparer? BMW må gi forbrukerne tilgang til bakenforliggende data ellers feiltolkes den minimale informasjonen de publiserer på en negativ måte. Kast ut det til dels klønete og tøvete brukergrensesnittet som det er kastet bort hundrevis av utviklingstimer på og gi oss heller faktatall. og noen lettforståelige knapper som vi slipper lete etter i unødvendige undermenyer og faner.
-
Jandyb reagerte på et innlegg i et emne: BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd
-
Tilnærmet umulig å få skikkelig oversikt på gjeldene regler på dette tema. Journalister som forsøker lage artikler på tema har en lei tendens til å blande terminologer og regler fra ulike regioner/land. Og «fagpersonell» de intervjuer har ofte en agenda, enten for å «over»-dramatisere farene uten tekniske forklaringer eller de skal selge noe. Men så vidt jeg har forstått er normalt godkjente elinstallasjon i vanlig norske husholdninger likevel ikke dimensjonert til å overføre mengden strøm som et såkalt høyspenningsbatteri trenger for å lade. Så vidt jeg forstår får man i dag ikke installere mer enn 10A kurs for Schuko stikkkontakt ment for lading av høyspentbatteri. Selv om man teknisk har tilgang til 16A på 2,5mm2. Det er ikke klart for meg hva denne regelen er basert på men jeg spekulerer i om at det kan være selve Schuko kontakten som har vist seg mangelfull ved vedvarende strømuttak på 16A? Selv har vi 16A kurs til garasjen så jeg har satt ladestyrke til middels (9A) for å ha en god sikkerhetsmargin. På ladekabel med aktiv strømbegrensing og jordfeil/overpsenningsvern (som den medfølgende ladekabel) er anbefaling/krav at tilførselsledning (ledning fra stikk på vegg til boks på kabel) ikke skal være lenger enn 1 meter og skal inneholde temperatursensor/sikring i Schuko stikket. Usikker på om dette er en anbefaling eller et krav? Rent teknisk burde det være fult mulig å benytte en skjøtekabel med mekanisk termosikring i Schuko-stikket. Men uten godkjenning for slike (om de finnes å kjøpe) er det vel best å unngå skjøtekabel for mulig regress fra forsikringsselskap ved brann. Flott om noen som faktisk kan reglene som gjelder fra 2017 bedre kan redegjøre for dette tema?
-
Med forbehold at vi kun har halve kjørelengde til Jandyb 1: Vi har den enkle versjonen. Kan ikke si jeg kjenner igjen dette problemet. Langt de fleste kilometeren jeg har kjørt er hastighet betjener med venstre tommel/pekefinger. 2: Ønsker meg mer detaljert info om status på batteri i display. 3: Frustrert av at den ikke husker at detaljert visning av stasjon/CD-kover er foretrukket visning. 4: Uproblematisk for meg i framsetene, men ser at passasjerer ofte fomler litt. 5: Ikke sant. Utrolig at en slik dårlig gjennomført designdetalj slipper gjennom kvalitetskontroll. Har nå til å vane å stryke fingen over linsekuppel når jeg forlater bilen. 6: Enig, helt idiotisk og en lett fiks i en programoppdatering om BMW gidder bry seg. 7: Ref manual finnes det et eget program for å parkere viskerblad midt på ruta. Husker ikke i farta, var å holde hendelen i et gitt posisjon et par sekunder. Men hvem planlegger for frost neste dag? 8: Heldigvis spart for dette problemet. 9: Helt idiotisk plassering, men er blitt vant til å finne den etter hvert. 10: Har du noen oversikt over utetemperatur når dette skjer? ---- 11: Er 189cm høy. Når setet er jekket helt opp og justert optimalt ser jeg ikke en dritt pga midtspeil og elektronikk plassert på vindu. Problemet gjelder selvsagt de fleste moderne biler, men siden denne modellen selges med høy sittestilling bør man teste skikkelig før man bestiller. 12: Kort lengde på medfølgende ladekabel. 1 meter lenger kabel hadde gjort den langt mer brukervennlig. 13: Brukermanual og displaymenyer er som det meste i dag oversatt av en robot. Dessverre er korrekturlesing gjennomført av en som verken kan språket eller bilen. Jeg aner et hint av outsourcing her. Appen med manualen er ikke stort bedre. 14: Nettjenester er utrolig trege og fulle av periodiske og permanente feil. Tute med lys/horn tar normalt 40-100 sekunder å gjennomføre. Supporttjenesten er høfflig, men lite flink til å løse feil. Den nye appen for iPhone har tjenester som samler info om bruker for salg av tjenester og produkter som ikke er relatert til bilen.
