Gå til innhold

fish' E87 118d Performance uten å prestere. :-)


fish
 Share

Anbefalte innlegg

Hui hvor det går. Henta skivene på posten i går etter jobb, og nå står dem ferdig montert på bilen med nye klosser også. Kjapp og grei levering av skiver fra Schmiedmann.

Merkbar forskjell, mye bedre bremser nå. Rakk også å montere skvettlapper foran. Siden det er treff på lørdag kan det hende jeg får fingeren ut og får montert bak også denne uka. :-)

zs3uoz8f8fanf6hm9aqk.jpg

j1x0g2g0g4u9wt0e253z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var alle 4 skvettlappene på bilen. 1-serie kler skvettlapper. Spesielt bakfra, da virker bilen lavere og bredere. Kommer med bilder senere da det var for mørkt i kveld til å ta bilder.

eu2ie26cgij8rt3d6fxj.jpg

qprlnz7gwfmujj1jm2qe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt rundt omkring ang. negativ camber, både på babybmw.net og 1addicts.com

Dette skal gi bedre styrerespons og mindre understyring. I utgangspunktet ville jeg ha negativ camber pga "for" brede felger foran og ville ha hjulene til å bikke inn under skjermkanten. Resten er bare bonus. :-) Og ja, styreresponsen er bedre.

Her er en liten "how to" på det jeg har gjort.

Standard fjærskåler på BMW har en "styrepinne" på fjærskålene som gjør fabrikksmonteringen av fjærbein hurtig og uten behov for justering etter montering.

Dette er "styretappen".

jrnxjf1qye2e68vtbjo6.jpg

893a3pkx8hboe8d4r23d.jpg

Denne må fjærnes for å kunne justere camber. Noen greier å "vri" den av med ei tang, eller som det jeg gjorde var å legge ett egnet "jern" mot tappen og slå forsiktig med hammer til den løsnet.

kjx7npj8l7o0dkd073f5.jpg

Deretter jekket jeg opp bilen slik at hjulet hang fritt. Så løsnet jeg alle mutterene til fjærskålen-/bein. Som dere ser av bildet så er det ikke rundt hull til "bolten" men mere ett "styrespor".

j7eehol7bpu8atlbd2jf.jpg

Det neste er å presse fjærbeinet mot motor, jeg brukte ett stort skrujern, eller dere finner ett engnet verktøy. Er bare å sette press på toppen av dempertårn og legge mot "hull" i karrosseri. Når "boltene" har denne posisjonen (mot motor) er det bare å stramme til mutterene.

zrsf0gkhwrup3fveiemu.jpg

Da skal det se slik ut når en er ferdig, en kan tydelig se at fjærskål-/bein er flyttet.

1g3wuoly9l6ppkhrkokv.jpg

Har ikke utv bilder da det ble for mørkt i kveld for å ta bilder. Men hadde meg en liten kjøretur og kan bekrefte at styreresponsen ble merkbart bedre, samt at felgen bikket litt mere innover under hjulbue.

Edit.

jgofbeqlph0byqm9sb0z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått at det passer rett på. Det eneste man må være obs på er at på biler med xenon så må det monteres en "høydejusterer" for lysene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plug and play ja! Staget for lysreg OG tilgang på 4hjulskontroll ikke altfor langt unna verkstedet er visst de eneste nødvendighetene!

Fish.. Nå gjorde du dette før meg! Det er jo genialt for min del, nå ser jeg jo at det ikke er så skummelt alikevel! Måtte du bruke mye makt på tappen?

Jeg er imponert ihvertfall, dette går jo fremover med stormskritt om dagen! Når kommer M3-armer? :wink:

Yngve: Du vet at du kan bruke antikrengestag fra M3? Jeg har putta det på min, en kjempefin oppgradering ift de puslete stagene som en puslete 116i blir levert med fra fabrikk :oops:

Mener det var Turner Motorsport som kunne ordne en kjempedeal på M3-armer om jeg skaffa flere kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "tappen" gikk veldig greit, var liksom bare tynn alu så det var ikke rare dunket med hammeren før den var av. Fantes ikke skummelt, bare kosejobb. :-)

Litt usikker på M3 armer, men blir det noe så er det for neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...