Gå til innhold

DIY Konvertere til E85 [E39]


oleo
 Share

Anbefalte innlegg

Da jeg endelig fikk konverteringssettet mitt tenkte jeg å like godt lage en DIY.

(Beklager til dels uklare bilder, det skyldes bruk av mobilcamera)

Kittet består av en boks med 6 dyse-ledninger, temperaturføler og jordledning, 5 løse småledninger og 12 løse plugger (6 han og 6 hun)

w5076sdwzh621xw7q9bj.jpg

Først må dekselet over dysene av

xtu0e5jdugotamxnrxrw.jpg

Kabelpluggene ligger så inne i en plastkanal.. du må vippe av lokket på kanalen for å komme til pluggene

Deretter fjerne bunnen av dekselet slik at pluggene er helt blottlagt

0o34vxa0rs8ydx9gulp9.jpg

Når pluggene er blottlagt må du vippe den lille metallfjæren av kontakten for å få den løs

rngh8nq0e92907l9h3gu.jpg

Her ser man litt bedre hvordan man må vippe fjæra til sides

vfz9pchj50km5urfzaau.jpg

Så må man måle hvilken plugg spenningen er på

p5latnupphhr808sbiaz.jpg

På 1'ste dyse velger du den ledningen fra boksen som har 4 ledere.

Legg merke til at lederene har han og hun... han går til originalpluggsiden mens hun går til dyser

3kb3qgasgf83r9w4zg1n.jpg

Lederne skal så inn i pluggene som fulgte kittet

czhuu0s1omdttlyj30nm.jpg

Når det gjelder resterende dyser så er det lurt å starte med den lille løse røde lederen som fulgte med kittet... da slipper man tvile på om man plugger de andre lederne feil.

fdc92zb4bu7c2mlhin7z.jpg

Så setter man inn hvit og grønn leder fra boksen og fortsetter inntil alle dyse er konvertert.

Gå over og sjekk en extra gang for å se at hver eneste kontakt har korrekt ledningsoppsett.

ztol80o5q5rzo590gx6r.jpg

Da har man noe i likhet med dette:

m03jwxyiry968n4l09db.jpg

Snu boksen og skru av lokket i bunn.

Det blå pot-meteret er kaldstart.. vri det med klokka... jeg satt den til "rett opp".

Det andre pot.meteret er for drift.. dette kan stå urørt. På E39 har det ikke vært nødvendig å justere denne.. (Man må ha programvare og kople seg opp mot OBD kontakten for å justere korrekt)

9mp8unouczrfjemftrop.jpg

Skru sammen boksen igjen og stripse den fast i f.eks luftinntaket

kithim9e2w4yfvzjzczj.jpg

fwv0qp6digkyybhlkmsl.jpg

Så må du feste tempføleren til slangen fra termostathuset og inn til radiator

Dette er for kaldstartfunksjonen...

0eyi8idf20xe8d028hpz.jpg

Feste jordledning

t1nyocm7rkm9eeiz0wbx.jpg

Og deksel

zz3wfvbka1koeucg7o5y.jpg

NB! Når jeg startet bilen første gangen så gikk den veldig urent med en gang og jeg måtte ruse den litt for at den ikke skulle stoppe.

Men det varte bare i ca. 20sec... så justerte tydeligvis enheten seg selv for da gikk den helt normalt etterpå.

Nå skal jeg avgårde og fylle E85... så får vi se hvordan forbruket endrer seg og om det blir noen merkbar endring på effekten.

EDIT:

Noe jeg savnet mest var et blokkskjema / Koplingsskjema... Det fulgte nemlig ingen form for bruksanvisning med kittet!

Jeg har derfor laget et enkelt koblings-blokkskjema som viser hvordan det fungerer.

uhyyeuwb56w8unz2ol0y.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for det :)

Jeg kjøpte det fra Starcraft Bio Power, og betalte 4500,- + porto. http://www.bioflexifuel.com/

Han tilbyr også montering for 1000,- inkl. test av systemet (slanger, pumpe osv), men det var litt langt å dra for meg så jeg monterte det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser at det også er en rød skrue i boksen. Er den for justering, om man skal bruke benytte seg av bensin eller ethanol. Satt også pris på om du kan gi en tilbakemelling på hvordan bilen oppfører seg ved kaldstart.

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser at det også er en rød skrue i boksen. Er den for justering, om man skal bruke benytte seg av bensin eller ethanol. Satt også pris på om du kan gi en tilbakemelling på hvordan bilen oppfører seg ved kaldstart.

Mvh

Bent

Den røde "skruen" er for optimalisering av konverteringen... man kan ved hjelp av dataprogram justere STFT verdien.. (Short Term Fuel Trim)... den skal justeres så nær 0 som mulig.

Men på en E39 skulle det normalt være veldig nær korrekt forhåndsinnstilt.

Man trenger ikke justre eller gjøre andre tiltak for å kjøre på bensin... det er bare å fylle det du ønsker så ordner den nye boksen selv innstillingene.

