Gå til innhold

B230fk motor i e30


Arax2
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, nokon so har tips eller erfaringer dei vil dele ang montering av volvo b230fk i e30?

Ps, te alle so vil dele kor uenige dei e i detta so spar deko:P

Er ikkje min feil at akselvekten i vognkortet på min 316 suger!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. spørsmål om godkjenning av motor i bil så får du det beste svar fra ditt lokale biltilsyn.

De skal videreformidle en søknad fra deg til en sentralt nedsatt gruppe som behandler slike ting, det vil deretter godkjennes lokalt.

Det er mye som er mulig å få til om en gjør ting på riktig måte og fremlegger riktig dokumentasjon.

Endret av FritzP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok jævla mykje sveising, flytting på motorfester, ny eksos osv. Elektronikken vil nok få fnatt den og.
Faktisk usikker på om dette vil gå i det hele!
Du må jo tenkte på plasseringene på motorens inntak på luft, drivstoff osv. passer med bilen? Er vel ikkje bare å legge slanger i hytt og pine.

Om dette vil bli godkjent må du gjøre ein bra jobb! Alt kan bli godkjent så lenge jobben er utført bra nok.

Det som eg synest kan være bedre er å kjøpe større motor frå ein anna E30. Dvs Donorbil.
Då kan du ta over ledningsnett og monteringen vil bli ein del enklere, men det er bare min meining.

 

Kom på det når Lier under meg nenvte akselvekten igjen.

 

Hadde ein 940 med denne motoren og motoren er fantastisk (Kjørte min varm fleire ganger men blei aldri skeiv :D) , MEN! volvo hadde ein god del mindre fokus på komfort og kjørevennlighet når desse bilene var ny.
Motoren er lagt i støpestål og veier ein god del meir enn BMWs alu.

 

Du kan endre opp med ein E30 uten kjørevennlighet med fucka vektdistrubisjon og ingen komfort i verste fall.

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknad om m3 ombygging av chassi og Volvo motoren er sendt Biltilsynet for 2 mnd siden og er snart ferdig!

Det er fult muligt å få det godkjent, slipper mye problemer med å bruke adapter og m3 girkasse, det eg lurte på var ikke om dette gikk men noen hadde gjort dette før og hadde tips og erfaringer på ting som for eks kommer i konflikt med eksisterende deler i motor rom?

Sveising av eksos osv er jo ikkje noko stor sak!

Men denne motoren er da vel ikkje tyngre en de monstrum store gammle 6'rne til Bmw?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bevares, om nokon har ein e30 m3 motor te salgs so ikkje kosta eit keniansk årsbudsjett so e da berre å gje ein lyd:)

For eg skal ikkje ha noko dau 2,5 liters 6'r.

Då ska eg heller legga mangen tima i da og få nedi den Volvo motoren!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 990kg total vekt på min e30.. (316 chassi)

Ser det varierer jo på samme modellene og?

Er dette grunner utstyret de er levert med som takluke og servo?

Min har jo såklart da ikkje noko av dette orginalt, så eg sliter litt...

Må finne en 4syl motor som går å få ut en 250-300hk av uten at det blir et 100tusen kr motor prosjekt..

Er dyrt nok som det er bare det å bygge bilen om til m3!

Eg bytter ut kun hele deler ikkje noko kapp og sveis i skjemer osv, men kan jo ikkje komme sigende me m3 og 170 hk :P

 

Tips til motoroppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du bestemmer deg for originalt innsprut, ''må'' du kjøre grønndyse-oppsett / 300-oppsett. Det er bla 3 toms lmm, og dyser fra V70R og S60R, de er mørkegrønne og har sluttnr 968. Og er egentlig laget for 4v topper og ikke 2v, så de er ikke helt perfekte så andre dyser på ca 450-465cc er å anbefale. Også må du ha chipper til originalhjernen og disse er ofte så som så, og det er derfor jeg heller vil anbefale datasprut. Da kan du velge å vrake i dyser, bruke org lmm, få motoren til å gå 100% riktig osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av effektutak om du må eller bør bytte til data sprut. Med rett verktøy kan også L.h 2.4 mappes i realtid. Ferdig chipper funker greit men ikke optimalt.

En god ladettykkstyring og en turbo med greit stort eksos hus er noe å tenke på.

En kompis av meg kjørte lenge med 472hk på orginal bunndel og og modifisert L.h 2.4 men da er skikkelig innsug og grenrør et must. Også overvåke baktrykket for det er det som tar knekken på de fleste av disse motorene.

Overgangsflenser til bmw kasser er å få kjøpt da getrag ikke er uvanlig å bruke i volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av effektutak om du må eller bør bytte til data sprut. Med rett verktøy kan også L.h 2.4 mappes i realtid. Ferdig chipper funker greit men ikke optimalt.

En god ladettykkstyring og en turbo med greit stort eksos hus er noe å tenke på.

En kompis av meg kjørte lenge med 472hk på orginal bunndel og og modifisert L.h 2.4 men da er skikkelig innsug og grenrør et must. Også overvåke baktrykket for det er det som tar knekken på de fleste av disse motorene.

Overgangsflenser til bmw kasser er å få kjøpt da getrag ikke er uvanlig å bruke i volvo.

Ja med et såpass lavt effektuttak som 250-300hk, så vil et eksoshus på 0.63ar være passe. Ikke vil man ha det trange 0.48ar som blir veldig varmt som kan føre til blant annet tenningsbank, og kjedelig lav tenning på grunn av varmen. 

Ja man kan bruke f.eks en ostrich for å kunne mappe lh2.4 men skrittet til billige datasprut blir såpass små at det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...