Gå til innhold

Hvordan finne ut om viskeskokoblingen er ødelagt?


Anderslien
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om viskeskokoblingen min er ødelagt. Altså, den som styrer vifta. Når motoren blir varm, så skal vifta begynne å gå, mens når den er ganske kald, så skal vifta nesten ikke gå. Min er sånn at når du gir på gass, så går også turtallet på vifta opp. Det er vel ikke riktig? Da betyr det vel at jeg må bytte viskeskokoblingen?

Sjekka pris, og den kostet 2500kr. Men så kom jeg over nå en i USA til 500kr, så da er det greit å kjøpe derfra, hehe. Står at det er Fan Clutch. Er det det samme som viskeskoblingen og den delen jeg trenger? Ser slik ut:

e536_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk en avis eller lignende inn i vifte bladene når motoren er driftsvarm og går på tomgang,da skal det være bra motstand i viften.

Eller om du stopper motoren når den er varm,og drar viften rundt skal du kjenne att det er motstand der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskose clutchen kan godt låse seg og kjøre konstant når den er defekt, samme som den kan gi helt op og nesten ikke kjøre-slå inn og kjøre når den blir varm.

Har den låst seg, hører man tydeligt at den dras med rundt hele tiden, kraftig vindstøy når motoren har turtal.

Bemerk dog at du bør kjøre bilen for å teste dette, kan vere kraftig vind støy i op til 30sec. etter du har sat igang med varm motor, etter det skulle den gjerne roe seg ned.

Hvis viskose clutchen ikke slår inn når bilen er varm, vil dette normalt vise seg ved at bilen blir varmere end vanligt (evt. begynne og koke) når den står på tomgang.

Og ja, det er en slik som du har bilde av du skal ha, men veit ikke om det er akkurat den der som passer din bil.

Frakt, moms og kansje toll kommer i tilleg.........kansje bedre å dra på huggeren og kjøpe seg brukt hvis det skal vere billigt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

låner tråden her litt jeg . sjekka priser på viskosekobling til m20b25 i dag emmsport i trondheim skulle ha 998 + moms strandveien skulle ha 1900, fordi den var orginal schmiedmann skulle ha 795, noen som har flere tips eller anbefalinger på hvor jeg kan kjøpe viskosekobling? min slutter å gå når motoren blir varm :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... Jeg får vel prøve meg fram da. Men da hvis den er ødelagt, så kan jeg stikke en avis inni og da skal vifta stoppe? Eller hvis den har låst seg, så skal jeg ikke klare å stoppe den med en avis?

Bilen blir ikke varm på tomgang, men vifta slår aldri inn. Den står konstant på liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fan clutch er det du skal ha ja :D du kjenner om den viskosen er gåen hvis du snurrer den rundt når motoren er kald så skal den løpe lett rundt når du skrur på vifta og når motoren er varm skal den være en del tregere.

Når den er gåen så er den ikke konstant i inngrep, heller tvert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den er gåen så er den ikke konstant i inngrep, heller tvert om.

Har hatt gåen Viskose 2 gange, en på E21 og en på Transit, begge gange satt den dønn fast og bråkte helt javlig ved litt omdrejninger.

Jeg går stikk mot statistikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den er gåen så er den ikke konstant i inngrep, heller tvert om.

Har hatt gåen Viskose 2 gange, en på E21 og en på Transit, begge gange satt den dønn fast og bråkte helt javlig ved litt omdrejninger.

Jeg går stikk mot statistikken :P

hmm, men om den er hel, skal den kunne stoppes, om den er gåen stopper den vel ikke? om den har låst seg. for på mine såhar dem stoppet lett :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en ordentlig fungerende Viskose kan stoppes, men den er harder og stoppe hvis du akkurat har kjørt bilen hardt så motoren er skikkelig varm.

Viskose er til for at blæseren ikke skal få like høje Rpm. som motoren, den er ganske enkelt ikke balangseret for feks. 6K Rpm. og det bråker samtidigt veldig mye.

Viskose Clutchen slurer faktigst hele tiden, litt liksom en auto kasse.

Hvis en Viskose setter seg døn fast og går på samme Rpm. som motoren, ja da kan du ødelegge motoren pga. vibrasjoner, så den bør/skal skjiftes så fort som muligt i slike tilfælde....en defekt Viskose bør self. skjiftes uanset hvilken feil den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en ordentlig fungerende Viskose kan stoppes, men den er harder og stoppe hvis du akkurat har kjørt bilen hardt så motoren er skikkelig varm.

Viskose er til for at blæseren ikke skal få like høje Rpm. som motoren, den er ganske enkelt ikke balangseret for feks. 6K Rpm. og det bråker samtidigt veldig mye.

Viskose Clutchen slurer faktigst hele tiden, litt liksom en auto kasse.

Hvis en Viskose setter seg døn fast og går på samme Rpm. som motoren, ja da kan du ødelegge motoren pga. vibrasjoner, så den bør/skal skjiftes så fort som muligt i slike tilfælde....en defekt Viskose bør self. skjiftes uanset hvilken feil den har.

Er du sikker på dette, mente det var pga at hvis den er i inngrep hele tiden så stjeler den noen hester, trodde det var det som var grunnen jeg, har enngang sveist den fast på en E28, det var en nødløsning da, men fy, det hørtes jo ut som ett fly som skulle ta av + at bilen ble en del slappere, mindre futt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...