SteffenB Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Hvor mye må bilen egentlig være verdt før det er vits å ta steget opp fra ansvar til del/full kasko? Tenker nå på en bmw e46 til 60-70.000kr,- Er det slik at det ikke er vits med kasko før bilen er verdt over 100.000kr? Og isåfall, ansvar eller delkasko? Selv har jeg alltid tenkt å ha ansvar pga. det skal visst være mye billigere, men dumt om noen skulle stjele bilen, men så får man ikke noe igjen for det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Delkasko er er greit pga brann, tjuveri og viss du må bytte f.eks. frontrute. Viss kasko koster 10000,- meir enn delkasko, er jo det bortkasta penger viss bilen er billig. (hugs at du må betale egenandel og) Koster kasko 2000,- meir, so får du vurdere det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krika Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 jeg har delkasko på min e36, 320i, betaler ca 10.000 i året. Delkasko kosta ikke så mye mer enn ansvarsforsikring, og er jo greit å ha i tilfelle brann, innbrudd osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shoetang Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 Du skmeial aldri forsikre noe som du har råd til å tape. Hvis du har en bil til 70 000kr med kasko er det ikke sikkert det lønner seg å bruke forsikringen ved skade. Når du bruker kasko forsikringen din får du et bonustap som øker forsikringen din mye de neste åra. Etter bruk av kasko kan det bli 15000 kr mer per år å betale. Hvis du blir nødt til å bruke kaskoen din så tar forsikringselskapet pengene tilbake på et par år... Det beste er å kjøre litt penere og ha ansvar forsikring:) Eg betaler 1400 kr for en 318. kasko er over 5000. 75% bonus. Gjensidige:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Oktober 20, 2012 Share Skrevet Oktober 20, 2012 E faktor er også om du har råd til å unnvære bilen om du kommer ut for noe, har du anledning til å "miste" bilen og ikke få den fiksa innen rimelig tid? Trenger du bil for å beholde bonus på jobb f.eks? Jeg klarer meg uten, men har kasko på en 12 år gammel bil, verdt noe omkring 100k. Dette dels pga det er familiebilen, selv om den ikke er uunnværlig er det vanskelig å få til det samme uten. Dels også fordi jeg har fri skade, altså 75% for 5. år. Men å forsikre uten brann og tyveri, det er dumskap! Husk også på at om sakens gang gjør at det er urimelig dyrt å bruke kaskoen så kan du velge å ikke benytte forsikringa, så du er ikke tvunget til å miste bonus om du kommer ut for en mindre skade... Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenB Skrevet Oktober 20, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 20, 2012 E faktor er også om du har råd til å unnvære bilen om du kommer ut for noe, har du anledning til å "miste" bilen og ikke få den fiksa innen rimelig tid? Trenger du bil for å beholde bonus på jobb f.eks?Jeg klarer meg uten, men har kasko på en 12 år gammel bil, verdt noe omkring 100k. Dette dels pga det er familiebilen, selv om den ikke er uunnværlig er det vanskelig å få til det samme uten. Dels også fordi jeg har fri skade, altså 75% for 5. år. Men å forsikre uten brann og tyveri, det er dumskap! Husk også på at om sakens gang gjør at det er urimelig dyrt å bruke kaskoen så kan du velge å ikke benytte forsikringa, så du er ikke tvunget til å miste bonus om du kommer ut for en mindre skade... Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Jeg er 17 år, så har ikke noe jobb ennå, men begynner i lære etter sommeren. Hvis jeg må pendle kan det bli et problem om jeg skulle miste bilen. I verstefall må jeg bruke buss, men vet ikke om det er totalt krise heller da, for det blir nok ikke lange strekningen.. Eller så har jeg kanskje mulighet til å få låne bil av noen en liten periode da. Hvis jeg skal ha forsikringen på meg selv så tipper jeg ihvertfall at det ikke blir kasko pga. bonustap osv. og har hørt det ikke lønner seg da, men er fortsatt usikker om jeg skal forsikre ansvar/del kasko på meg eller foreldrene mine. Vet ikke hva som