Gå til innhold

Kaasen`s Z3 proskjekt alltid under utvikling!!


takaasen
 Share

Anbefalte innlegg

Etter som mitt gamle BMW e34 518i turbo proskjet gikk til "helvete" viewtopic.php?f=11&t=144894

Så må jeg ha noe å henge klørne i.

Var på jakt etter en bil jeg kunne kose meg litt med. En Z3 kunne jo vært kjekt å skru på.

Fant en ok Z3 1,9l 1996 mod på finn.

uff jente bil? ja ja

Satte meg ned og laget en plan hva jeg skulle finne på.?

Motor M44 1,9 16v med catcams 1301712 263°/256° - 225°/217° - 11.00mm/10.50mm - 1.70mm/0.70mm

Coil on plug m52 328i coiler og NGK BKR6EIX iridium plygger

M42 svinghul enkelmasse og Gripforce F1 Racing Stage 2 clutch kit (fordi jeg hadde det liggende)

K&N confilter, får lage noe cold intake greier.

KdFi V1.4 BMW M44 BOLT ON Datasprut som er et Megasquirt

Simons eksos fra cat og bakover. Får se om jeg tar bort cat også.

325 Caliper og drilla og slotted brake rotors sammen med Greenstuf forran.

Supersport Coilovers sammen med spa juserings plater.

Fremtidigplan

Montere turboen jeg har liggende. Lage ny manifold

9nemzsgakkycc6ytqpca.jpg

xqvz9tzka0pe5x2iyiqd.jpg

Beistilt en del deler:

ny Catcams

v1ghi25b9qnk8bny2xds.jpg

Oppgraderer til 325i bremser fordi de er ventilerte

yyjpif87s1enupfwk8xw.jpg

brukte calipere og greenstuf klosser

eee2xoshbesdh3cdkbp8.jpg

Nytt Simos sports eksos ( fordi tideligere eier hadde montert fantastisk Ebay potte ingen lyd demping )

1j4p936jnng5ooptqtb5.jpg

Hadde liggende m42 enkelt masse svinghjul og ny Clutch som er 4 kg lettere en org M44

rt5v9yxowi29cjlmizdy.jpg

Har også bestilt Coil on plygg fra http://www.hqautosport.com/products1.html ikke for at jeg tror det vil gi meg masse exstra men det ser mye rydigere ut.

mm1dsbe9xmmecpnligiz.jpg

Etter som jeg også har også har en søt liten sneile liggende må jo den monteres på før eller seinere.

Garrett GT2560r burde passe perfekt. må bare bestemme meg hvor turboen skal sitte i det trange motor rommet.

717kcd3vjyidrns8sooj.jpg

Liggere også inne bestilling hos Kimmit Sport Racing AS på et KdFi V1.4 BMW M44 BOLT ON. Ja ja det er ikke det mest fantastiske sprutet. Men nå har jeg bestilt det.

w1in8afytvcifbwxwv0e.jpeg

Det neste må blir noe undersell tenker jeg. Supersport Black serie Tja?

nif14zhy4ttfkrwto8yf.jpg

Så nå skal det skrus !!

Men tenkte først å måle bilen på Dyna for å se hvor mye det bor i bilen først. Kunne vært intresangt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har også måtte bestille M44 Fuel Injector Adaptors fra VAC Motorsports, slik at jeg kan benytte standar Bosch dyser.

M44 benytter 0280150501 som er ulik standar dyser med air asist.

tenkte jeg skulle bruke noen ford racing dyser som jeg har liggende 0280155715 til jeg monterer turbo deretter har jeg noen 0280155811 også liggende

fbir1j8zostb7u9kjc0z.jpg

k657yu9z1d6zb1jz6hsa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp da har jeg fått mer deler i posten.

Etter mye om og men kom KdFi PNP boxen.

5cyvd45fft82tx2s9u8s.jpg

g2w06mxzb89nf67woh06.jpg

Fikk også Dyse overgangenne.

lnq16y68hekx10mrrryt.jpg

Satt opp coiover sette sammen med justerbare tårn lager fra SPC Preformance

as58k12712ob4wcr0255.jpg

Bilde av eksos sammen med Decat røre.

txb7i5ebcb4ukh7uamdq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også drevet å forske litt med syrebad.

Kjøpte inn noen liter med Klar eddik 7%. la nedi cliper og tibehør som var rimelig grom rustet. (mistenker at det har ligget på lager lenge hos Koed)

Laget vann bad med Lokk, med en bøtte med syre og deler. Varmet opp dette ved hjelp av en tapetfjerner ( steam ) klarte å komme opp mot kokepunktet. Koset seg i ca 24 timer. deretter gikk jeg over med en roterende stålbørst. Syntes det virket greit?

Før :

upt01ibl6tzwbbr1pyzy.jpg

Etter:

obfhznkcnobo8bkcu70b.jpg

s1jx9miroeljxc7fthv5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var lurt :-) men hadde det ikke vært bedre med sitorn syre? og hvordan så det ut før du pusset med stålbørste? var det bare løst og datt av eller måtte du gnikke litt? hvordan var det med Lakk og slikt?

Kan godt være like effektivt med sitron syre.

Etter syrebade var overflaten sort/merkelig belegg. Satte meget løst. all rust var løst opp. (tror man kunne ha fjernet dette med høytrykk spyler)

Det fantes ikke noe lakk på caliperenne eller noe slikt bare eg meget inngrodd lag med rust.

Hadde egentilg plan om å kjøpe Stripitall, men kostet endel. så jeg tenkte syre er syre.

målte Ph 2,2 når temp var rundt 80-90C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk laget variabel clutch slave sylinder. Dette PGA at jeg skal bruke enkelt masse svinghjul fra en m42. er en diferanse på ca 3,66mm på fra dobelt masse til enkelt, når man måler fra der utløser lagere presser på trykk platen.

scw459vkem068qvu4cki.jpg

54btck6bo9mcfp7uqg19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...