Gå til innhold

Erfaringer med nytt Coiloversett fra Schmiedmann?


Daniel80
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med dette Coilover senkesettet fra Schmiedmann?

http://www.schmiedmann.no/9999232/produ ... ummer.aspx

Jeg har bestillt dette nå, og lurer veldig på om det er bra , og om det er for stivt , eller mykt nok til å kjøre noenlunde komfortabelt. Finner ingenting om det på nett :/

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da har jeg mottatt og montert det nye coilover settet fra Schmiedman.
post-74071-0-54626100-1381950548_thumb.j

Settet virket bra ut av esken, så jeg var positivt innstilt da jeg begynte monteringen.

 

Første problemet jeg støtet på var at det gamle FK coilover settet mitt ikke brukte de originale fjærskålene , mens det nye settet skulle benytte dette. Jeg manglet derfor fjærskåler :o  Heldigvis ordnet det seg ved at det lå ett sett riktige fjærskåler på verkstedet etter forrigemann som monterte senkesett :grin:  Snakk om flaks!
 Derretter var det litt problematisk å få skrudd til topp mutteren skikkelig. De mutterene som fulgte med var en type låsebolter jeg aldri før har sett, der gjengene på toppen rett og slett er klemt litt slik at de blir trangere. Løsningen ble tilslutt å montere coilovernene på bilen, slippe den ned på bakken så vekten av bilen hvilte på fjærene/demperene, og derretter skru det skikkelig til med muttertrekker. Da gikk det egentlig fint :)

Framdemperene virker å være av god kvalitet, og fjæren er helt annerledes enn på det gamle FK settet, så dette var spennende å finne ut forskjellen på.

 

Bakdemperene var endel tynnere diameter på enn demperene fra FK settet, men de kjennes faste og gode ut, så jeg kan ikke si om diameteren har noe å si for kvaliteten.

Det fulgte med støv mansjetter og "bump stop", men disse virket ikke å være i like god plastkvalitet som de som sto på bilen (originalt bmw?) Jeg brukte derfor den gamle "bump stop`en" og støv mansjetten.

Fjærene virker bra, men de er endel lenger enn fjærene fra FK settet. Dette blir dog kompansert ved kortere justerings "beslag". Det nye settet er ett 60/40mm senkesett, mens FK settet var 60/60mm, det det forklarer vel hvorfor fjærene er forskjellige :)

 

Alt er nå montert, og jeg har justert høyden forran og bak i midtposisjon på justeringsskurene mens jeg venter på at settet skal "sette" seg litt... Om 2-4 uker justerer jeg det i den høyden jeg skal ha, og tar hjulstillings kontroll.

 

Kjøre følelsen i det nye settet fra Schmiedman synes jeg virker overraskende bra! Det er ikke for stivt, men samtidig føles det fast og konntrolert over ujevneter. Jeg antar at typen fjær som er på framdemperene på dette settet gir bedre gate komfort en tradisjonelle coilover fjærer slik som FK settet hadde. Jeg er ihvertfall fornøyd :)

 

Den mindre diameteren på bakdemperene antar jeg kan være fordi demperene er olje dempere, mens det gamle FK settet muligens hadde gass dempere (som trenger større diameter?)  Dette vil isåfall si at settet gjerne ikke egner seg for kontinuerlig hard belastning på ujevn vei, da olje vil "skumme" og dempings effekten vil avta. Men på landevei og litt aktiv kjøring fungerer det utmerket! :)

 

Legger ved noen bilder av det nye settet ferdig montert på bilen :)

 

post-74071-0-22650400-1381951601_thumb.j
Diedrich coilovers forran.

 

post-74071-0-90722300-1381951670_thumb.j

Diedrich coilovers bak


Har dessverre ikke tatt noen bilder av hvor lav bilen ble enda siden jeg ikke har justert den ferdig, men den ble definitivt lav nok :) Jeg er fornøyd.

Forran gikk framskjærmen såvidt nedover dekk sporet, og bak er det  ca 1cm fra dekk sporet opp til skjerm kanten (regner med denne vil sige endel bak). Og dette er justert i midt posisjon, så det er 3 cm å justere på opp/ned! :)

Dette var med 19" felger. ( Har satt på 17" vinterdekk nå etterpå, så da er det vannskeligere å vurdere høyden).

Håper dette var grei info om flere går å vurderer hvilket coilover sett de skal ha :)

Jeg aner ingenting om levetid osv på settet, men kjørefølelsen er jeg ihvertfall fornøyd med! Og det er ett BILLIG sett! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...