-
Trolig er det samme for 225xe, at man må ha 609 pakken som base. Hvilket gjør det til et grisedyrt grensesnitt for audio da standard mediapakken støtter nødvendig handsfree over blåtann. Musikk streaming og mail via nett med andre leverenadører enn Apple er tilgjengelig ved kun kjøpe internettoppkobling i ettertid for 3000,- på standard mediapakke med liten skjerm. https://www.bmw-connecteddrive.no/app/no/index.html#/portal/store/Base_CarPlay
-
Tardis reagerte på et innlegg i et emne: BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd
-
Har selv Luxury Line. Sportssetene anbefales grunnet flere justeringsmuligheter og bedre støtte. Samme med LED lykter, tåpelig at dette ikke er med standard på en hybrid. Og vi som har den grå hårfargen trenger best mulig lys vet Velger dere Luxury Line med blanke lister husk at takreils likevel leveres sorte. Må bestilles separat om du ønsker blank aluminium på taket. Personlig syns jeg denne detaljen betyr mye på denne versjonen som har en del ekstra krom detaljer. Ellers valge vi nøkkelvfri komfort, M3 sportsratt (+ varme i ratt), dette etter å ha kjørt demobiler med og uten dette rattet ble valget enkelt for meg. Kona kommenterer nesten vær dag hvor glad hun er i varmen i rattet. Selv slår jeg den av relativt raskt da den mangler justeringsmulighet og blir litt for varm for meg. Siden vårt bruksmønster ikke gir den kostbare NAV pakken annen nytte enn noen timer med trykke-underholdning når den er ny valgte vi den bort. Bilen har likevel 3G nett med Remote Cockpit. For 3000,- ekstra i ettertid kan må få internett og Spotify Connector aktivert. Eneste vi angrer på at vi ikke oppgraderte høyttalere. Standardpakken har klar lyd, men grunnet dekkstøy må man gjerne spillere noe høyere enn det som er vanlig for biler i denne prisklassen. Ellers valgte vi oyster (lys grå) skinnseter og har oppdaget at de krever langt mer stell enn forutsett da kvaliteten på farging av sorte bukser er tragisk dårlige saker i disse dager Lykke til med avgjørelse!
-
Stusset på den jeg også, men han merer trolig automatkassen i drivlinjen for bensin. Ellers er jeg enig med at BMW har latt dekkstøy gå i glemmeboken ved utvikling av denne bilen. Men at den drar kraftig i rattet gjør at en gjennomgang av felger og dekk kan være på sin plass for vår bil er fin på dette området. Vedrørende forbruk og rykking ved akselerasjon kan det virke som bilen har vært satt i Sport modus store deler av testen. Da kan den som de fleste biler med elektrisk drivlinje bli noe rykkete. Jeg tilskriver dette at i sportmodus forteller du elektronikken at den ikke skal porsjonerende kraft gradvis, men gi elektromotoren mulighet til å utnytte maks dreiemoment. Her har ikke fossilmotoren sjans til å henge med. Forsøker man simulere fossilmotoren her for å gi myke girskifte mister man total dreiemoment under akselerasjon. Da kan man diskutere hva som er mest hensiktmessig.