En ordentlig kaldstart ligger nok noen måneder frem i tid (forhåpentligvis), men jeg skal nok rapportere når den tid kommer :)

Jeg justrerte kaldstarten til ca. 50%... jeg tror det betyr at systemet ikke slår av kaldstartfunksjonen før motor har ca. 60 - 70'C driftstemp. (Det er her mange konv. kit skiller seg fra dette kittet. - de fleste har fast tidsintervall for kaldstartfunksjon i stedet for driftstemp på motor).

Det tar ca. 5 mil kjøring etter en konvertering før systemet har selvjustert seg etter bilen. Og det er anbefalt å kjøre de første 5 mil på en 50/50 blanding... slik at selvjusteringen får normalisert seg med en "sikker" blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du merket noen forskjell mtp forbruk og tilgjengelige krefter? Hva slags motor har du? Er det en m52b20, en m52b20tu, eller den nyere 2.2-literen?

Skal bli artig å høre om vintererfaringene dine om noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare rukket å kjøre et par mil og har ikke utfordret kreftene enda :)

Men jeg synes den var kvikkere ut av lyskryss o.l.. mer responsiv på gassen!

Det er en M52B20TU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig morsomt å lese her. gleder meg masse til jeg får kitet mitt. skule egentlig ringt meg i går, jeg får ringe han i morgen å masse litt. jeg så også at man kan kjøpe den rett fra levradøren for 2399kr. http://www.ecoflexifuel.se Ps. syns han er litt treg

Ja, det var jo noe rimeligere det da... hvis det er samme kittet.

Det er sannsynligvis som han sier... at leverandøren sliter med å levere. Jeg har en anelse av at det er en økende etterspørsel for tiden grunnet høye bensinpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser at det også er en rød skrue i boksen. Er den for justering, om man skal bruke benytte seg av bensin eller ethanol. Satt også pris på om du kan gi en tilbakemelling på hvordan bilen oppfører seg ved kaldstart.

Mvh

Bent

Den røde "skruen" er for optimalisering av konverteringen... man kan ved hjelp av dataprogram justere STFT verdien.. (Short Term Fuel Trim)... den skal justeres så nær 0 som mulig.

Men på en E39 skulle det normalt være veldig nær korrekt forhåndsinnstilt.

Man trenger ikke justre eller gjøre andre tiltak for å kjøre på bensin... det er bare å fylle det du ønsker så ordner den nye boksen selv innstillingene.

En ordentlig kaldstart ligger nok noen måneder frem i tid (forhåpentligvis), men jeg skal nok rapportere når den tid kommer :)

Jeg justrerte kaldstarten til ca. 50%... jeg tror det betyr at systemet ikke slår av kaldstartfunksjonen før motor har ca. 60 - 70'C driftstemp. (Det er her mange konv. kit skiller seg fra dette kittet. - de fleste har fast tidsintervall for kaldstartfunksjon i stedet for driftstemp på motor).

Det tar ca. 5 mil kjøring etter en konvertering før systemet har selvjustert seg etter bilen. Og det er anbefalt å kjøre de første 5 mil på en 50/50 blanding... slik at selvjusteringen får normalisert seg med en "sikker" blanding.

Er klar over at den store utfordringen kommer med kaldstart til vinteren. Men jeg tenkte først og fremst på start ved kald motor i dag, ved kjøring på 100% ethanol. Opplever selv at om jeg bruker kun ren ethanol på bilen, har jeg problemer med start og ugjevn gange, frem til motoren blir varm. Skal justere noe på potentiometeret og se om det hjelper. Eller så må jeg få tak i en kaldstart dyse som gir mer fløde. (tips fra en moderator på et Ethanol forum i Sverige.) Eventuelt blande inn noe bensin. Hvor mye får jeg prøve meg frem til. Vet at med ca. 15% bensin og 85% ethanol, fungerte bilen ved oppstart uten problem. Siden dette også er nytt for meg, får man bruke litt tid på å prøve seg frem.

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var hos Alf Lie Motor (driver kun Bmw) og snakket litt med mekanikern der han kjørte med sin e60 100% bioetanol i ett år det enste han gjorde var øke bensin trykket på bilen så sa han pass på bytte bensin filter på bilen for det er litt tørt at det ikke drar med seg. men på e39 så kjørte han 50/50 blanding det skal fungere bra sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at den store utfordringen kommer med kaldstart til vinteren. Men jeg tenkte først og fremst på start ved kald motor i dag, ved kjøring på 100% ethanol...

Mvh

Bent

Ingen problemer med normal kaldstart... det oppleves som helt normalt. Ingen ujevn gange eller andre ulumskheter :)

Det var kun 1'ste gangs oppstart at den gikk urent i ca.20sec.

Men nå øker vel drivstoff-forbruket med ca 30%, så det går vel litt opp i opp?

Ja, forbruket skal øke, men jeg sparer minimum 3,- mila.

Må man ikke bytte diverse andre ting som bensinslanger osv?

BMW skal ikke ha behov for å bytte slanger eller pumpe. For noen bilmerker må bensinpumpe byttes, men BMW sine pumper klarer Etanol. Etanol er sprit og plast tåler dette bedre enn ren bensin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...