Hei,
her ble det ny konto etter mange år fravær.
Jeg har ett (for meg) merkelig problem med bilen, en 2006 x3 2.0d. Er ikke så mange måneder siden jeg kjøpte den og da viste det seg etterhvert som det ble kaldere at termostaten var gåen.
Jeg byttet termostat og agr termostat for ca 2 uker siden (par dager etter at bilen ble eu-godkjent) og de første dagene etter bytte ble der gradvis dårligere ladetrykk fra turbo. Da dabbet det av i 3 og 4 gir og kjentes nesten ut som bilen bremset når den fikk motstand(oppoverbakker).
Har ikke hørt noen ulyder eller sett noe røyk bak bilen som tyder på at selve turbo er gåen og turbinen kjennes ikke slakk ut og spinner lett for hånd.
To dager etter termostatbytte så leste jeg av feilkoder og hadde da 41aa charge pressure sensor, slettet denne og den er ikke kommet tilbake men problemet med utelukkende trykk er nå konstant (har ikke brukt bilen mer en testturer).
Jeg har hatt av innsug og der er lite "drit" i både det og egr ventil så tror ikke problemet ligger der, har også byttet vacumslangene som er under innsug og såvidt jeg kan se er det ikke vacumstyrt på turboen.
Jeg har også lest av livedata mens fruen kjørte bilen og ser da ut som sensorer virker som de skal men turbotrykket ligger da på minimalt og hele tiden under hva den viser den skal ha.
Siste tanken jeg har nå er at når bilen ble eu godkjent så fikk den nytt dpf pga tidligere eier hadde revet ut innmaten på det som stod på og det ble naturligvis en feil.
Kan dette muligens ha med nymontert dpf? Er dette noe som kodes evt bytte tilbake til den åpne boksen?
Er det bare tilfeldig at det begynte da jeg byttet termostat?
Setter stor pris på innspill da jeg ikke vil levere bilen på verksted for at de skal feilsøke.