Gå til innhold

---

Medlem
  • Innholdsteller

    118
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Nei, det fikser neppe motorfeilen, og feilen bør rettes, men bilen ble betraktelig mer kjørbar... og det hadde jeg ingen forventninger til, så jeg ble ganske overrasket! Bilen har utvilsomt godt av høyre kvalitet bensin og denne erfaringer gjør jo at jeg stiller meg tvilsom til kvaliteten på dagens normale 95 oktan, og om biler i det hele tatt har godt av det drivstoffet. Bilen er godkjent for E10, men det virker ikke som at godkjent for er ensbetydende med bra for bilen....
  2. Snek seg inn en skrivefeil der. Jeg forventet ikke å egentlig oppleve noen forskjell. Det forunderlige var at det var vesentlig merkbar forskjell. Det får meg jo til å stille spørsmål ved hva i alle dager er egentlig kvaliteten på dagens normale 95.
  3. 1 serie 116 - 2011-modell Noen andre som har prøvd? Har nettopp fylt. Det er som å kjøre en helt annen bil... Bilen har en stund manglet motorkraft, hatt lavt oljetrykk, giret feil, kjørt på sykt høyt turtall, hatt ulyder... Med annet drivstoff virker jo bilen nærmest normal igjen, til tross for en motorfeil (nytt registerkjede for et par år siden, men motorlampen slutter ikke å lyse, heller ikke etter å ha tømt bunnpannen for plast, slår ut på feiljustering av registerkjedet i diagnose, noe som visstnok ikke skal være mulig? Kvart omdreining feil?). Trodde det var denne motorfeilen som gjorde bilen fullstendig daff å kjøre, men det kan virke som at det er drivstoffet? Kommer aldri til å kjøre på vanlig 95 oktan igjen nå. Det virker jo som at bilen slettes ikke er laget for den! Tenkte jeg skulle dele min erfaring, dersom andre sliter med daffe eldre biler.
  4. Kom som en EU-feil. Hvordan fikses feilen?
  5. Jeg tolket det først ti at om man tar neste EU-kontroll kort tid etter, så har man i praksis EU-godkjent bil 4 år frem i tid, men det er kanskje ikke slik det fungerer? Det er kun om man tar EU-kontroll siste 2 måneder før frist, årsdatoen går videre? Tar man EU-kontroll tidligere enn det, settes ny dato, 2 år i fra tidspunktet for kontrollen, og ikke 2 år i fra opprinnelig oppgitt frist? Altså ikke noe å hente... snarere det motsatte.
  6. Den er godkjent ellers, bortsett fra et bremseskjold som jo kan fikses.
  7. Hvor tidlig kan man kjøre ny EU-kontroll etter forrige EU-kontroll?
  8. Er det slik at man kun får prøveskilt for én dag av gangen?
  9. Ja, imponert over feilsøk og diagnostiering. Betalte ikke mye, og dette var merkeverksted (Bilia).
  10. Ønsket er ikke å bryte regler, men utfordringen er rigiditeten i systemet når samfunnet skal gå rundt. Vi er avheng av transportmidler. 7 dager igjen til bilen må være EU-godkjent nå. Håper hjelpsomme samaritanere melder seg i morgen. Problematisk når en mekaniker opplyser en lysende lampe er en bagatell, og man er i den tro før en EU-kontroll. EU-kontrollen burde jo helt klart ha vært bestilt tidligere, så dette får man lære av til en annen gang. Forstår ikke hvorfor de fjernet 2 måneders fristen for utbedring. Må da kunne gå an å både ha fleksibel løsning, og den 2 måneders fristen.
  11. Takk for fine innspill. Fant mer informasjon fra merkeverkstedet: "prøvekjørt bil, motorlampe lyser konstant, går ujevnt ved start og mangler kraft ved lavt turtall. Kobblet på ISTA/Lader vurdert feilminet, bilet mangler kontakt med PDC det ligger lagret flere feil i sammenheng med timing lagret. deriblant VANOS og kamtiming, det utført testmodul for avgasskam og den viser til at mulige feilrsaker er feilaktig installering eller mekanisk feil i system, kntroller registerkjedet, kjedestrammer og still inn timing på nytt. utført testmodul for VANOS insug/eksos, disse viser til at mulige feilårsaker er skitten VANOS magetventil eller mekanisk defekt. det er ikke mulig å utføre VANOS systemtest da ISATA viser til at i-nivå er for lavt kobblet av VANOS magnetventil og startet bilen, den starter da riktig og går fint på tomgang. den fortsetter å gå fint etterpå. det kan her virke som at manglende oljetrykk kan ha forårsaket at VANOS aktuatorer ikke får regulert som de skal, men