Gå til innhold

NyreGrill

Medlem
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

NyreGrill's Achievements

  1. Heisann! Ser at det er flere tråder ang. kondens i lykt allerede, og folk har tipsa om å la bilen stå en varm dag med åpne lyktedeksler, eller å bruke hårføner på lykta etter man har tatt den ut. Man burde visstnok også passe på at dreneringsrørene til lykta er åpne og fri for drit. Jeg tror dette er gode tips, men det fungerte ikke på mitt problem. Den ene prosjektorlinsa mi hadde blitt helt matt, og det så ut som dugg/kondens. Jeg fulgte tipsene over, ved å ta ut lyspæra, og bruke hårføner bakfra og inn pærehullet. Ingen monn. Lot den stå 6 timer i solsteiken, med pæra ute. Funket ikke. Tok qtips, teipa de på en spisepinne og fikk gnikka innsiden av linsa. Neida, det eneste jeg oppnådde med det var å grise til innsiden av linsa... I det skjønte jeg at "duggen" satt på utsiden, altså på framsiden av linsa, inne i selve lykterommet. Som dere kanskje allerede har skjønt, så var poenget her å slippe å ta av fanger for å ta ut hele lykta. Faen ta, tenkte jeg, og tråler nettet etter løsninger. Ser at på volvo kan man bare dra ut prosjektoren om man tar av lokket bak. Dæven, det går da sikkert an her også, tenkte jeg. Til opplysning, du får løsna skruene bak, men har ingeniøren sørget for at det mangler 1mm. Den kommer ikke ut, samma hvor mye man vrir, vender eller drar. Men det ser veldig ut som det skal gå, ja, det ser sågar ut som det er meningen. Jeg gir ikke tapt nå, tenkte jeg, ikke faen om jeg tar av støtfangern for en duggete linse.. Så. Jeg rigger meg til med mikrofiberklut, blåsprit, hyssing, og kvist. Dytter hyssingen igjennom på oversiden av prosjektoren med pinnen, får etter gjentatte forsøk hyssingen til å dette ned mellom den løse prosjektoren og lykta(den ville helst inn i selve lykta). Får tak i hyssingen, og får på plass kluten over linsa. Med en hyssing i hvert hjørne av klutbiten, får jeg dratt den frem og tilbake over linsa, og får av "duggen". Ikke inkludert i beskrivelsen er hvor vanvittig mye knot dette var! Duggen var ikke dugg heller, det var noe slags belegg av et eller annet. Det gikk lett av, men man kunne fint se at det ikke var vann. Anyways: Ta av fangern. Ta ut lykta, og få åpna den. For det her tok antageligvis myyye lenger tid. Så tror jeg forsåvidt å få tørka bort med klut ikke var så dumt, er fornøyd med resultatet, og jeg slipper en kjedelig 2erfeil på eukontroll. Noen som kan skjønne hva det var linsa var dekt av? 😕
  2. Sånn var det visst ja! Takk for at dere lot meg finne ut på egenhånd... 😁😉👍
  3. Hei, jeg er ganske nybegynner på mekanikk. Har skjøtet flere kabelbrudd mellom karosseri og bakluke. Hører liksom starten på at den vil låse seg opp, men så låser den seg igjen. Jada, glemte hanskeromsluka da jeg holdt på i går, så bilen er strømtom nå også. - _- Sjanse for at det er i orden når batteriet er ladet igjen? Nok strøm for at kupelys går på, men sentrallås og start går ikke.
  4. Du kan jo bruke begge. om du vil ha den beste, ta den dyreste. ^^,
  5. Etter mye frem og tilbake, viser det seg at det er ledningsbrudd. Jeg kutta opp gummistrømpa som går fra karosseri til bakluka, den lengst til høyre. Ledningsplasten var sprø, og to av fire ledninger var tvers av. De andre var på vei til å gå av. Jeg satte på skjøtehylser fra biltema på de to som var av, og teipet de to andre med elektrikerteip. Teipet så alle fire sammen, og teipet til slutt hele strømpa så stramt jeg kunne. Forhåpentligvis holder det et år eller to. 😎 Så vidt jeg kan skjønne må dette gå igjen som et vanlig problem på e91, med tanke på tilstanden til ledningene. Kanskje en dårlig undeleverandør på disse?
×
×
  • Opprett ny...