wabby Skrevet Februar 9, 2010 Share Skrevet Februar 9, 2010 Gjelder E36 med aircondition (muligens andre modeller også) og E39. Symptom: * Motor blir varm og fin, men ingen varme inn i kupeen. * Varme kan komme ved høyere turtall. * Bilen koker ikke Da har nok varmeventilen din hengt seg og kan renses, er du uheldig så må den byttes (def. motor.). Delen kan fåes via Koed brukt for ca 300,- + frakt. Denne DIY viser demontering, montering, rens og lufting av systemet. Verktøy: Skrujern, torx, kniv, WD40. Har du det minste skrallesettet til biltema så ligger det rett type torx der. Husker ikke size. Anbefaler også ha litt frostvæske da det må etterfylles. Delen er montert på høyre dempertårn og er lett å se når man åpner panseret. I mitt tilfelle av det å ta av luftbelgen som går inn til innsuget så var alt fritt frem for å jobbe. * Dra ut begge strømkablene fra modulen * Skur av alle tre vannslagene, noe vann vil komme ut. Når alt dette er separert er det bare å løfte modulen opp, den henger i do gummifester på hver side. På oversiden av denne nå ser du to runde hus, i hver av disse er det en ventil som åpner og lukker. Disse kan ha kilt seg eller blitt trå. Rundt disse ser man 6 stk torxskruer, løsne disse forsiktig. Prøv å gjør rent først med en stålbørste eller lignende slik at man ikke ødelegger skruene. Når disse er løse kan den separeres. Pass på å ikke knekk, dra rett da du ikke vil skade innmaten. Selv satt dette veldig godt så jeg førte en kniv inn på alle sider for å separere for å så dra i fra hverandre. Hele denne biten er 3 delt. De to husene, en stålplate i mellom og så plasten alt er skrudd i. Du ser selv hva som gir etter først. Alle 3 delene skal separeres uansett. Når dette er gjort så spyl igjennom hele modulen med vann for å få ut evt grums. Sjekk ventilene for evt merker typ rust og lignende. Smør dem så litt opp igjen med WD40 eller annet, litt olje kan sikkert også brukes. Kjenn etter at alt glir fint. Når dette er gjort så monter sammen igjen i motsatt rekkefølge. PS: Som vane så pleier jeg å skru sammen i midten først og deretter på kryss i endene for å unngå evt lekkasje (på samme måte man drar til en topp). Gjør det samme her. PPS: Når man først har alt ute så kan man også montere en hageslange inn i den ene slangen for å flushe hele renseanlegge inne ved varmeapparatet, på denne måten kan du blåse ut ekstra grums som kan være en del av problemet. Når alt er satt sammen og montert igjen så må systemet luftes. Dette gjøres ved at du setter den på bukker forran, få snuta så høyt opp som mulig. En bratt bakke kan også være et alternativ. Brattere jo bedre. Dette er for at all luft skal komme ut av systemet. Når bilen er i gjort klar så er det bare å starte den og la den gå varm med ekspansjonstanken åpen. Etterfyll vann og frostvæske etter behov. Viktig å la bilen gå såpass lenge at vannet har nådd driftstemperatur og termostaten har åpnet. Kjenn jevnlig etter om du får varme i apparatet inne. Ruse motoren litt for å bygge litt trykk vil også hjelpe. Håper dette kan hjelpe noen der ute. Vanskelighetsgrad fra 1 til 10 hvor 1 er å fylle på luft på dekket og 10 er å overhale en maskin så vil jeg kalle dette en 3-4 jobb. Ikke mer. Lett og fort gjort. Jeg gjorde det nettopp i garasjen og tok meg godt med tid, og var ferdig ila 1-2 timer. TAGS: varme, kupe, e39, e36, vann, termostat, vannpumpe, kaldt, DIY, bytte, varmeventil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Februar 10, 2010 Share Skrevet Februar 10, 2010 Flott DIY..! Har dette problemet med min E39, og hadde tenkt å levere den inn på verksted for å få det fiksa, men å skal jeg prøve å gjøre dette selv.