Gå til innhold

Oljelampe på e46 kommer av og til..


morty92
 Share

Anbefalte innlegg

Sliter litt med at oljelampen kommer opp av og til. skjønner ikke hvorfor..

 

Det er en Bmw E46 320i 2000 modell.

 

Lampen kommer opp etter at jeg feks har kjørt motoren varm, så stopper jeg for å gå inn på butikken, å da jeg starter bilen og begynner å kjøre igjenn så kommer den orange oljelampen opp, den varer i ca 15-25 sekunder, så forsvinner den..

 

 

What`s wrong??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gult er oljenivå, rødt er oljetrykk.

Når det er nærme minimum eller rett under, vil den lyse gult innimellom. Dette viser seg forskjellig. Noen ganger kommer det på mens man kjører, andre ganger etter man har stoppet motor.

 

Lyser det derimot gult en stund når du starter motor og kun da, pleier det å være oljenivåføleren som er defekt. Denne er lett tilgjengelig på undersiden av bunnpanne. Festet med 3 umbracobolter, mener jeg å huske og koster rundt 1700 original. Må tappe ut motoroljen før den demonteres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gult er oljenivå, rødt er oljetrykk.

Når det er nærme minimum eller rett under, vil den lyse gult innimellom. Dette viser seg forskjellig. Noen ganger kommer det på mens man kjører, andre ganger etter man har stoppet motor.

 

Lyser det derimot gult en stund når du starter motor og kun da, pleier det å være oljenivåføleren som er defekt. Denne er lett tilgjengelig på undersiden av bunnpanne. Festet med 3 umbracobolter, mener jeg å huske og koster rundt 1700 original. Må tappe ut motoroljen før den demonteres :)

 

 

 

Takk for svar! :)

Da er det vel nivåføleren som begynner å ta kveld..

Har peilet olje flere ganger, å det er bra med olje. Litt over max-streket da all oljen fra oljefilteret har synket ned, å nesten på max da jeg akkurat stoppet motoren å sjekket mens oljefilteret enda var fylt med olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme problemet, og flere som jeg kjenner som har/har hatt E46 har også problemet. Når jeg starter bilen går det 10 sek ca, så kommer oljelampa, også går det 10-15 sek og da er oljelampa borte igjen. 

 

Har byttet olje og målt flere ganger, så virker som det er en defekt sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier at denne sensoren brenner seg når man tapper olje og tenninga står på. 

Jeg kjøpte ny til min på ebay for 100kr da jeg hadde samme feil. Skal kunne få tak i orginal for ca 500kr og oppover.

Køpte da en uorginal sensor, men stoler ikke helt på denne.

 

Her er delenummer

http://bmwfans.info/parts-catalog/12617508003

 

Vil legge til at min sensor er veldig følsom. det vil si at det lyser gult med en gang den kommer under midt på peilepinnen og slår ofte ut ved aktiv kjøring i svinger. Man må da skru av og på tenning for at gul oljelampe skal forsvinne. Lampa lyse 10 sec etter at tenninga er skrudd av for å minne deg på å peile olja.

 

 

Som sagt så kan man sjekke dette med et diagnoseapperat.

Jeg sjekket med min bmw scanner 1.4 til 150kr på ebay (støtter ikke win7 / win8 64-bit) 

Om man ikke ønsker å benytte seg av oljelevel funksjonen kan denne fjernes med bmwscanner og andre diagnoseapperat slik at man slipper gul lampe ved oppstart.

 

 

Får man RØD oljelampe lengre enn de første sekundene man starter opp har du 0 oljetrykk og motoren vil ryke etter få meter.

Denne styres av oljetrykksensor og sitter et annet sted bare slike at dette ikke forveksles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen sier at denne sensoren brenner seg når man tapper olje og tenninga står på. 

jeg kjøpte ny til min på ebay for 100kr da jeg hadde samme feil. skal kunne få tak i orginal for ca 500kr og oppover.

kjøpte da en uorginal sensor.

 

her er delenummer

http://bmwfans.info/parts-catalog/12617508003

 

 

 

som sagt så kan man sjekke dette med et diagnoseapperat.

jeg sjekket med min bmw scanner 1.4 til 150kr på ebay (støtter ikke win7 / win8 64-bit) 

om man ikke ønsker å benytte seg av oljelevel funksjonen kan denne fjernes med bmwscanner og andre diagnoseapperat slik at man slipper gul lampe ved oppstart.

 

Hvor sitter sensoren? Altså for å bytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nivåføleren ja, fikk diagnose idag! :)

koster ca 1800 kr på Gs for føleren, men mellom 100-800 på ebay..

 

 

Fant denne, den har samme delenummer, men det står liksom ikke at den passer til "320i" på annonsen. 

Men ser den passer til 323ci, som har samme motor som meg "M52" så tror dere den vil passe? :)

 

http://www.ebay.com/itm/BMW-E46-E38-E36-E39-OIL-LEVEL-SENSOR-SENDER-OE-12-61-7-508-003-/271188639840?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3f241a4060&vxp=mtr

 

koster ikke så mye, så verdt å ta sjansen tror jeg, men den har jo samme delenummer, å bunnpanna/kontakten er vel lik på 323ci som in 320i? da begge er av samme årstall + at det er samme motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...