Gå til innhold

Diagnose motorkoder


warg
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en 2008 mod BMW E90 320i med motor N43-B20A. Har scannet denne bilen med en håndholdt icarsoft i910 og får opp følgende feilkoder.

 

30EA DeNox catalytic converter, sulphurized

 

2EF7 Map thermostat, activation (Denne koden har jeg funnet ut er irrelevant i forhold til resten av kodene da denne mest sannsynlig krever bytte av termostathus da dette er ett kjent problem at varmetråd blir ødelagt i termostaten.

 

2AF4 Nitrogen oxide sensor, electric

2AF2 Nitrogen oxide sensor, lambda linear

2AF6 Nitrogen oxide sensor, lambda binary

2AF9 Nitrogen oxide sensor, Nox signal: Coast mode check (Denne koden trigger motorlys og tar noen dager før den trigger etter en reset)

 

Har drevet og googlet for å se om jeg finner noen med samme koder og har egentlig ikke blitt noe særlig klok av dette. Grunnen for at jeg poster her på forumet er for å få bekreftet at Nox sensoren må byttes da bare sensoren alene koster ca 5000 kr og føler ikke for å bytte denne bare for gøyen sin skyld. Jeg har slettet feilkoder flere ganger og disse kodene dukker opp en etter en etter litt kjøring.

 

Takker for all interesse for å finne ut hvorfor motoren har sånne PMS dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg bytta N0x sensoren og alle feilene relatert til N0x er vekke. Da sitter jeg igjen med 2 feilkoder etter diagnose.

 

30EA DeNox catalytic converter, sulphurized ( Skal slette loggen når jeg har kjørt litt for å se om denne forsvinner av seg selv når N0x sensoren har fått gjort jobben sin)

2EF7 Map thermostat, activation ( Har bestillt nytt termostathus og venter på dette)

 

Bare en liten update viss noen får samme feilkode på bilen sin.

Det jeg har merket etter bytte av N0x sensoren er bedre gassrespons og finere gange på motoren, så den spiller nok uten tvil en rolle i disse moderne motorene. Noen videoer som faktisk forklarer i detalj hvilke funksjonen sensoren har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant!

Kode 30EA dukket opp hos meg etter bytte av NOx-sensor, oppdaget jeg forrige dagen.

Slettet den.

Kanskje ikke så lurt, men den har ikke kommet tilbake.

Hos meg ble det også en annen gange på motoren.

Merker det spesielt på kald motor. Før kunne den være ujevn på tomgang før den ble varm.

Nå er turtallet stabilt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Vekker dette innlegget tilbake i 2020. Bilen fikk blinkende motorvarsel i dag og gikk i limp mode, tok diagnose og fikk lignende feilkoder som dere pluss et par til.

Men etter det jeg har lest så trenger jeg ny nox sensor og thermostat? Mange andre tror også at det er er en coil som må byttes ut.

B8EE9C4A-0D5C-4A65-9064-BE98BD745E4F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vert deg ville jeg sjekket at kabel til NoX sensor er intakt. Det er et eksos skjold som har en tendens til å kutte igjennom.

Feil på NoX vil ikke få motorlys til å blinke, dette er mer en indikasjon på feiltenning. Her ville jeg undersøkt coil, prøv å flytte coil fra sylinder 3 til 4 og se om problemet flytter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet coil på sylinder 3 og tennplugg og bilen fungerte fint etter det. Men etter at jeg kjørte times tid fra verksted så vibrerte bilen når jeg satt den i revers for å parkere. Etter enda en time med kjøring så var det ikke noe mer problem.

Kan prøve å se det med nox sensor. Skal også ta en sjekk med carly adapteren snart, se om det er noen feil som sitter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...