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Februar 10, 2010 Share Skrevet Februar 10, 2010 Konge! Vil bare få legge til at det er ikke alle som har to varmeventiler og sirkulasjonspumpe... Jeg hadde min oppe for to uker siden, og jeg har kun en varmeventil. E36. Men fin og oversiktlig DIY! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2010 Det kan nok stemme, men prinsippet og feilsymptomene er nok det samme der også. Utsende varierer nok litt på årsmodellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maloi Skrevet Februar 10, 2010 Share Skrevet Februar 10, 2010 "Delen er montert på høyre dempertårn og er lett å se når man åpner panseret. I mitt tilfelle av det å ta av luftbelgen som går inn til innsuget så var alt fritt frem for å jobbe." Den er montert på venstre dempertårn:) Visst du har luftbelg til innsuget på høyre side av motor vil jeg gjerne se d på bilde:P hehe.. Uansett, kjempe bra DIY!!! Dette kan spare folk for masse penger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ComfySport Skrevet Februar 10, 2010 Share Skrevet Februar 10, 2010 Hei! Knallbra innlegg. sliter selv med varme i kupeen men da på en e-34. Det jeg lurer på er når en har overhalt enheten kan en sette strøm på den å se at de(n) åpner. Regner med at en av pinnenne er felles mens de to andre er til hver sin ventil. en annen ting.... åpner disse ihennhold til spenningen dvs 12V full åpning og 6V halv... noen som vet. Mvh GV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Februar 10, 2010 Share Skrevet Februar 10, 2010 Hei!Knallbra innlegg. sliter selv med varme i kupeen men da på en e-34. Det jeg lurer på er når en har overhalt enheten kan en sette strøm på den å se at de(n) åpner. Regner med at en av pinnenne er felles mens de to andre er til hver sin ventil. en annen ting.... åpner disse ihennhold til spenningen dvs 12V full åpning og 6V halv... noen som vet. Mvh GV Når de er montert sammen igjen og du setter på strøm, vil du høre en klikkelyd. Høres godt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Februar 10, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2010 "Delen er montert på høyre dempertårn og er lett å se når man åpner panseret. I mitt tilfelle av det å ta av luftbelgen som går inn til innsuget så var alt fritt frem for å jobbe."Den er montert på venstre dempertårn:) Visst du har luftbelg til innsuget på høyre side av motor vil jeg gjerne se d på bilde:P hehe.. Uansett, kjempe bra DIY!!! Dette kan spare folk for masse penger! Jernteppe, har det fortsatt. Og ja, det blir venstre side (førerside) . Når jeg skrev DIY så så jeg for meg at jeg sto forran bilen og kikka ned i motorrommet. Så det er vel litt alt etter som, ble skrevet sent og Uansett, håper dette hjelper mange på forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ComfySport Skrevet Februar 11, 2010 Share Skrevet Februar 11, 2010 Skal til med å rense ventilene til helgen med mindre det blir grisekaldt. Vil da se hvordan det fungerer med å sette spenning på. Satser på en tilbakemelding. Mvh GV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aladdin80 Skrevet Februar 11, 2010 Share Skrevet Februar 11, 2010 Tusen takk for ett kjempebra innlegg:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ComfySport Skrevet Februar 14, 2010 Share Skrevet Februar 14, 2010 Erfaring denne helgen er følgende: Signal til varmeventilene er 0 og 12V. Og ja de klikker som en vanlig magnet ventil Det en må være oppmerksom på er at i ventilene står i åpen stilling når de ikke får tilført spenning noe som på el-faget kalles normally open(NO) ; fri flyt av kjøleveske. Når den får tilført spenning så lukker den og det blir kaldt i kupeen. I en krisesituasjon hvor det enten blåser kun varmt eller kaldt kan en gjøre følgende: Kun Kaldt: napp ut