Gå til innhold

WW2 og militære fremkomstmidler (Marine-museet i Laboe)


Trotto
 Share

Anbefalte innlegg

:lol: Som mangeårig guide (omtrent halve livet mitt faktisk! :shock: ) så vet jeg både av egenerfaring og av kjennskap til mine medguider at det er veldig lett å snuble i faktafeil. Man skal m.a.o. være forsiktig med å være for bastant, med mindre man er 100% sikker i sin sak.

Jeg var på Austrått tidlig i sommer, før sesongen der, så jeg fikk ikke med meg noen omvisning. Imidlertid gikk vi innom rådhuset for å slå ihjel litt tid på ferjeleiet, og der hadde de dette heftet sammen med diverse brosjyrer i et stativ. De hadde også en liten pakke (les: konvolutt) med postkort/bilder av Austrått for salg der.

Tenkte å ta en tur dit senere på sommeren for å få omvisning, men jeg kom ikke så langt i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Señorita86;...du er heldig som har en far som er pilot. Jeg hadde kun en Morfar som på 30-tallet var jagerpilot og oberstløytnant i det daværende Norske Flyvevåben. Vi har forøvrig stadig "vingen" og gallauniformen henger på loftet. Et annet artig minne er boken "Norsk Soldatbok" (Riksmålsutgave) fra 1928 inkl. notater. Min Farfar var kaptein i Milorg og min far fortalte at han kunne huske da de sendte meldinger til England fra loftet i hans barndomshjem på Vindern i Oslo. Jeg har alltid følt meg litt priviligert over å ha hatt foreldre som opplevde krigen...det ble det mange spennende historier ut av. Som f.eks da min Farfar gjemte en Mercedes-Benz 320 i en låve i Hjartdal i Telemark fordi den ellers ville ha blitt konfiskert av tyskerne (den ble aldri funnet av tyskerne og min Farfar kjørte den frem til midten av 50-årene)...eller da min Mormor med et norsk diplomatpass i 1941 reiste via Australia for å komme frem til Kanada og deretter med et Libertyskip til England. Min interesse for de tyske U-båtene har derfor en slags ekstra dimensjon...:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ta en tur dit senere på sommeren for å få omvisning, men jeg kom ikke så langt i år...

Hva med vårtur dit da? :) De åpner nok for lag og organisasjoner utenfor sesong...Hadde vært en fin tur rundt Trondheimsfjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mulig å ringe for å få omvisning utenfor normal åpningstid, men de hadde neppe tatt det på sparket for 2 stk som bare skulle svinge bortom før ferja over til Agdenes...

Bra forslag til vårtur, har jo hatt turer rundt Trondheimsfjorden før, men ingenting kulturelt på de 2 turene. De 3 vårturene etter der har jo hatt litt kultur (ORKLA Industrimuseum på Løkken Verk v/undertegnede, Falstadskogen, Rørosgruva).

Kan prøve å huske på å foreslå det for styret en gang jeg snakker med en av de som sitter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Jeg har snoket litt rundt på nettet...4 tyske u-båter fra den 2. verdenskrig havnet i norsk tjeneste som krigsbytte. Det var U-324 som imidlertid ikke var sjødyktig og dermed ble hugget opp i 1947. U-926 eller KNM Kya var i den norske marine frem til og med 1962 da den ble hugget opp. U-1202 eller KNM Kinn var i den norske marine frem til og med 1961. Den ble hugget opp i 1963. U-995 eller KNM Kaura var i den norske marine frem til og med 1965 og tilbakelevert til Tyskland kort tid etter. Av de 3 operative tyske u-båtene i norsk tjeneste var det kun U-995 som i perioden mellom 16. september 1943 og 8. mai 1945 rent faktisk senket et skip i tysk tjeneste (3 stk.). Da den 2. verdenskrig sluttet i april 1945 var det over 40 operative tyske u-båter i norske fjorder (først og fremst i Bergen og Trondheim), men også så langt nord som på Svalbard. U-977 var også i Norge ved krigens slutt, men seilte mot Argentina istedenfor å overgi seg...66 dager med desperat snorkelseilas ut av 108 dagers total seilas...bare for å overgi seg rett etter ankomsten i havnebyen Mar del Plata i Argentina. U-977 ble senere i november 1945 torpedert og senket utenfor Boston i USA...mannskapet overlevde imidlertid krigen og kapteinen Heinz Schäffer ga ut en bok om historien i 1952.

Litt mer om norske u-båter... :D

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/ ... 47673.html

Fant også Mormors gamle norske diplomatpass fra krigen... :D

Mormor1.jpg

Mormor2.jpg

Mormor3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for et par år siden på besøk i denne ubåten, Utstein, der den står nå, i Horten.

utstein.gif

Der sa guiden at en fordel med smale norske ubåter var at russiske ubåter som ble forfulgt fanget ikke opp de norske på sonaren. Det smale skroget ga ikke signal, så de var"usynlige".

Spiste så middag "ombord", en typisk middag som besetningen fikk den tiden båten var operativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jævla dårlig plass i de kobben ubåtene (bildet) i forhold til "ula" klassen som jeg var på,og måtte nesten ha det og når vi var 22 dager til sjøs (20 dg neddykket i strekk),og gjennomsnittstempen var 30 grader.men vi fikk omvisning ombord i en tysk ubåt,og etter krigen fikk ikke tyskland bygge ubåter som veide mer enn 500tonn,så de hadde det trangt!! til sammenligning så veier en norsk ula ubåt litt ove 1000 tonn,og det er ikke spesielt mye det heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er på et besøk i København kan man komme ombord i "Sælen"...tidligere KNM Uthaug... :D

http://www.thm.dk/udstil/sael_udstil.htm

http://www.navalhistory.dk/Danish/Skibe ... baad(1990-).htm

saelen5.jpg

Man kan evt. også spise på Restaurant Godt i København...:lol:

Gotersgade 38 Tel: 33 15 21 22. Prisniveau: højt. Meget personlig restaurant, hvor ejerne hilser dig velkommen, hvis du har været der før. Restauranten er indrettet som officermessen på en ubåd, og der hænger royale portrætter på væggene. Retterne er lækre og har fået en stjerne i Guide Rouge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

En gammel tråd og den er vel heller ikke helt etter oppskriften på forumet i dag, men nå er det bare et par dager til marinemueet i Laboe åpner for sesongen og jeg planlegger en tur med det aller første. Vi kom aldri så langt som til denne historiske godbiten i fjor så i år skal vi til pers...heldigvis kun 280 Km å kjøre... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel tråd og den er vel heller ikke helt etter oppskriften på forumet i dag

Akk, det var tider det.... ;) God tur!, få med deg godbitene som er strødd rundt på utsiden også, som f.eks ene propelleren til...ja, var et Prinz Eugen tro?

DSCN4718.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, det var tider det.... ;) God tur!, få med deg godbitene som er strødd rundt på utsiden også, som f.eks ene propelleren til...ja, var et Prinz Eugen tro?

Takk for det... jeg skriver mer i tråden om mine opplevelser når vi har vært i Laboe... :D

Siste bilde av Prinz Eugen for egen maskin. Tatt fra USS Richard B. Anderson i 1946.

action63.jpg

Prinz Eugen var som kjent flytende "dummy" under atombombetesten på Bikiniatollen... uten at hun gikk helt under (!)... her ligger hun opp ned med synlige propeller.

action38.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...