Gå til innhold

Larsegutt's M3 E46


 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Hei bloggen! :geek:

Hehehe.. fy faen for en start på et innlegg........ men la gå!

Tenkte jeg skulle lette på hjertet slik jeg fikk ut litt frustrasjon. Jeg ble stoppet av BT i sommer, generell teknisk kontroll.
Det ble jo starten på en lengre sak en først forventet.

Jeg hadde jo nylig montert KW3 kittet, så jeg visste jo med det samme at jeg kom til å få en mangellapp på det.
Det gjor forsåvidt ingenting, for jeg hadde uansett planer om å få dette godkjent i vognkortet.

Etter 20-30 min venting så kom mangellappen, . Uorginalt understell, forventet, OK.
For lav bil, vel...den var 1 cm lavere en hva KW har annbefalt i sine TUV papirer, hadde uansett tenkt å finstille høyden når kittet hadde få ''satt seg'' litt. Men så kom gulleroten...jeg siterer: ... ''her har du f.eks ikke klaring til å legge på kjetting med så lav bil''........Jeg bare....eeeeehhh...!!!!???? Jeg trodde jeg skulle svime av i det han sa det....
men bare bet det i meg og svarte.... ''trangt til det ja, men er godt og varmt idag heldigvis (23'C og blå himmel)

Så siste punkt, for mye slitte bakdekk. Jo dem var nok slitt. Litt overivrig på autoslaomen til BMWCCN landstreffet, hadde skrellet av litt mer enn forventet, dem hadde begynt å bli slitt på innerkant, OK. Min feil.
Så toppa han hele dritten med kjøreforbud for disse tre tingene, men siden han var så godt humør og fint vær så kunne jeg få kjøre hjem....

GREIT!

Bestilte time, inn med bilen og ble møtt av en hyggelig fyr som etterhvert roste hvor fin bilen var. :love:
Tenkte med meg selv, dette går på roser... ha papirene i orden så går dette fint. Ålesund BT er ikke værre en noen andre BT.... uff så feil en kan ta.............


Etter og ha godkjent KW3 settet, målt alle klaringer mellom skjermer, dempere, ect som er listet opp i TUV papirene til KW, så var jeg egentlig ferdig.
Skulle til og sette meg i bilen og kjøre ut, så tenkte jeg at det hadde vært en fordel og ha felg.spec i vognkortet når jeg først var der inne.
Så da ble det å sjekke hjul.spec. for godkjenning. (han hadde ikke sagt noe om det før)
Etter litt mye om og men så var dimmensjonene for bakhjul ok, alt var innenfor, men framfelgene hadde for lav ET. Sporvidden var økt over 15mm, som er max tillatte økning uten TUV papir.

Jeg hadde ikke TUV papirene med meg, men jeg visste at det fantes pairer til disse felgene for denne bilen. BBS sine nettsider var SELVFØLGELIG nede, så jeg måtte bestille time til etterkontroll når jeg hadde papirene iorden.

OK!

post-47932-0-55681100-1418554950_thumb.j

Ny time, ny kontroll, ny mann.... en nynasist fra helvete. vel, egentlig var han fra tyskland, men i mine øyne var han ifra helvete...
Uansett, det første han ville ha var den komplette TUV TEST RAPPORTEN som TUV godkjenningspapirene var bygget på.
Den rapporten hadde jeg aldri hørt om noen på BT skulle ha før ved godkjenning av felg/senk.

Utrolig nok kom dro han på kontoret sitt og kom ut igjen med nyprintet blekke på 10 sider med A4 ark hvor han hadde streket under følgende tekst....på tysk.

på google translate så ble det noe slikt;
''det påvises at det er tilstrekkelig klaring fra felg til det orginale understell og bremser.''

Ja hva var problemet, der er jo ENDA bedre klaring nå med KW3 kittet enn med det orginale!??
Neida, grunnen var at det sto DET ORGINALE understellet i papirene......................................................... :stupid::drink:

''Ja men KW3 settet var jo godkjent med dere forrige uke?'' sa jeg. det må jo da gjelde som OK? Nei det hjelper ikke. Han vil ha dokumentasjon på at akkurat disse felgen passer til akkurat denne bilen, med akkurat dette KW settet.

Han krevde papir dokumentasjon på at kombinasjonen mellom felgene og det nye understellet var godkjent.

På dette tidspunktet snevret sidesynet inn, fikk betraktelig hørselstap og svettet ubeskrivelig. Jeg kjente suget etter nikotin toppet seg høyere enn noen gang (og på det tidspunktet røyket jeg ikke fast engang)


Etter 5 min så landet jeg igjen.... han hadde stått og jabba noe om at jeg burde reise til Tyskland å ta en DEKRA kontroll på at denne kombinasjonen er godkjent.
JA for det er jo billig...

Nei så jeg måtte fint pakke ned papira og dra igjen.

Jeg forsøkte å booke en time ved en annen BT stasjon, men når jeg kom dit (ens ærend, en ferge og 1,5 timer hver veg) 1 uke senere så sto han i døren og ventet på meg. Første han spørte om var om jeg hadde skaffet mer dokumentasjon. Han hadde lest saken min på databasen til BT.
Han kunne ikke overkjøre kollegaene sine, uansett om han var enig med meg (noe han var)!!!

Så her er en av flere grunner til å IKKE besøke Ålesund BT!!!


For å prøve å begrense dette innlegget da, så skrev jeg en velformulert klage med 16 vedlegg.

Etter 3 mnd ventetid så fikk jeg svar. Medhold!

post-47932-0-56537700-1418557530_thumb.j


Legg merke til at der står '' betydelige mengden av fremlagt dokumentasjon''. Jeg gliset litt når jeg las det.... Håper han har mareritt om saken min enda!

Ulempen er jo at jeg må inn med bilen for 5 gang i denne episoden slik dem for prøvekjørt den.
Er litt nyskjerrig på hva de egentlig skal sjekke?
Nesten så jeg skulle nektet, å skreve en ny klage. Alle klaringer ble jo sjekket ved første timen min der inne.

FAEN vite hvor mye penger dem har kastet ut gjennom vinduet ang denne saken, men jeg har vertfall fått godkjent bilen med KW3 og 19 BBS hjul med spec. Ingenting spesielt bak det, helt vanlig sak hos hvem som helst annen BT.


post-47932-0-14596100-1418557666_thumb.j
post-47932-0-44771200-1418557752_thumb.j

Endret av Larsegutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuv papir og tuv rapport fra KW og felger med translate til norsk ang tolkings problemet til tyskeren.

Ellers vedlegg fra den store verksmester lovboken eller hva den heter. Der hvor alle paragrafene står ang økning av sporvodde ect.

Noen andre vognkort fra samme bil med samme hjul ect...

Lykke til i morgen, håpe dem står opp med rett fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at det går ann..var jo jeg som tipsa deg og hjalp deg med bestilling av KW3 settet å hadde ingen aning om at dette skulle skje !! At man kan være så JÆVLIG trangsynt er helt utrolig.

Jeg godkjente jo også KW3 settet for ei stund tilbake siden...jeg fikk ingen annmerkninger og behøvde ikke alt det der tøvet. Skal sies at jeg ikke hadde orket å sette felg i vognkort da fordi det er jo egentlig bare tøv mtp at det er jo en lett fiks om man skulle være uheldig og bli stoppa..

Men det er jo + at felg er i vognkort og;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...