Takk for fine innspill.
Fant mer informasjon fra merkeverkstedet:
"prøvekjørt bil, motorlampe lyser konstant, går ujevnt ved start og mangler kraft ved lavt turtall.
Kobblet på ISTA/Lader
vurdert feilminet, bilet mangler kontakt med PDC
det ligger lagret flere feil i sammenheng med timing lagret. deriblant VANOS og kamtiming, det utført testmodul for avgasskam og den viser til at mulige feilrsaker er feilaktig installering eller mekanisk feil i system, kntroller registerkjedet, kjedestrammer og still inn timing på nytt.
utført testmodul for VANOS insug/eksos, disse viser til at mulige feilårsaker er skitten VANOS magetventil eller mekanisk defekt. det er ikke mulig å utføre VANOS systemtest da ISATA viser til at i-nivå er for lavt
kobblet av VANOS magnetventil og startet bilen, den starter da riktig og går fint på tomgang. den fortsetter å gå fint etterpå. det kan her virke som at manglende oljetrykk kan ha forårsaket at VANOS aktuatorer ikke får regulert som de skal, men også mulig at timing er feil.
ettersom det her er ukjent hvordan reparasjonen er utført burde bunnpanne demonteres og kontrolleres for spon og avleiringer fra kjedeskinner.
kunde må spørre verksted om de har demontert og renset bunpane, har de utført oljeskift? demontert oljefilter og det ser ikke ut som at det er skiftet nylig. vi utfører alltid oljeskift med registerkjedeskifte og anser dette som en nødvendighet.
konklusjon: mulig oljetrykksfeil fører tl at VANOS aktuatorer ikke regulerer som de skal, som fører til timing feil på motoren, det er her mulig at selve timingen også er feil i utgangspunktet. neste steg i feilsøket vil bli å demontere bunnpanne og kontrollere for urenheter, samt demontere topplokksdeksjel og kontrollere timing. anbefaler her kunde å dra til bake til verkstedet som skiftet registerkjedet og høre om de har renset bunnpanne skiftet guideskinner, utført oljeskift, skiftet bolter og andre monteringdetaljer."
(Bunnpannen ble ikke demontert og renset. Mener det ble skiftet olje).