Gå til innhold

19742002

Medlem
  • Innholdsteller

    6
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW 2002

19742002's Achievements

  1. Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en 1985-modell e30 320i m20b20. Lurer på hvilken oljetype og viskositet som er anbefalt her? Lurer også på riktig fyllmengde ved filterskift. Mineral, delsyntetisk eller helsyntetisk? Lurer også på hvilke tennplugger man skal ha til disse motorene?.
  2. Hei, jeg har akkurat hentet en 1985 modell e30 i Tyskland. Jeg skal bestille time til kontroll på biltilsynet så fort jeg har fått betalt momsen til Tollvesenet. Bilen er orginal og har ikke sideblinklys på forskjermene. Blir dette et problem når jeg skal få den godkjent til registrering? Har lest litt om at kjøretøyforskriften sier at biler skal ha synlig blinklys foran, bak og på siden. Men har også lest at biler som er godkjent i sitt opprinnelsesland (Tyskland) må også godkjennes i Norge pga. EØS-regler? Kan noen forklare meg litt om dette og hvordan jeg kan argumentere for å slippe å borre hull i skjermene på min e30?
  3. Hei Jeg lurer på når de første E30 ble produsert? Er det noen som har sikre kilder på dette? Har funnet en bil som påstås første reg. dato 06.1982. Etter det jeg har lest meg frem til startet produksjonen i Oktober, November eller i Desember 1982 alt etter hvor man leter. Så da er det vel sannsynlig at det er oppgitt feil reg. dato på denne? Takker for svar og ev. lenker som kan opplyse meg.
  4. Hei selger tilbyr seg nå å kjøre bilen på tilhenger opp til grensen mot Danmark og ev. et lite stykke inn i Danmark. Da kan jeg møte han med tilhenger selv og transportere bilen hjem på tilhenger. Da er det vel ikke nødvendig å tenke på eksportskilt? Bilen er avregistrert i Tyskland og selger har del 1 og 2 av vognkortet. Må det meldes inn til Tyske myndigheter at bilen er eksportert ut av EU? Trenger jeg kun del 1 og 2 av vognkort og kjøpskontrakt for og få tollet bilen inn i Norge og senere få registret bilen på meg når den har blitt vist på Biltilsynet?. Er det noe mer jeg må passe på å få av dokumentasjon eller gjøre underveis i prosessen med å importere bilen? Må jeg kontakte Dansk toll når jeg kjører på ferja på vei hjem, eller holder det å kjøre på rødt når jeg ankommer Norge og ordne alt i tollen der?
  5. Takk for svar. Jeg er fremdeles usikker på om man må ha eksportskilt for å kjøre bilen hjem eller om man kan bruke Tyske prøveskilt+Norske prøveskilt fra Danmark og hjem?. Det virker som eksportskilt er ganske mye dyrere og vanskeligere å skaffe en Tyske prøveskilt. Lurer på om eksportskilt skal benyttes i de tilfeller hvor man ønsker Tysk moms tilbake og man vil ha mulighet til å kjøre opp til 30 dager i Norge på dem? Er det noen som har erfaring rundt dette?
  6. Hei. Spør på dette forumet da jeg trenger råd fra noen som har vært i samme situasjon som meg. Jeg planlegger å reise til Tyskland om en uke eller to for å importere en 1985 modell BMW e30. Jeg har ikke importert bil før og har møtt på noen utfordringer. Bilen selges av en privatperson, den er for tiden avregistrert da den kun har vært benyttet om sommeren de siste årene. Selger sier at bilen nettopp har hatt hovedinspeksjon (eu kontroll) og alle papirer til bilen finnes. Problemet er at jeg må skaffe skilter til bilen da den skal kjøres i Tyskland, Danmark og i Norge. Noen hevder at jeg må skaffe eksport/tollskilt til bilen. Andre hevder at det holder med Tyske+Norske prøveskilt. Jeg har vært i kontakt med Tollvesenet som henviser meg til vegvesenet som henviser meg til Politiet. Det virker som ingen av dem kjenner til hvilke skilter og dokumenter jeg trenger for å eksportere en privateid, avskiltet bil fra Tyskland og importere den til Norge. Håper det er noen her på forumet som vet med sikkerhet hvordan dette må gjøres.
×
×
  • Opprett ny...