Gå til innhold

motorbytte 330d m57n


verudas
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen med litt "peiling" kan hjelpe meg litt

Jeg bor i Spania og har en 2003 e46 330d m57n (204hp) (remapped)

for en stund siden begynte den og spytte olje ut i vannet, og noe måtte gjøres. Jeg fikk et tilbud fra et verksted i Spania. Han hadde en kompis som hadde en 2004 330cd med samme motor (m57n) som skulle selges i deler pga karosseri skade. Jeg kunne få motor med girkasse komplett for 2000€ og han kunne sette den inn for 500€. Dette hørtes ut som en god løsning så jeg sa ja takk.

-og nå begynner problemet mitt.... Den nye motoren har elektronisk turbo mens den gamle har vakumstyrt turbo.

han som byttet motoren mente det skulle gå bra, men det har det absolutt ikke gjort. Jeg hadde først den gamle turboen i bilen. Men den funket ikke som den skulle i det hele tatt,(manglet krefter) og etter bare noen dager røyk denne turboen. Det ble da byttet til den elektroniske turboen som fulgte med den nye motoren, og nå har jeg ingen turbo før 2500rpm og da kjennes det ut som en lastebil kjører på meg bakfra, fordi turboen slår inn.

Etter dette har jeg mistet tiltroen til "spanjolen"(som bare skylder på "remapen") så jeg tok bilen til Norge. Jeg har kompiser her som jeg i hvertfall stoler mere på, og som har et bra verksted. Problemet er at dette er over hodet på alle jeg har pratet med så langt (desverre)

her er det jeg har blitt fortalt her i Norge:

Selv om begge motorer er m57n så har de forskjellige sensorer i motoren. Derfor funket den ikke med vakumturbo, manglet/brukte feil sensorer. Bilene har også forskjellig ecu og det gjør at ecu ikke aner hva den skal gjøre med den elektroniske turboen.

Så da er spørsmålet... Hva gjør jeg nå?? Kan ecu omprogrammeres?? Hvis ja -hvor, hvem? Hvis nei, hvordan finner jeg ut hvilken ecu jeg trenger (delenr.) og hva mer enn ecu trenger jeg? (startsperre...nøkler ect...) (er ikke helt på talefot med "spanjolen" lenger, så chassinr. På bilen motoren kom fra aner jeg ikke)

takk for at du gadd og lese alt dette, og kan du hjelpe meg lover jeg en liten gave fra Spania 😊 WP_20140402_005.jpgimages.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...