lønner seg egentlig.. Det blir jo mye billigere å forsikre på seg selv når du er 23+ år, altså når du er ute av den der ungdoms/faregruppa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kneth Skrevet Oktober 21, 2012 Share Skrevet Oktober 21, 2012 Ta og sjekk på Gjensidige.no sin kalkulator, jeg har dem og fant ut at de var billigst når man var under 23. Har en Bmw 320 Touring E36 som jeg har delkasko på, og det koster meg 815 kr i månden med 20 % bonus, tror ikke det ble så veldig mye mer med full kasko, jeg bare orket ikke det pga bilen ikke er verd det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
melby Skrevet Oktober 21, 2012 Share Skrevet Oktober 21, 2012 på min '03 e46 318ci så kosta det 800 mer i året for full kasko iforhold til delkasko.. men forsikringa er jo dyr som faen uansett 24000,- i året på meg som er 19år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet Oktober 21, 2012 Share Skrevet Oktober 21, 2012 Jeg har kasko på min. 8000 tusen i egenandel og 12000 km/år (kjører vel lenger, så må endre på dette). Betaler ca 9000 i året på mor, med 60 % bonus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenB Skrevet Oktober 21, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2012 Gjerne skriv hvor mye dere ga for bilen også, i tillegg til hvilken forsikring dere har Noen som vet ca. når det lønner seg å ha forsikringen på seg selv? Altså hvor billig må man ha det i året på seg selv før det lønner seg i stedet for å ha den på foreldrene mine? Hvor mye billigere ca. blir det å forsikre på seg selv når man er 23+ istedet for 18 år med 20%bonus? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Oktober 21, 2012 Share Skrevet Oktober 21, 2012 Jeg har full kasko på en audi a6 2.6 95mod men betaler 660,- i måneden med 30.000 i året. Blant annet Storebrand er faktisk en del billigere en gjensidige feks. Greit å sjekke med forskjellige forsikringer.. alle har vær sin pris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasFB Skrevet Oktober 21, 2012 Share Skrevet Oktober 21, 2012 Gjerne skriv hvor mye dere ga for bilen også, i tillegg til hvilken forsikring dere har Noen som vet ca. når det lønner seg å ha forsikringen på seg selv? Altså hvor billig må man ha det i året på seg selv før det lønner seg i stedet for å ha den på foreldrene mine? Hvor mye billigere ca. blir det å forsikre på seg selv når man er 23+ istedet for 18 år med 20%bonus? Jeg ble selv anbefalt å sette forsikringen på mor av forsikringsselskapet. Om du setter den på deg selv blir forsikringen skyhøy! Ja, du samler bonus, og du vil ha billigere forsikring når du er 23 enn andre som da starter fra scratch. Men de pengene du sparer ved å ha den på mor/far i denne fem års perioden, er såpass mye at det blir mye billigere totalt sett, enn de som da setter det på seg selv fra 18 år. Min anbefalig er å sette den på foreldrene Ga forøvrig 95 000 for min e46. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Oktober 21, 2012 Share Skrevet Oktober 21, 2012 Gjerne skriv hvor mye dere ga for bilen også, i tillegg til hvilken forsikring dere har Noen som vet ca. når det lønner seg å ha forsikringen på seg selv? Altså hvor billig må man ha det i året på seg selv før det lønner seg i stedet for å ha den på foreldrene mine? Hvor mye billigere ca. blir det å forsikre på seg selv når man er 23+ istedet for 18 år med 20%bonus? Jeg ble selv anbefalt å sette forsikringen på mor av forsikringsselskapet. Om du setter den på deg selv blir forsikringen skyhøy! Ja, du samler bonus, og du vil ha billigere forsikring når du er 23 enn andre som da starter fra scratch. Men de pengene du sparer ved å ha den på mor/far i denne fem års perioden, er såpass mye at det blir mye billigere totalt sett, enn de som da setter det på seg selv fra 18 år. Min anbefalig er å sette den på foreldrene Ga forøvrig 95 000 for min e46. Tja, du må regne helt frem til du er på topp på bonusstigen da. Det koster mange tusen å utsette bonustoppen noen år. Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå