Gå til innhold

Chris050

Medlem
  • Innholdsteller

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Chris050's Achievements

  1. Måtte du da stille med COC / papirer som sier noe om at bilen er godkjent på forhånd? Etter min samtale med vegvesenet, ser det ut til at det er det største hinderet å komme over. Nemlig papirer fra produsent (BMW) eller "tredjeparts labaratorium" som sier at bilen er i henhold til sikkerhetskrav i EU. Noe som selvsagt ikke finnes på en japansk BMW, selv om den gjerne er slik. Lurer da fælt på om "labaratorium" kan være bilverksted eller inspeksjon gjennom statens vegvesen...
  2. Slik som @LP760 sier, drit finner man i alle land. Men av det jeg har funnet så langt virker det ikke som om de kjører bilene sine i Japan, de holder dem bare rene og pene i garasjen, med godt dokumentert gjennomsnitts-kjøring på 1000-3000km i året 🙂 Ikke nødvendigvis en gullgruve, men virker absolutt et godt alternativ for personer som meg som rett og slett ikke klarer å finne bilen jeg er på jakt etter i det norske markedet. Antatt at bilene er registrerbare i Norge, uten vas, selvsagt.
  3. Warm Climate pakken varierer fra bil til bil, men på F3x er bl.a klimanlegget rettet mot å blåse kald luft og har mindre effektive varme-elementer. varme i ratt og seter kommer ikke som standard, men er veldig vanlig tilleggsutstyr. Noe usikker på dette, men er vel gjerne litt dårligere isolert på "Warm climate" versjonen? (Er det gjerne ikke varmekabler i rutene på Warm Climate biler?) Ellers er det småplukk som annen olje og kjølevæske fra fabrikk, annet batteri og liknende.
  4. Stemmer at jeg kjøper for egen del, men selvsagt er det jo en fordel å kunne bli kvitt bilen i senere tid Om en tar en titt på dagens marked av 435/440 så finner man enten "herje-biler" som er kraftig modifiserte og kjørt 6 ganger rundt jorden, overprisede biler som har ligget til salgs i månedsvis, eller disse "Japan-importene". Er svært lite å velge mellom her til lands. Det jeg har klart å funnet så langt angående konvertering fra Japan -> EU modell er det egentlig ikke så mye så skal til. Tilsynelatende kan radio og navi kodes med ESYS uten bytting av deler på F3x serien. Registrering derimot, der er jeg både uviten og bekymret.
  5. Slet kraftig med å finne en tidligere tråd som faktisk dekker informasjonen rundt dette, starter derfor ny. Lurer på om det er noen som i nyere tid har importert BMW (Ikke veteran) fra Japan? Finner ganske mange, ofte LHD, i god stand med god historikk, som blir solgt for en billig penge hos auksjonshusene i Japan. Er selv på jakt etter f32 435i/440i eller f82 M4, og har hatt varsler hos de fleste nettsidene i Sverige, Sveits, Tyskland osv uten særlig hell. Alt som dukker opp er enten villt overpriset etter moms (Takk, NOK!), eller tidligere totalvraket for så å bli reparert i latvia uten dokumentasjon, med Aliexpress interiør og eksteriør. Prosessen rundt å få tak i en bil og få den fraktet til Norge virker ganske grei og oversiktlig, men det å få en av disse bilene registrert i Norge virker det som det finnes svært lite dokumentasjon på. Ser ganske mange biler som er importert fra Japan i nyere tid, så det er definitivt mulig og trolig lønnsomt. Er det så enkelt som å gå gjennom en "Individuell-godkjenning" visning hos Statens vegvesen, så er det bare å betale engangsavgift og få skilter? (Med høyde for små justeringer som f.eks justering av lys og liknende) Spurte Bavaria om de hadde erfaring og eventuelt var villig til å hjelpe, mot betaling, med denne prosessen. Henholdsvis da med papirarbeid, COC osv. Fikk da et kort svar på at dette var uaktuelt å få assistanse med.
×
×
  • Opprett ny...