
Annern
Medlem-
Innholdsteller
20 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjøretøy
Bmw 1 serie e81
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Annern's Achievements
Newbie (1/14)
0
Nettsamfunnsomdømme
-
Prøvde å bytte den i dag, prøvde først å ta en større kopp på baksiden og en som presset på framsiden der jeg har markert med rødt, noe som i teorien skulle fungert men det sitter så latterlig godt at gjengene ble rundet ut. Skal merkes at jeg kjøpte et billig gjengestag på biltema fordi jeg ikke trodde det kom til å sitte så ille. Prøvde også å kjøre en skive på baksiden, gjengestang gjennom og en kopp som traff metallkanten på foringa, for og så banke løs alt jeg hadde men det nytter ikke. Får håpe jeg kan få tak i et verktøy som er bedre egnet for jobben 🙂
-
Takk for svar! Ja fant en video hvordan dette gjøres på e90 regner med at det er forholdsvis likt på min e87, men han brukte et spesialsett, men kanskje det er mulig å få kjøpt en metallkopp bare som passer slik at den treffer metallbiten i midten på foringen og en litt større kopp på baksiden og en gjengestang Skal se om jeg finner noe
-
Hei, Har nettopp hatt bilen på EU kontroll på min BMW 1 serie 2010 mod, og det var selvfølgelig et par feil som må rettes opp i.. Er snakk om en bærekule foring, nedre ytre høyre bak visstnok, så jeg fant denne på nett: https://www.bildeler.no/foring-bakstilling/v/58786/bmw/1-serie?arsmodell=2010&drivstoff=d&karosseri=760&motorkode=n47d20a Og med støvmansjettet stå står den under foringer og opphengskuler men det må da være snakk om støvmansjetten til drivakselen? Altså denne: https://www.bildeler.no/drivaksel-mansjett-ytre/v/76815/bmw/1-serie?arsmodell=2010&drivstoff=d&karosseri=760&motorkode=n47d20a Noen som har byttet denne foringen før? Trenger man et spesial pressesett eller er det mulig å få til uten? Takk for svar!
-
Heisann, Etter å ha demontert radiatorvifta, luftfilterhuset, og litt diverse, så fant jeg ut feilen (den eneste forhåpentligvis), med bilen min. Det viste seg at ladeluftslangen hadde hoppet av på intercooler siden, og gummipakningen hadde sklidd vekk og lå utenfor sporet til intercooler-flensen. Den var også nedsøkket i olje, spesielt mye på turbo siden, og er redd for at turbo har tatt skade. Hvor denne oljen kommer fra vet jeg ikke ennå, og vet ikke om det er samme problemet som har forårsaket det, så det må jeg finne ut... Nå har jeg et lite dilemma her: I september 2017, var bilen med i en kollisjonsulykke, og da byttet de blant annet radiator og radiatorvifte. Her mistenker jeg at de som har gjort jobben ikke har klart å sette på klemmen ordentlig, og nå har det fått store konsekvenser. Jeg kan også tenke meg at DPF også har gått tett som følge at dette.. Når turboladetrykket ikke er riktig, aka undertrykk i systemet, så nekter DPF'en å regenere.. Så nå vurderer jeg å sette på plass delen slik den var, og klage til BMW. Kan jeg kreve at de sjekker om det har forekommet skade på turbo, og evt andre komponenter som følge av dette? Her er et par bilder av ladeluftslangen etter jeg har tørket bort mesteparten av oljen:
-
Noen som kan fortelle om denne kabelen virker ålreit? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=142196815
-
Annern reagerte på et innlegg i et emne: Beste program for å lese feilkoder?
