Gå til innhold

krisring

Medlem
  • Innholdsteller

    49
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    2009 X5 3.0D

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Jeg vet ikke helt. Det begynte for et års tid siden med at det tidvis ikke fungerte. Bare svart på skjermen, bortsett fra bildet av bilen og de tingene som har med parkeringssensorer å gjøre. Nå kommer det Reverse Camera Malfunction når man starter bilen, og det er svart der kamerabildet skal vises.
  2. Kabler loddet/spleiset og teipet og luka funker fint som bare det. Over til ryggekameraet som ikke virker…😒
  3. Fant ut av det! Det sitter en tynn kabel som antagelig fører et styresignal til låsen. Denne har røket i overgangen mellom karosseri og lasteluka…
  4. Eller er det noe med at bilen ikke skjønner om øvre del er åpen eller lukket, og dermed ikke klarer å styre låsen i lasteluka på riktig måte? Siden konstant 12V får låsen til å gå opp og ned i ett, så er det kanskje sånn at styringen bare avgjør hvor lenge 12V står på til låsen? Ganske forvirret her.
  5. Og softclose/sentrallås i nedre luke spinner uavhengig av om nedre luke er åpen eller lukket. Men øvre del ser ut til å skjønne når nedre del er åpen eller ei, for den rører seg ikke hvis lasteluka er åpen. Så jeg tror problemet er begrenset til nedre del, hvis jeg forstår noe av dette.
  6. Ok. Kabel til låsen i nedre del (lasteluka) måler ca 12V i 3 sek når jeg trykker på knapp for å lukke luka. 12V inn på låsen får den til å gå frem og tilbake (låsebolt med U-form går opp og ned) helt til jeg kobler spenningen fra igjen. Altså gir JBE-modulen stabil 12V når luka aktiveres. Noen tips til hva jeg kan sjekke videre? Har åpnet nedre deksel under hanskerom for å kikke på JBE-modulen, men ser ut som litt styr å komme til, så hvis jeg ikke trenger å bytte den, så lar jeg gjerne være. Har kjøpt en reserve, men det får heller være.
  7. Men hvorfor får strøm ut på pinne 11 soft close til å gå amok?
  8. Jeg prøvde dette i går. Låsen i lasteluka begynner å bevege seg opp og ned, akkurat som den gjør hvis jeg prøver å lukke luka på vanlig måte, eller når jeg åpner den. Det er vel softclose som går opp og ned, virker som den ikke skjønner når luka er inntil eller at den bare skal kjøre en gang. Den går opp og ned 7 ganger eller noe sånt når den trigges. Og det virker å være tilfeldig hvor den stopper. Det er vel derfor luka ofte ikke lukkes ordentlig og jeg må prøve mange ganger.
  9. Ja, det stemmer. Men kalibreringen jeg nevnte er noe med disse "spindlene" eller gassfjærene som åpner og lukker luka. Noe med å "lære" bilen når luka er helt åpen. Dette har iallfall ikke noe å si for oppførselen til min bakluke, jeg har prøvd bare for å kunne stryke det av lista. Hva slags kalibrering tenkte du på?
  10. Jeg prøver nok å finne en JBE 2. Angående låsemekanismen, så har jo verkstedet byttet hele innsatsen. Jeg forsto det som at det de hadde byttet var hele den delen som sitter i lasteluka. Kalibrering av bakluka er jeg litt usikker på, er det der man dytter den helt opp til den stopper, og så lukker den igjen?
  11. Takk for svar, alle. Jeg har kikket på ledningsnett mellom bil og bakluke. Noen sprekker i isolasjonen her og der, så jeg kommer nok til å gå over og "ekstraisolere" der den har sprukket opp, og så ta på ny filtteip utenpå for å beskytte kablene. Ingen brudd som jeg kunne se, og heller ingen åpenbare kortslutninger. I ISTA får jeg ikke noen feilmelding som går på bakluka, men jeg får opp at den sier den er "Closed" uansett om den er åpen eller lukket. En stund siden jeg kikket på dette nå, men mener jeg tolket det som at det var nedre del (lås/mekanisme i lasteluka) som tror øvre del er lukket. Ellers ville vel ikke selve luka gått opp og ned som den skulle. Det er vel her verkstedet mente denne meldingen kommer fra JBE, og at det kunne være problemer med selve enheten. Hvis jeg skulle velge å bytte JBE-enheten med en brukt del, hvor nøye er det at jeg finner eksakt riktig PN? Ser det er mange generasjoner av denne JBBF70-modulen. Jeg skjønner at jeg må kode inn riktig "ZB" i den. Men må jeg ha JBBF70 eller kan jeg bruke JBBFEIII? Mulig dette blir veldig spesifikt med tanke på å få noe særlig med svar.
  12. Takk for svar. De mente den satt ved hanskerommet, men i infoskriv jeg har funnet fra BMW så ser det ut som den sitter baki? Under sikringsboks eller noe sånt? Hvordan får jeg til å måle ut om det er brudd her, kommer jeg til alle steder mon tro?
  13. Hei! Vår E70 X5 (2009) har etter hvert fått et irriterende problem med bakluka. Ved åpning, uavhengig av om det er med knapp i bilen, håndtak på luka eller knapp på nøkkel, så åpnes den, men soft close-motoren (tror jeg det er) i nedre del (lasteluka) kjører opp og ned en 5-7 ganger. Samme gjør den ved lukking. Øvre del av luka går i lås på nedre del, og så begynner den motoren å dra luka ut og inn til den stopper. Da kan det hende luka har ca 1cm åpning, det kan være noe mindre, eller den kan ende med å bli lukket. Virker helt tilfeldig. Om det er litt åpning der, så varsler bilen at luka er åpen. Selv om den er i lås. Men den er da ikke dratt helt inntil. Må ofte prøve 5-6 ganger for å få lukket luka ordentlig. Har hatt dette på merkeverksted, de satset på å bytte låsemotoren i lasteluka, siden det var u-bolten der som beveget seg opp og ned. Det hjalp ingenting. Jeg prøvde å nappe ut plugg til låsemotor som gir signal om hvorvidt lasteluka er åpen eller lukket, i tilfelle det var noe med mikrobryteren der. Ingen bedring. Fikk verkstedtime for mer avansert feilsøking, som visstnok pekte mot JBE-boks som sender ut signal om at bakluke er lukket (eller noe i den dur). Verksted ønsker å bytte JBE-boksen, fortsatt med forbehold om at det kan være noe annet som er feil. Jeg ønsker ikke å bruke over 11k (pris for ny JBE-boks med montering og programmering), i tillegg til de 8-9k jeg nå allerede har brukt på dette, for å kanskje løse problemet. Er det noen her som har noen innspill? Fant en youtube-snutt som viser akkurat den oppførselen bilen min har.
  14. Hva er beste alternativ for tiden med tanke på kost/ytelse? Er det Kufatec og MoBridge som er de som gjelder hvis man skal ha det inn i iDrive? Vurderer ellers å bare anskaffe en sånn Tune2Air-sak og bruke nettradio på mobilen. Så kan jeg iallfall lade og spille av via AUX samtidig.
  15. Plugget ut Fistune i går og satte grønn MOST-plugg rett i MULF/TCU igjen (der det var satt inn loop-kabel for å koble inn Kufatec Fistune). Da kom AUX og blåtann tilbake. Nå er det bare DAB vi ikke har. Mulig Fistune-modulen er defekt?
×
×
  • Opprett ny...