også mulig at timing er feil. ettersom det her er ukjent hvordan reparasjonen er utført burde bunnpanne demonteres og kontrolleres for spon og avleiringer fra kjedeskinner. kunde må spørre verksted om de har demontert og renset bunpane, har de utført oljeskift? demontert oljefilter og det ser ikke ut som at det er skiftet nylig. vi utfører alltid oljeskift med registerkjedeskifte og anser dette som en nødvendighet. konklusjon: mulig oljetrykksfeil fører tl at VANOS aktuatorer ikke regulerer som de skal, som fører til timing feil på motoren, det er her mulig at selve timingen også er feil i utgangspunktet. neste steg i feilsøket vil bli å demontere bunnpanne og kontrollere for urenheter, samt demontere topplokksdeksjel og kontrollere timing. anbefaler her kunde å dra til bake til verkstedet som skiftet registerkjedet og høre om de har renset bunnpanne skiftet guideskinner, utført oljeskift, skiftet bolter og andre monteringdetaljer." (Bunnpannen ble ikke demontert og renset. Mener det ble skiftet olje).
  12. Har mer informasjon fra merkeverksted her: "prøvekjørt bil, motorlampe lyser konstant, går ujevnt ved start og mangler kraft ved lavt turtall. Kobblet på ISTA/Lader vurdert feilminet, bilet mangler kontakt med PDC det ligger lagret flere feil i sammenheng med timing lagret. deriblant VANOS og kamtiming, det utført testmodul for avgasskam og den viser til at mulige feilrsaker er feilaktig installering eller mekanisk feil i system, kntroller registerkjedet, kjedestrammer og still inn timing på nytt. utført testmodul for VANOS insug/eksos, disse viser til at mulige feilårsaker er skitten VANOS magetventil eller mekanisk defekt. det er ikke mulig å utføre VANOS systemtest da ISATA viser til at i-nivå er for lavt kobblet av VANOS magnetventil og startet bilen, den starter da riktig og går fint på tomgang. den fortsetter å gå fint etterpå. det kan her virke som at manglende oljetrykk kan ha forårsaket at VANOS aktuatorer ikke får regulert som de skal, men også mulig at timing er feil. ettersom det her er ukjent hvordan reparasjonen er utført burde bunnpanne demonteres og kontrolleres for spon og avleiringer fra kjedeskinner. kunde må spørre verksted om de har demontert og renset bunpane, har de utført oljeskift? demontert oljefilter og det ser ikke ut som at det er skiftet nylig. vi utfører alltid oljeskift med registerkjedeskifte og anser dette som en nødvendighet. konklusjon: mulig oljetrykksfeil fører tl at VANOS aktuatorer ikke regulerer som de skal, som fører til timing feil på motoren, det er her mulig at selve timingen også er feil i utgangspunktet. neste steg i feilsøket vil bli å demontere bunnpanne og kontrollere for urenheter, samt demontere topplokksdeksjel og kontrollere timing. anbefaler her kunde å dra til bake til verkstedet som skiftet registerkjedet og høre om de har renset bunnpanne skiftet guideskinner, utført oljeskift, skiftet bolter og andre monteringdetaljer." (Bunnpannen ble ikke demontert og renset. Mener det ble skiftet olje).
  13. Tusen takk for svar! Man bør altså absolutt unngå å kjøre. Her var det litt mer slingringsmonn tidligere ved at kun avskilting var gjeldende. Gjelder forsikringen fremdeles tro, om man skulle gå 1-2 dager etter frist, eller kuttes den automatisk? Kan det være det går et automatisk varsel i fra Biltilsynet? Noen som vet? Tidligere sa man opp forsikringen selv.
  14. Noen mangler som det kan være ikke rekkes fikset før frist, hva gjør man? Kan man fortsette å kjøre?
  15. Det er gjort grundig diagnostisering, og flere ganger. Dette må fysisk sjekkes. Neste steg er å få tatt av bunnpannen, titte etter årsaker, og håpe det holder å fjerne plastikk, bytte oljefilter og olje. Dette er kostbart og det gjelder å prøve å finne noen som kan gjøre dette rimelig. Bilen er jo gammel, men likevel mye igjen av den, og den har stor bruksverdi i hverdagen. Nå er det bare 8 dager igjen til den må EU-godkjennes. Stress. Om noen kjenner noen entusiaster som kan se på og forhåpentligvis fikse dette, så si gjerne i fra. Eller om det finnes verksteder som gjør dette rimeligere enn andre.
×
×
  • Opprett ny...