-
Ahh det gir mening. Men nå ettersom jeg har kjørt (ca 1000km) etter å ha satt inn ny DPF, vil disse verdiene bli feil dersom jeg resetter beregnede verdier nå? Regner med at det ligger litt sot inne i dpf innen nå Jeg fant en ganske fin tutorial på hvordan man skal gå fram med ISTA +: Da er det bare å få lastet med ista + og teste
-
Kunne jo ha vært LMM som er defekt, leser ut for høye verdier og det sprøytes inn mye mer diesel enn nødvendig, som igjen blir brent og det blir masse sot. sotmassemåleren er heller ikke resatt, så vet ikke om det er derfor den går i limpmode fordi den tror sotmassenivået i dpf er mye høyere enn det egentlig er? Hvilke slanger/sensorerer relevant til turbo burde man sjekke? Sist jeg hadde bilen på bukk virket det som det lakk litt (olje?) fra intercooler slangen, var iallefall ganske vått rundt i området der, men det er så mye greier i veien så må demontere masse for å komme til. Har hørt det er normalt at det svetter litt olje herifra, men som du sikkert har forstått er mine bilkunskaper begrenset. Takk for svar.
-
Hei, kan noen forklare forskjellen mellom ista og inpa? Slik jeg har forstått det så gir ista enda mer detaljert informasjon enn inpa, men inpa fungrerer fremdeles bra til det meste? Har en BMW 1 serie '09 modell, og har tenkt til å kjøpe en K+DCAN kabel og installere enten Inpa eller Ista på en bærbar PC jeg har, men må jeg ha windows XP for ista også, akkuratt som inpa? Jeg trenger dette programmet fordi jeg har noen turbo/DPF problemer, code 4530 - Charge air pressure control, control deviation, bilen går forferdelig dårlig, og går i nødmodus et sted mellom 2000-2500 o/min, men går fortsatt forholdsvis dårlig opp til det øyeblikket den går i limp-mode. Da må jeg ligge på lavt turtall en liten stund før jeg merker at den går ut av limpmode igjen. Hører en intens hisselyd fra motorrommet i det jeg gir på, og det soter som bare faen ut av eksospotta når jeg gir på litt. I dag tok jeg ut EGR ventilen, rensa den, det virka som den runde plata som skal kunne bevege seg opp og ned hadde klogget seg fast i ytre stilling, så fikk iallefall løsnet opp denne slik at den nå kan bevege seg fritt. Vurderer å kjøre full EGR delete dersom dette er det som forårsaker mine problemer, men må finne ut om det er årsaken før jeg evt gidder det.. Fjernet også luftmassemålersensoren og forsøkte å rense denne med bremserens, og tok ut MAP (Manifold absolute pressure) sensoren og fikk ut dritten som var inni der. Spruta også litt EGR rensemiddel ned i air intake manifoldet for å prøve å rense opp evt møkk. Etter å ha gjort alt dette så går bilen fortsatt ikke noe bedre, den hisser høyt når jeg gir på (denne hissinga går vekk når den går i limpmodus). Lurer på om INPA/ISTA kan gi meg litt mer spesifikk informasjon enn en vanlig feilkodeleser ettersom "Charge air pressure control, control deviation" ikke sier meg så mye. Og en annen ting, jeg byttet nettopp til ny DPF, og det var ikke bare bare å få den pakninga som skal sitte mellom turboflensen og toppen av DPF tett, så det lekker nok muligens litt eksos ut der, selv etter jeg har tatt på et lag med eksospasta utapå klemma, kjenner jeg at det siger litt varm luft ut. Iallefall, så må jeg visstnok RESETTE alle sensorer som er tilknyttet dpf'en ettersom ny dpf er nå montert.. Er dette noe man kan gjøre med ISTA/INPA?? Tusen takk for svar
-
Okei så overvåket air flow massen mens jeg kjørte, den toppet på rundt 160g/s på full throttle. Dette er visstnok ganske normale verdier etter det jeg har forstått med litt research? Men en ting som er verdt å nevne; når jeg ga på litt og bilen gikk over i limp mode, gikk luftmassen betraktelig ned. Istedenfor å ligge på 160 g/s på rundt 2500+- omdreininger så lå den på rundt 50-60 g/s på samme turtall når den var i limp modus eller hva enn man skal kalle det. Noen formeninger?
-
Ser du noe unormalt her? Trykksensoren ser ut til å fungere som den skal faktisk, men dette med LMM ble jeg litt usikker på nå, hva er vanlige verdier for luftmassemåleren?
-
Men dro den godt fra 1500-2200 ish også?