-
Grattis med ny bil Bedre om man ikke har høye forventninger når man søker gjøre noe datarelatert i/til sin BMW. Selv salgssidene deres på web krever tålmodighet tilsvarende det man hadde den gang man surfet med analogt telefonmodem Undrer på hvor mange kunder som har gitt opp bilmerket allerede her? Ikke at jeg hører andre skryte av konkurentene på dette området. Feilmelding om vin koden slet vi periodisk med de første 4-5 dagene, men har siden vært stabilt. Vår bil har ikke NAV og oppdatering som var tilgjengelig for mediaspilleren var allerede innstalert når vi fikk bilen. Men jeg ble litt overrasket om det faktisk er tilfelle at kartene må oppdateres via USB? Gjør den ikke det automatisk via 3G? Samt jeg vil stille spørsmål med klargjøring om du ikke allerede har nyeste på plass. Kunder flest vil jo reagere på feile kart og med påfølgende klage til selger. Remote Cockpit via web får vi kun til å virke delvis og BMW support selv om de er aldri så høflige er de fulstendig ubrukelig. Jeg mistenker de er innleid fra 3.part supportfirma og trolig aldri sett en BMW annet enn på gaten på vei til jobb. Vårt møte med BMW sine servertjenester og support gjør at vi velger ikke å kjøpe internettpakken som planlagt for Spotify da vi frykter den vil skape enda mer frustrasjon med manglende oppetid og hastighetsproblemer slik vi opplever på tjenester allerede implementert. Pga elendig brukermanual oversatt av en robot og korrekturlest av Mr. NoBody og til dels dårlig oversettelse av menyer i bilen kom jeg i skade for å starte et nødkall. Heldigivs var det ingen personer skadet for vedkommende ville blødd ihel før samtalen ble aktivert til systemet faktisk begynte å ringe. Siste tur på 94km tikket inn med 98% effektivitet, hvorav 51% ble registrert som batteridrift. Forbruk 4,7l/100km. Med ladepris 8,- før start og bensinpris 14,-/l gir det kost på 7,38 pr mil. For å lettere sammenligne kostnad med vanlig bil, (strøm+all bensin kost / bensinpris) = 5,27l/100km Er det noen som har funnet maks kjørelengde man får før disse kostnadstallene blir mindre optimale? Manualen sier lite om hvordan vi skal lese effektivitetstallet. F.eks. vil det synke om denne turen hadde vært dobbelt så lang med tomt batteri? Eller vil effektivitetstallet da kun beregne optimalt bensinforbruk utifra kjørestil uten å ta hensyn til manglende batterikapasitet?
-
Du har nok rett at en nyere installasjon 1-2 år reelt kan tilføre eiendommen merverdi. Men som huseier evner jeg stort sett bare se kostnader med alt som krever vedlikehold. En ladestasjon med fast kabel vil kabelen vær å regne som slitedel som må byttes av autorisert elektriker. La oss si vi med pen bruk får 3 år ut av den gir det vedlikeholdskostnader rundt 900,- i året. Levetid på selve ladestasjonen virker det nærliggende å sammenligne med andre hvitevarer i hjemmet. I prinsippet er den bygget som et forenklet PC power med fancy deksel. Men som med all elektronikk i disse dager lages ting sjelden overdimensjonert så jeg blir ikke overrasket om kondensatorer i strømforsyningen holder akkurat ut garantien. For meg virker det nærliggende at servicebransjen som allerede gjør hvitevarer vil komme mer på banen og også utfører vedlikehold og reparasjon på lokasjon på ladestasjoner. De er bedre rustet til å håndtere privatkundemarkedet med langt lavere kostnadsnivå enn elektrikerne som i dag skummer fløten.
-
For å svare på dette selv. Disse trykksensorene ser i dag ut til å inneholde teknologi tilsvarende en typisk utsalgspris 149,- pr enhet med 40-60% avanse. De er bygget på en enkel IC chip som har trykksensor, temperaturføler, bevegelsesensor og 433MHz radiosender integrert med volumpriser under 15,- pr enhet. Legg til et par passive komponenter og et knappesellebatteri. Selve ventilstammen har funksjon som antenne og har allerede fått et dårlig rykte da mange startet lage disse i metaller som korroderer med påfølgende ventillekkasje og knekte ventilstammer når man skal demontere. Når dette skrives 2016 ser dekkbransjen ut til å ha landet en pris 2000,- for et sett á 4 stk ved kjøp av felg eller dekk. Trolig er det lisensrettigheter som skal betales i noen av leddene her, men når uautoriserte kinakopier om få år når markedet kan vi regne med å se et kraftig prisfall. Og med behov for 8 stk pr bil er det et kjempemarked.