bimmerR Skrevet Juni 3, 2015 Share Skrevet Juni 3, 2015 (endret) Ordhjelp: Torsen, kort for torque sensing. ATB, Automatic Torque Biasing (limited slip differential) TBD, Torque biasing diff. En Torsen diff/ ATB/TBD som f.eks Quaife vil som andre har nevnt fungere som en åpen diff om et hjul er i lufta/har null motstand. Den har også en standard max sperre effekt, som ikke alltid er så høy som det man får på vise LSD (med lamell/clutch plater). Fordelen med denne typen, spesielt Quaife er at de er veldig holdbare, livstidsgaranti, lager ikke lyd, og funger til vanlig hverdagskjøring som en åpen diff uten noen ulemper. Jevnt over så slipper man å bekymre seg for at de blir utslitt også (som en clutch/lamell basert diff). Generelt sett den beste løsningen for hverdagsbiler om man ikke foretrekker en clutchbasert diff. Man kan f.eks se på Wavetrac om man vil ha denne typen diff og vil ha noe som fungerer dersom et hjul løftes. Selv hadde jeg holdt meg til Quaife. Skal man ha en clutchbasert diff (LSD) så ville jeg anbefalt OS Giken. Veldig populært alternativ/oppgradring til E46 M3 med mye power. Disse bruker opp imot 28 plater. De kan også fåes som 1-veis, 1,5-veis og 2-veis. Det er også en god del tuning muligheter i disse. Opptil 100% sperring, ingen problemer med hjulløft. Beste løsning for driftere og generelt den foretrukne løsningen for banebiler. Ulemper, enda dyrere enn Quaife, blir utslitt med tiden som en cltuch og kan lage litt ulyd (hovedsaklig om man bruker feil olje eller den ikke er skikkelig installert). Alternativt høykvalitetsmerke til OS Giken er Drexler, men da må fort bla opp enda mer. LSD, sperrediff, diff.sperre, diffbrems, mekanisk diff, locking diff, osv er alle ord og uttrykk som ofte blir brukt om hverandre for samme produkt. Veldig mange bruker ordet LSD eller mekanisk diff om de clutchbaserte variantene. Men samtidig så er virkningen til en torsen diff (som Quaife) basert på en form for tannhjul (helical gear), den er derfor 100% mekanisk den også. Torsen er også en differensial med "limited slip". Derfor kaller veldig mange sine Torsen baserte differ for LSD, selv om f.eks Quaife ikke har lov til det (de kaller sine for ATB). Teknisk sett så er det heller ikke feil å kalle en clutchbasert LSD for diff sperre/locking diff. Flere av disse "låser/sperrer" bakakselen (opptil 100%) når de er maks innkoblet. Men ja, de låser/sperrer ikke på samme måte som i et typisk terrengkjøretøy. Noe som også ofte rotes sammen er e-diff. Nok en "diffus" betegnelse. Mange sier nyere BMW har e-diff (ADB - Automatic Differential Brake) som er et system som bruker bremsene kombinert med åpen diff til å simulere en lsd. Forvirringen blir ofte komplett når dagens mest avansert clutch baserte LSDer også er elektronisk styrte og tidvis snakkes om som E-diff. Nå har jeg heller ikke gått inn på viskose differ og andre varinter.. Poenget mitt er uansett, skal man ha en diskusjon, eller anbefale differensialer så er det bedre å spesifisere nøyaktig hva slags type diff man snakker om isteden for å bruke litt "diffuse" fellesbetengelser som forskjellige folk har forskjellige oppfatninger av hva er. Min generelle anbefaling til BMW som hovedsaklig brukes på gata er en torsen diff. Quaife er mitt førstevalg. Man kan f.eks kontakte den Norske importøren for installasjon. I prasis så er ikke "problematikken" med at diffen fungerer som en åpen diff noe man bekymrer seg for. Har man en E46 f.eks og man skulle ende opp i en situasjon hvor man står stille og spinner på et hjul, f.eks på is, så er det bare å trykke/pumpe litt med bremsen/håndbrekket samtidig som man er på gassen. På de nyere/nyeste BMWene (standard bilene) så har man uansett ADB dersom DSC/DTC er slått helt av, den gjør da bremsingen for deg dersom du har et hjul som spinner. Man skal kjøre ganske aggressivt på bane/over curbs for at en Quaife diff oppleves som en åpen diff i en brøkdel av et sekund. De som er mest hardcore på banekjøring, drifting eller konkurrerer på tid vil jevnt over foretrekke en clutch/lamell basert LSD. Som sagt, her ville mitt førstevalg vært OS Giken. Hvem i Norge som har best kunnskap til å sette opp en slik diff til din bil og ditt bruk skal jeg ikke si med sikkerhet, men du kan jo f.eks starte med noen som har kjennskap til produktene (importør) og som vant til å sette de opp til forskjellig bruk. Endret Juni 3, 2015 av bimmerR jhkdt, uglefossen og vinge87 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jhkdt Skrevet Juni 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 3, 2015 Takk for oppryding av hva som er hva! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå