Hollabaloo Skrevet Juli 3, 2011 Share Skrevet Juli 3, 2011 Da har jeg byttet knirkeforinger begge sider bak på min E39. Jeg brukte denne veldig gode DIYen: http://www.beisansystems.com/procedures/swing_arm_ball_joints_procedure.htm Den er så bra at jeg ikke ser noe poeng i å lage en egen DIY. Men jeg kan supplere med min egne erfaringer: - Den første siden tok det meg 10 timer å bytte. Har aldri jobbet med bakstillingen på E39 før, og jeg knota fælt! Da jeg byttet på den andre siden brukte jeg 3 timer. - Den ene foringen kjøpte jeg fra GS bildeler, og var av merket Febi. Den andre foringen kjøpte jeg fra Koed og var av merke Topran. Foringen fra Febi hadde overraskende nok merkbart bedre finish enn den fra Topran. Sistnevnte virket litt billigere, men det er ikke sikkert den varer kortere av den grunn. - Selve byttet av foringen gikk knirkefritt i og med at jeg hadde kjøpt inn spesialverktøy for å presse den ut. Se bilder under: Verktøyet kostet meg 1650 kr alt inkludert, men så passer det på E38/E39/E52/E53/E60/E61/E63/E64/E65/E66/E67/E68. Hadde opprinnelig tenkt å selge det når jeg var ferdig, men har bestemt meg for å beholde det i tilfelle jeg kjøper meg en E60 om noen år (heller ikke aktuelt med utlån eller utleie dessverre). Alt i alt en helt grei jobb å gjøre selv. Vær litt obs når man fester sammen bærearm og spindel igjen. Det er lett for at festet på bærearmen blir liggende å klemme på gummibelgen på foringen. Er man uheldig kan man få rift i gummien, og da holder neppe foringen mange årene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet Juli 4, 2011 Share Skrevet Juli 4, 2011 Hvor har du kjøpt det settet hen da? Det må være hendig å ha. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juli 4, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 4, 2011 Jeg kjøpte det i nettbutikken til koch tools (link), men nå kan jeg ikke finne det lenger. Mulig de har sluttet å produsere det. Men det finnes andre som selger tilsvarende sett, bare å google litt så finner man sikkert noe. http://www.kochtools.com/index.php?p=catalog&parent=9&pg=1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet Juli 4, 2011 Share Skrevet Juli 4, 2011 Det må jeg skaffe meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vannslangen Skrevet Juli 12, 2011 Share Skrevet Juli 12, 2011 Låner denne tråden litt jeg (A) Skal skifte denne foringen nå jeg og, har aldri gjort det før, men er ganske oppegående på skruing..kan jeg ikke bare bruke kraftig gjengestang og kraftpiper til å fjerne/montere denne? Og er det vanlig å skifte bolten og, eller bruker den å ikke være slitt? Det jeg lurer på er om det er andre ting som kan være greit å bestille utenom selve foringen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juli 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2011 Og er det vanlig å skifte bolten og, eller bruker den å ikke være slitt?Det jeg lurer på er om det er andre ting som kan være greit å bestille utenom selve foringen? På min var ikke bolten slitt i det hele tatt. Men jeg har hatt erfaring med andre bilmerker der bolter på samme sted har vært mat for vinkelsliperen, så jeg tok ingen sjanser. Det er en ting man må være obs på. Samtidig med foringen bytter man en låsering. Enkelte foringer kommer med denne ringen (f.eks. foringen fra Febi), mens andre kommer uten (f.eks. foringen fra Topran som Koed selger). Låsringen som sitter på gammel foring kan ikke brukes om igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Juli 12, 2011 Share Skrevet Juli 12, 2011 13 timer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juli 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2011 13 timer! Og poenget ditt var? Husk at jeg er ingen bilmekaniker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Naitsirk Skrevet Juli 12, 2011 Share Skrevet Juli 12, 2011 Ble litt sjokkert bare Skal til med det samme selv og gleder meg ikke videre nå..hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hollabaloo Skrevet Juli 12, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2011 Ble litt sjokkert bare Skal til med det samme selv og gleder meg ikke videre nå..hehe Hvis det er noen trøst så er jeg nok under middels kyndig i forhold til de fleste her inne (men tar igjen mye på stå-på-vilje) Så det er nok stor sannsynlighet for at du greier det betraktelig raskere enn meg. Skulle jeg gjort jobben igjen nå med erfaringen jeg har fått, så er jeg ganske sikker på at jeg skulle greid det på 2 timer pr. side. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå