Gå til innhold

E39 - Erfaringsrapport bytte av knirkeforing


Hollabaloo
 Share

Anbefalte innlegg

Da har jeg byttet knirkeforinger begge sider bak på min E39. Jeg brukte denne veldig gode DIYen:

http://www.beisansystems.com/procedures/swing_arm_ball_joints_procedure.htm

Den er så bra at jeg ikke ser noe poeng i å lage en egen DIY. Men jeg kan supplere med min egne erfaringer:

- Den første siden tok det meg 10 timer å bytte. Har aldri jobbet med bakstillingen på E39 før, og jeg knota fælt! Da jeg byttet på den andre siden brukte jeg 3 timer.

- Den ene foringen kjøpte jeg fra GS bildeler, og var av merket Febi. Den andre foringen kjøpte jeg fra Koed og var av merke Topran. Foringen fra Febi hadde overraskende nok merkbart bedre finish enn den fra Topran. Sistnevnte virket litt billigere, men det er ikke sikkert den varer kortere av den grunn.

- Selve byttet av foringen gikk knirkefritt i og med at jeg hadde kjøpt inn spesialverktøy for å presse den ut. Se bilder under:

barekule014.jpg

barekule015.jpg

barekule017.jpg

barekule018.jpg

barekule021.jpg

Verktøyet kostet meg 1650 kr alt inkludert, men så passer det på E38/E39/E52/E53/E60/E61/E63/E64/E65/E66/E67/E68. Hadde opprinnelig tenkt å selge det når jeg var ferdig, men har bestemt meg for å beholde det i tilfelle jeg kjøper meg en E60 om noen år (heller ikke aktuelt med utlån eller utleie dessverre).

Alt i alt en helt grei jobb å gjøre selv. Vær litt obs når man fester sammen bærearm og spindel igjen. Det er lett for at festet på bærearmen blir liggende å klemme på gummibelgen på foringen. Er man uheldig kan man få rift i gummien, og da holder neppe foringen mange årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Låner denne tråden litt jeg (A)

Skal skifte denne foringen nå jeg og, har aldri gjort det før, men er ganske oppegående på skruing..kan jeg ikke bare bruke kraftig gjengestang og kraftpiper til å fjerne/montere denne? :roll:

Og er det vanlig å skifte bolten og, eller bruker den å ikke være slitt?

Det jeg lurer på er om det er andre ting som kan være greit å bestille utenom selve foringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det vanlig å skifte bolten og, eller bruker den å ikke være slitt?

Det jeg lurer på er om det er andre ting som kan være greit å bestille utenom selve foringen?

På min var ikke bolten slitt i det hele tatt. Men jeg har hatt erfaring med andre bilmerker der bolter på samme sted har vært mat for vinkelsliperen, så jeg tok ingen sjanser. Det er en ting man må være obs på. Samtidig med foringen bytter man en låsering. Enkelte foringer kommer med denne ringen (f.eks. foringen fra Febi), mens andre kommer uten (f.eks. foringen fra Topran som Koed selger). Låsringen som sitter på gammel foring kan ikke brukes om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt sjokkert bare :P Skal til med det samme selv og gleder meg ikke videre nå..hehe

Hvis det er noen trøst så er jeg nok under middels kyndig i forhold til de fleste her inne (men tar igjen mye på stå-på-vilje) :) Så det er nok stor sannsynlighet for at du greier det betraktelig raskere enn meg. Skulle jeg gjort jobben igjen nå med erfaringen jeg har fått, så er jeg ganske sikker på at jeg skulle greid det på 2 timer pr. side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...