Gå til innhold

Justeringsring sitter fast!


Nysveen
 Share

Anbefalte innlegg

Spørsmål angående senkesett! 
Har ST suspension coilovers på min E91, men når jeg nå skulle justere høyden foran satt justeringsringen (plast) helt fast. Prøvde å renske gjengene for møkk, men ville fortsatt ikke flytte på seg. Noen som har opplevd det samme? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm opp muttern med varmepistol og teflonspray. Ta flere runder og prøv om det løsner. Er det ikke noe respons, så prøv med en meisel som er flat i enden og prøv å slå den løs. Må være litt forsiktig, er det fast så er det fast, heller prøve å varme/smøre litt mere.

Når du får den løs, så ta den frem og tilbake 4-5mm en del ganger og ha på godt med stoff slik du vet gjengene har smørning. Om du bare begynner å skru opp eller ned risikere du at gjengene river seg.

Bruker du bilen om vinteren, så spray teflonspray på alt av gjenger, pakk rundt med folieplast og elektrotape til våren.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hsd skrev:

Varm opp muttern med varmepistol og teflonspray. Ta flere runder og prøv om det løsner. Er det ikke noe respons, så prøv med en meisel som er flat i enden og prøv å slå den løs. Må være litt forsiktig, er det fast så er det fast, heller prøve å varme/smøre litt mere.

Når du får den løs, så ta den frem og tilbake 4-5mm en del ganger og ha på godt med stoff slik du vet gjengene har smørning. Om du bare begynner å skru opp eller ned risikere du at gjengene river seg.

Bruker du bilen om vinteren, så spray teflonspray på alt av gjenger, pakk rundt med folieplast og elektrotape til våren.

Når du sier vame opp mutteren så mener du justeringsringen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Varme på plast er en dårlig ide.. penetreringsolje og dieselbad har jeg mer tro på..

Litt skeptisk til det selv. Om man bruker varme med omhu kan det jo hjelpe, med tanke på at plasten blir litt mer fleksibel og får løsnet litt. Men, om plasten begynner å smelte hjelper vel det neppe på at den sitter fast:-( 
Penetreringsolje av typen? Og hva tenker du på med dieselbad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som er bedre på å løsne plastikk enn varme, lunker den så mykner den. Bruk fingrene, blir det så varmt at du ikke tørr å ta på så er det for varmt.  Er man sleggemekaniker og ikke klarer å slutte før den ligger smelta på gulvet bør man kanskje vurdere andre løsninger. Samme om man skal montere lister elns, varmer litt først så blir det aldri problem.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, hsd skrev:

Ingenting som er bedre på å løsne plastikk enn varme, lunker den så mykner den. Bruk fingrene, blir det så varmt at du ikke tørr å ta på så er det for varmt.  Er man sleggemekaniker og ikke klarer å slutte før den ligger smelta på gulvet bør man kanskje vurdere andre løsninger. Samme om man skal montere lister elns, varmer litt først så blir det aldri problem.

 

Du er inne på noe der, bare være forsiktig så burde det gå :) justerte for ikke så lenge siden uten problem, så syns det er rart om det har satt seg så voldsomt. Bør være mulig å få løsnet, håper jeg. 

Angående materiale på justeringsringen (fikk uredigert svar på mail) så er ringene foran i plastikk, mens justeringen bak er alu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel crc mos2 penetreringsolje. Den er svært tyntflytende og kommer imellom gjengene slik at friksjonen blir lavest mulig. Hvis det er snakk om at boltene er rustet fast (eller korrodert på andre måter) er det stortsett kun varme/kulde og slag som fungerer, uten demontering.

å bade delene i diesel pleier å løsne det meste hvis det ikke sitter for hardt. Jeg har hørt om cola bad også, men har ikke prøvd selv.

jeg ville først prøvd frysing av delen i stedet for varming hvis det er temperatursjokk du vil oppnå. Hendene dine klarer ikke å ta på så mye mer enn 60-70grader før det gjør vondt. Mulig det er nok, men jeg er skeptisk. Da ville jeg heller brukt et ir termometer. Antagelig bør du hvertfall opp i 150-200grader

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...