Gå til innhold

telekarlsen

Medlem
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    2011 F11 520d

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

telekarlsen's Achievements

  1. Hvordan får jeg løftet på viskerne-armene (for rengjøring/bytte) når de legger seg delvis under panseret i hvileposisjon? Finnes det en lur måte å lokke dem frem på? (er sikkert en IQ-sperre ) Terje
  2. Et spørsmål om bruk av startkabler: (søkte etter 'startkabler' i denne tråden, uten hell) Hvordan bør jeg gå frem når jeg skal yte start-hjelp til en annen bil? Bør jeg koble kablene rett på batteriet, eller på punktene i motorrommet? Og noen rekkefølge på kobling som er anbefalt? På forhånd takk Terje Edit: Jeg bare gjorde det. 1. Plusspolen på batteriet til bilen som trenger hjelp. 2. Plusspolen på mitt batteri (under bagasjerommet) 3. Minuspolen på mitt batteri 4. "jord" på bilen som trenger hjelp.
  3. Rimelig kjipt med deler som ryker, og feilen/svakheten er kjent Selv opplevde jeg at EGR kjøleren på min 2011 F11 måtte byttes, kun en uke etter overtagelse (denne høsten) - for egen regning. Symptomet var at bilen "drakk" kjøleveske og det var ingen åpenbar lekkasje. Kr 10.500,- kom det på Og jeg mener at BMW har recall-programmer for denne delen, bare ikke på min bil... En litt annen sak - Noen som vet om en kan tvinge Auto Stop/Start til "default off"? Terje
  4. Jeg har jo ikke så mye peiling på dette (har likevel hatt en altfor bratt lærekurve allerede), men mitt inntrykk er at ventilen soter igjen over tid og vil, før eller siden, 'sette seg'. Eller operere for tregt for at motoren kan gå bra på lave turtall. At kjøleren har en intern lekkasje er tydeligvis vanskelig å påvise, men likefullt irriterende da den ikke er billig å skifte ut - regningen på bytte av EGR -kjøler og -ventil kom på 10.300,- inklusive arbeid. Om lag 7.500,- i deler. Er feilen så vanlig at det burde vært en recall på disse delene? Mener å ha lest om recall - programmer i USA for ventilen.
  5. Ville bare dele min frustrasjon og erfaring på forumet, (flytt gjerne innlegget om det ligger på feil sted) Jeg ble "bimmer" for første gang for 2 måneder siden da jeg kjøpte en brukt 2011 F11. Den hadde da gått 111k og hadde bytta luftfjering, frontrute og ellers noen slitedeler. Og fremstod som relativt strøken. Bare at problemene meldte seg mindre enn en uke etter overtagelse. Først meldte bilen om lavt nivå på kjølevesken. Måtte helle på 2 liter(!) før den ble mett. Og innen enda en uke var gått måtte jeg helle på ytterligere en liter. Jeg kontaktet Bilia Drammen og de svarte nesten umiddelbart: "AGR-kjøler" Mitt lokale verksted gjør en trykktest av kjøleanlegget og finner ingen åpenbare lekkasjer, men anbefaler å bytte tanklokk på ekspansjonstanken... Jeg gjør som anbefalt, bestiller nytt lokk fra BMW og noterer meg at jeg mottar en litt annen variant av tanklokket enn den som står originalt i bilen fra før. På med det nye lokket og så holder jeg et våkent øye med kjølevesken og kjører litt rundt i distriktet. Så, etter et par dager til, dukker Drivetrain-varselet opp. Og motoren fyrer svært dårlig på tomgang. Kveler seg faktisk et par ganger. Skikkelig mandags-bil... Litt googling fram og tilbake, så finner jeg ut at EGR ventilen- og kjøleren kan være en fellesnevner for mine to problemer. Forsøker å bytte EGR-ventilen selv men det blir for vanskelig for meg å dra ut den gamle, sitter bom fast. Uten riktig verktøy må jeg gi tapt og bestille time på verksted. Men, mens jeg inspiserer ventilen (der den står fast), så finner jeg fukt på undersiden av kjøleren (se bilde), på det staget i plast som er lagret opp på undersiden. Jeg mistenkte derfor at kommentaren fra Bilia (om AGR-kjøleren, som kunne være lekk invendig) hadde noe for seg. Fikk bytta både ventil og kjøler og voila! - motoren puster fritt igjen, og kjølevesken holder seg inne i bilen Nå forstår jeg litt mere om BMW generelt og EGR spesielt, og tenker at EGR er en ulykke som venter på å skje. Bare sånn den teknologien er. Priser meg lykkelig for at dette ikke hendte meg på en av mine tidligere Audier... Jeg forestiller meg også at å kjøre på Sport istedenfor Comfort kan forsinke denne prosessen noe, at det tar lengre tid før ventilen tetter seg neste gang. Har dere noen tanker rundt dette? Ikke rart vi "bimmere" kjører litt hardere enn andre, vi forsøker bare å blåse ren EGR-ventilen
×
×
  • Opprett ny...