Gå til innhold

Jarl-Thomas

Medlem
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Jarl-Thomas's Achievements

  1. Det er slike bakker som polske trailer sjafører ikke kommer seg opp om vinteren👌🏼 Så kan vel si at det er halv bratte bakker slik at du må enten holde bremsen inne eller bremse på gir. Føler jo bilen gjør det han skal men ligger i 80 også girer den ned slik at man omtrent havner i frontruta...Holder jeg gass går det fint.. men rører jeg bremsen for å bremse litt i bakken girer den ned selv.. Men tenker å ta en flush på kassa så kan hende den blir litt mere myk da. Uvisst om dette har blitt gjort før og hvis ikke så er 250.000 mye på "lifetime BMW oil"...
  2. Kanskje en liten lekkasje i en av returslangene på dysene dine? Hender at når bilen har stått litt så kommer det noe luft inn i systemet og dette blir borte når bilen har fått gått litt på tomgang. Dette kommer veldig an på hvor stor lekkasje det er. Man kan tro at det er noe med glødingen siden bilen er kald. Teknisk sett skal bilen ikke bruke gløding i denne temperaturen som er ute nå. Kan tenkte meg bilselger hadde startet og evt varmet opp bilen før du kom å hentet den. Du har gode muligheter med å ta bilen tilbake og klage på det du opplever. De har 2 sjangser å rette feilen før du går videre i saken. De velger som regel selv hvem de ønsker å bruke av verksted.
  3. Hei. Har en X3 04' 3.0D som har rulla 250k. Har begynt å merke at når bilen kjører i nedoverbakker så har automat kassa tendens til å gire et gir ned slik at bilen bremser på motoren. Dette er veldig ubehagelig fordi bilen bremser voldsomt ned plutselig og står på 3500 omdreininger. Har en tendens til å ligge litt høyt på gira føre den girer over også noen ganger. Dette skjer når bilen står i D. På sportmodus virker det som den skal og alle girene fungerer når jeg bruker triptronic. Ingen ulyder fra gir. Noen som har en ide? (Annet enn å kun la bilen være i sportmodus😂)
  4. Det som er at jeg har nettopp kjøpt meg bilen fra en bilselger/firma som roset bilen opp i skyene. Han hadde brukt bilen i 1,5 mnd selv osv osv (bla bla) uten noe problemer. Når jeg prøvekjørte bilen i 1 time prøvde jeg den i bakker, antispinn, antiskrens og sånn, uten noe feil. Bilen oppførte seg veldig bra. Hentet bilen etter et par dager og skrev kontrakten så begynte ting å skje samme dag jeg hadde hentet den. Har eid bilen i 12 dager nå. Har 3 mnd/2000 garanti. Så jeg har nå levert bilen tilbake til han, med krav om at feilene som oppstod skal rettes snarest. Han har vel 2 forsøk før jeg kjører retur på bilen og handelen. Jeg skal ihvertfall ikke betale 32.000 for ny kasse. Men må orienterte meg litt hva som kan være grunnen og være litt frempå slik at han selgeren ikke finner på noe raske løsninger. Hvis han slår seg vrang så må jeg også se muligheter for erstatning og gjøre jobben selv evt.
  5. Kan jo prøve å skifte olje først men er redd for at hvis det fungerer er det kun "brannslukking" før den virkelig smellen kommer. Dekkene er nesten nye og er av samme dimensjon. Lik luft på alle og har kalibrert dekktrykk sensoren. Aner du om den servomotoren til fordelingskassa skal gi lyd fra seg nå man skrur av/på bilen. Mener å ha lest et sted at den "synkroniserer" seg frem og tilbake hver gang.
  6. Hei. Jeg er helt ny på forumet og hatt min BMW i 1 uke nå. Jeg er på ingen måte ekspert eller mekaniker så jeg søker etter råd hos mine nye "brødre". Eier en X3 E83 2004 3.0D Automat 246.000km som har fått de 3 "døds" lampene i dashbordet. Symptomer: Begynte med at 4x4 kom sporadisk i akselerasjon og gikk bort etter 5 sekunder. I den forbindelsen hører jeg et beskjedent lite klunk som jeg antar at det er 4WD som gikk over til 2WD. I svinger begynte DSC å jobbe så jeg mistet motorkraft og 4x4 blinket. Var sporadisk. Bilen hadde mye dødgang i drivverket under køkjøring. Nøkket litt fra å gi litt gass til å slippe gassen helt opp. Dette gjaldt også noen ganger i større hastigheter. Slitasje varsler for bremseklosser har kommet og gått. Mye belegg igjen. Bilen lystret og fungerte ellers bra når jeg brukte ABS rett frem eller skrenset. Bilen fungerte også bra i oppoverbakke med antispinn og 4WD Hva som har blitt gjort: Begge ABS sensor bak er skiftet sammen med ringene. Tok ut begge ABS sensorene foran og renset dem for møkk. Her var det mye dritt på tuppen (hvis det er lov å si). Etter dette gikk bilen veldig bra og oppførte seg eksemplarisk i svinger og akselerasjon frem til neste dag da de 3 lampene begynte å lyse uten noe form for ulyd eller forvarsel. Det skal sies at bilen går silkemykt i drivverket nå som den er 2WD. Leste på nettet og fant at feilen kan være servopumpe til fordelingskassa. Skrudde den ut for å sjekke plastikk tannhjulet som blir slitt men dette var ikke slitt overhodet. Målte over elektronikken og motstanden som sitter på utsiden av motoren og alt så helt greit ut. Rengjorde inni for gammel støv og brukte elektronikk rens. Gikk over viklingene og børstene. Skrudde tilbake men hadde fortsatt samme feil som jeg antok siden tannhjulet opprinnelig var i orden. Leste av feilkoder dagen etter og fikk opp :5463/5F3A. Klarer å slette koder men kommer opp straks jeg kjører bilen noen meter frem eller tilbake. Rekalibrerte styresensor. Da gikk feilen bort og jeg kjørte bilen ca 5 kilometer med ABS 4WD fullt fungerende. Skulle rygge og da kom det en liten klunk og bilen fikk feilmelding igjen. Har prøvd med et friskt batteri for å se om bilen oppfører seg annerledes uten hell. Har kjørt live test på alle fire ABS sensorene som ga samme resultater og god info ang km/t/stillestående/rygging. Kjørte live test på styresensor. Samme grader høyre og venstre. 0 grader på midtstilte hjul/ratt. Rekalibrerte motstanden som sitter på fordelings motorer. Da hørte jeg den fungerte og virket som den snurret frem og tilbake. Fortsatt samme feil. Har sjekket styreenheten til fordelingskasse som ligger under gulvet i bagasjerommet. Ser tørt og fint ut. Ingen dårlig kontakt. Åpnet opp enheten for å visuelt inspisere om det var smuss/irr. innvendig. Alt så bra ut. Ledninger/kontakter ser bra ut. Mitt spørsmål: La merke til at det rant litt olje ut når jeg skrudde ut servomotoren. Den lukta skikkelig ille og var helt svart. Så regner med at den har mista all sin egenskap. Men er det slik at inni den fordelingskassa så er det en clutch som trenger antislip olje for å fungere skikkelig? Kan fordelerkassa "glippe" med dårlig olje? Har ikke fått skift oljekode som feilmelding. Trenger flere råd og hjelp fra dere. Mvh Jarl-Thomas
×
×
  • Opprett ny...