-
Beklager sent svar, Nå har jeg jo nettop byttet dpf (2 uker siden) så det skulle da neppe være nødvendig å regenerere ennå. Jeg sjekket med autophix diagnoseverktøyet mitt, og den sa at forrige regenerering skjedde for 2041KM siden. Men nå har det seg slik at jeg ikke har fått resatt DPF sensorne ennå, jeg fikk time på BMW og de skulle ha 800kr for å resette dpf og sensorer, greit nok tenker jeg. Det kan ha noe med hvorfor den ikke vil regenere nå, men tviler på at den trenger det allerede uansett. Soot mass/ash mass finner jeg ikke på autophix'en min Jeg byttet den vacuum slangen mellom DPF og exhaust pressure sensoren, og alle feilmeldingene forsvant en liten stund. Det lekker fortsatt en del ut av eksosklemma mellom turboflens/dpf, har tatt på en del eksospasta men må ta på litt mer, vanskelig å få det jevnt rundt hele klemma, trangt er det for å si det sånn.. Også tenker jeg kanskje å ta litt eksosbandasje rundt utapå klemma om det har noe hensikt. Det er litt tettere nå og bilen går noe bedre enn den gjorde før jeg bytta slange og tok på pasta, men det er fortsatt noe rart. Den går i limp mode/mister mye av effekten sin, skjer som regel rundt 2200-2500 omdr/min, også har den dårlig drag helt opp til 3000 også får den tilbake litt av effekten en bitteliten periode, bare i noen sekunder, så går den dårlig igjen. Hver gang den går over i denne såkalte "limpmodusen", så hører jeg en endring i eksosen, den blir liksom litt dypere, og draget er helt dass. Da må jeg kjøre rolig en liten stund, bare gasse, bremse, gasse bremse og kjenne på draget under 2000 omdr/min også plutselig går den som den skal igjen men så fort jeg drar den over 2200 ish, back to limpmode.. Nå på vei tilbake fra jobb, sjekket jeg feilmeldinger, og nå hadde det kommet en ny, feilkode: 4530 charge air pressure control deviation Gjort litt research, har visstnok noe med turboen og gjøre?? Kan jo være fordi eksosen min ikke er helt 100% tett også og da får ikke turboen riktig trykk, hmm. Har også en del andre feilmeldinger: 4C2E DDE control unit internal 4C29 DDE control unit internal 4C2F DDE control unit internal Disse vil ikke forsvinne, har prøvd å resette flere ganger. Ble faktisk kvitt varsellampa på DSC på dashboardet, ved å recalibrere noen sensorer, så den er borte, men har fortsatt feilmelding angående "Steering Angle Sensor, plausibility". Kan desverre ikke rekalibrere denne sensoren med mitt diagnoseverktøy, så må finne ut av det der, og hva disse "DDE control unit internal" feilmeldingene betyr. Kan muligens ha noe med cruisecontrollen min å gjøre. Av en eller annen grunn har cruisekontrollen min plutselig sluttet å fungere..
-
Lurer på hva som kan ha forårsaket det. Kan en dårlig tune/map være årsaken til at DPF aldri ville sette igang regenerering elns? Må jo ha vært noe som har sviktet, noe sensorer eller drit som ikke har fungert over lengre tid og til slutt har det blitt så tett at det er for sent. Først sånn 2 uker før det ble helt tett (bilen døde på tomgang basically), så lyste DPF feilmeldingen opp på dashbordet, men da er den eneste forklaringa at noe sviktet som gjorde at regenering aldri skjedde. Som sagt 2000KM siden forrige regenerering så ://
-
Annern reagerte på et innlegg i et emne: BMW 116d E87 DPF/Turbo problemer
-
Takk for mye nyttig informasjon! Nei vet at det ikke skal noe pasta inne i klemma, fordi det herder og blir like hardt som stein og kan bli kødd å få av igjen, men om jeg tar det utapå klemma burde det gå greit tenker jeg. DPF er det verste drittet jeg noengang har vært borti, så jeg tar heller å tar på litt eksospasta utapå enn å måte åpne den klemma igjen. Dette smøringsmiddelet hadde sikkert ikke vært dumt å ha nei, føler at de leddene på selve klemma er veldig svake og lett bøyer seg før klemma har havnet i riktig posisjon og dermed vil det ikke bli helt tett. Og jeg satt tappene mot turboflensen, den klikka seg på en måte på og jeg sjekket om de tappene passet på DPF siden men det ble bare helt feil så vil tro det er riktig. Filteret er jo byttet for 2 uker siden, det er vel ikke tett igjen nå? Bilen har bare gått 63000 km, så det er i utgangspunktet rart at det er tett etter så kort tid. Hvordan vet man om de som har tunet bilen har gjort en dårlig jobb, og hva er det som styrer at mappen gjør at det soter for mye? Okei så hvis jeg forstår deg rett angående ny programvare etter dpf bytte, så har det ingen hensikt å legge inn dette før jeg er 100% sikker på at alle sensorne fungerer som de skal, og jeg får erstattet vakumslangen? Og finnes det flere exhaust pressure sensorer? Vet bare om den som er koblet direkte til DPF via den slangen 😕 Jeg har også N47 btw
-
Heisann, For noen uker siden oppdaget jeg at min gamle DPF var helt klogget av sot og det var for sent å sette i gang regenerering. Så jeg valgte å kjøpe en helt ny DPF, og jeg har nå byttet denne på bilen min. Jeg sliter med å få det helt 100% tett rundt eksosklemma som connecter toppen av DPF til turboflensen (se vedlegg under). Jeg har satt på pakningen, men den falt jo ut hele tiden så det ble et veldig tynt lag med superlim for å holde den på plass inntil turboflensen.. Men er fortsatt ikke helt tett nå så da kliner jeg bare litt eksospasta rundt så blir det nok tett. Jeg fant også nylig ut at den slangen som går til fra DPF'en til exhaust pressure sensoren (nr. 4 på tegning nr 2) er sprekt opp så det blir antageligvis feil trykk, noe som kan forklare en del av feilmeldingene jeg får. Jeg har en autophix bmw diagnostikkverktøy som jeg kan sette i gang regenereringsprosess, sjekke data streamlines og slette feilkoder, og det er 1980KM siden forrige regenereringsprosess ble satt igang. Nå har jeg forstått det slik at nå som jeg har ny DPF så vil den ikke prøve å regenerere med mindre den har fylt seg opp med sot allerede. Men når alle disse feilkodene er der så tviler jeg på at DPF vil prøve å sette i gang regenerering selvom den trenger det, så vil det være veldig dumt å kjøre bilen i en slik tilstand som den er i nå? Jeg tenker å ta meg en 40min kjøretur for å få hentet den slangen jeg trenger og forhåpentligvis løser det alle problemene mine. Også verdt å nevne at bilen er chippet, og etter jeg har fått alle disse problemene fusker bilen på et viss turtall, kengeru-style selv om jeg har jevnt gasspådrag. Når jeg kommer over det turtallet er den tilsynelatende normal, utenom litt dårlig drag og at det blir en endring i eksoslyden også går bilen plutselig dårligere, også må jeg bare kjøre rolig litt igjen så går den normalt helt til jeg drar den litt opp på litt høyt turtall så går den dritt igjen. Ja og forresten! I følge BMW er det en slags counter som må resettes dersom det settes inn en NY DPF. Noen som skjønner hvorfor/hva de mener med dette, og om dette er noe mitt diagnoseverktøy kan fikse?? Her er ihvertfall alle feilmeldingene jeg får opp: 4010: Exhaust backpressure sensor, before particulate filter, signal 41BA: Exhaust backpressure sensor 4530: Charge air pressure control, control deviation 4d00 Exhaust backpressure sensor, signal 480A: Particulate filter system 481A: Particulate filter system 4C2E: DDE control unit internal 4C29: DDE control unit internal 4C2: DDE control unit internal 4D03: Exhaust backpressure sensor, signal 4CF3: Exhaust backpressure sensor, signal 4C5E: Particulate filter system Setter stor pris på hjelp!!