el-støpslet og det blir varmt (aktuelt om vinteren) Kun varmt: napp ut el-støpselet. På 3 pin kontakten er den ene felles mens de andre 2 er for hver sin side. Ohm pinnene og på de 2 pinnene som har høyest ohm kople til minus den andre kobles til pluss via nr. 30 (tenninga i run pos.) Sett gjerne inn ei sikring i kretsen pga sikkerhet. (aktuellt på sommeren) Måler du ingenting eller kun en verdi er ventilen(e) gåen. På min var de ca 25ohm på det meste og ca 12,5ohm fra felles til hver av de. Ps! kobler en direkte til pluss på batteriet uten bryterfunksjon så går batteriet tomt i løpet av noen dager hvis den står For ordenskyld vil jeg nevne at dette er gjort på en e34 med m50, men det ser helt likt ut som på trådstarters bilder Mvh GV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 17, 2010 Share Skrevet Februar 17, 2010 funker dette på e38 også`? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Mars 21, 2010 Share Skrevet Mars 21, 2010 Erfaring denne helgen er følgende:Signal til varmeventilene er 0 og 12V. Og ja de klikker som en vanlig magnet ventil Det en må være oppmerksom på er at i ventilene står i åpen stilling når de ikke får tilført spenning noe som på el-faget kalles normally open(NO) ; fri flyt av kjøleveske. Når den får tilført spenning så lukker den og det blir kaldt i kupeen. I en krisesituasjon hvor det enten blåser kun varmt eller kaldt kan en gjøre følgende: Kun Kaldt: napp ut el-støpslet og det blir varmt (aktuelt om vinteren) Kun varmt: napp ut el-støpselet. På 3 pin kontakten er den ene felles mens de andre 2 er for hver sin side. Ohm pinnene og på de 2 pinnene som har høyest ohm kople til minus den andre kobles til pluss via nr. 30 (tenninga i run pos.) Sett gjerne inn ei sikring i kretsen pga sikkerhet. (aktuellt på sommeren) Måler du ingenting eller kun en verdi er ventilen(e) gåen. På min var de ca 25ohm på det meste og ca 12,5ohm fra felles til hver av de. Ps! kobler en direkte til pluss på batteriet uten bryterfunksjon så går batteriet tomt i løpet av noen dager hvis den står For ordenskyld vil jeg nevne at dette er gjort på en e34 med m50, men det ser helt likt ut som på trådstarters bilder Mvh GV Så om jeg napper ut støpselet vil jeg altså egentlig kunne finne ut om det er den som er kaputt? Jeg får bare varme inni bilen på turtall på min bil, misstenker denne delen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Mars 23, 2010 Share Skrevet Mars 23, 2010 Må også tenke på at det er et lodd inni varmeventilen som fortsatt hjelper til å kontrollere "flow'en". Selv om du napper bort ledningen, kan det fortsatt være at du må ha litt turtall for å få varme i kupeen. Slik var det ihvertfall på min e36. Jeg åpnet ventilen og tok ut innmaten. Deretter var det å kjøre med vinduer åpne for å justere varmen, i rundt 25 blå ute.... Legger også til at jeg kun hadde enkel ventil og ikke dobbel som vist på bildene her. Og også uten sirkulasjonspumpe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomzern Skrevet September 21, 2014 Share Skrevet September 21, 2014 Hei! Har et spørsmål angående denne varmeventilen. Jeg skiftet kjølevæske på min E39 her om dagen, og etter det har jeg begynt å høre klikkelyden fra varmeventilen når bilen står på tomgang. Er det normalt å høre en svak lyd fra denne inni bilen når man står på tomgang, eller kan det være at jeg fortsatt har litt luft i systemet? Får god varme i varmeapparatet, men merker også at det blir varmere hvis jeg ruser litt. Mulig lyden var der før jeg skiftet kjølevæske også, men oppdaget den ikke før etter jeg hadde skiftet. Prøvd å lufte systemet med bilen i oppoverbakke også, men ble ikke nevneverdig bedre. Mvh Tomzern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå